Reklama

Niedziela Przemyska

Wszystko zaczęło się w Wieczerniku

Wybitny francuski matematyk i myśliciel z osiemnastego wieku, znany skądinąd ze swojego słynnego zakładu filozoficznego - Blaise Pascal, powiedział, że „Gdybyśmy wiedzieli, czym jest Msza święta, umarlibyśmy od tak silnego wstrząsu”...

Niedziela przemyska 15/2014

[ TEMATY ]

ostatnia wieczerza

Arkadiusz Bednarczyk

Ostatnia Wieczerza ze Strzyżowa (XVIII wiek)

Ostatnia Wieczerza ze Strzyżowa (XVIII wiek)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obserwując niedzielne Msze św. w wielu kościołach, a także wokół nich (wiele osób przychodzi na coś w rodzaju pikniku pod chmurką) można dojść do smutnego wniosku, że polscy katolicy to ludzie zmęczeni i obojętni. Ziewają, spoglądają na zegarki, podpierają kościelne mury. Pół biedy, kiedy jest okazja i można trochę postać na świeżym powietrzu, bądź usiąść na przykościelnych ławkach. Mszę św. można także „odbębnić” w wersji „in drive” - coś na amerykańską modłę „kina w samochodzie”. Zdziwienie? Bardzo wielu katolików niedzielną Mszę św. spędza usadowiona wygodnie w swoich samochodach, którymi podjeżdżają pod kościoły...

Jesteśmy wśród aniołów

Pewien wybitny teolog tłumaczył kiedyś wzruszająco, że „w czasie Mszy św. Chrystus zstępuje na ołtarz w asyście chórów anielskich, a niewidzialna przestrzeń wokół ołtarza zapełnia się obecnością chórów anielskich - aniołów i archaniołów”. Zatem możemy powiedzieć, że Przeistoczenie przenosi nas do Nieba... Ołtarz - stół ofiarny jest centrum Eucharystii, na którym dokonuje się „Tajemnica Miłości”. Szacunek do tego miejsca widać szczególnie w kościołach cenobitów i medykantów, którzy - jak to ujął kiedyś pewien benedyktyński mnich - zbliżając się do ołtarza korzą się pochylając swoje ciało przed ogromem Tajemnicy. Z kolei św. Jan Chryzostom rzekł kiedyś: „Gdy widzisz Pana ofiarowanego na ołtarzu i kapłana pochylonego nad ofiarą czy sądzisz że jesteś jeszcze z ludźmi i na ziemi pozostajesz? Czy nie wierzysz, że dostałeś się do Nieba?”. Kiedy pewnego razu bł. Henryk Suzo, średniowieczny niemiecki dominikanin odprawiał Mszę św., wówczas aniołowie w widzialnej postaci zgromadzili się wokół ołtarza, a niektórzy podeszli bliżej do niego w porywie miłości. Uświadamiał ludziom, że podczas sprawowania Eucharystii... każdy modli się pośród tysięcy aniołów. Suzo, mistyk, „zakręcony” dziwak i asceta, który sypiał na zimnej podłodze i nosił włosienicę, śpiewając w czasie Mszy św. słowa: „W górę serca”, doznał niezwykłej wizji - jak później napisze: „Widziałem dokoła mnie wszystkie stworzenia, którymi wypełnione jest Niebo i ziemia. (...) ”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tak czyńcie na moją pamiątkę

Chrystus podczas Ostatniej Wieczerzy (prawdopodobnie odbytej w domu św. Marka Ewangelisty) polecił swoim uczniom „tak czynić” na swoją pamiątkę. Jak zatem wyglądała „pierwsza msza”. Apostołowie spotykali się „na łamaniu chleba”, modlili słowami psalmów oraz modlitwą Ojcze nasz. Liturgia słowa w pierwotnym Kościele pokrywała się początkowo ze zwyczajami żydowskimi. Czytano urywki ze Starego Testamentu oraz Ewangelii i przeplatano je śpiewem, ważną częścią było również zbieranie darów dla potrzebujących i ubogich członków wspólnoty. Powstałe dwadzieścia lat po śmierci Chrystusa (najstarsze fragmenty) „Nauczanie Pana do narodów przekazane przez dwunastu apostołów”, czyli Didache, zawierało wzmianki o pierwotnej Eucharystii jeszcze z żydowskimi modlitwami. W 90 roku Pasterz Hermasa napisany w Rzymie w języku greckim, przez brata biskupa rzymskiego, wspomina o celebracji Eucharystii w niedzielę. Św. Cyprian z III wieku pisał, że „Eucharystię celebrowano rankiem, a rozpoczynała się ona od modlitw i czytań po czym następowało przyniesienie darów przez diakonów”. Po prefacji następowało przeistoczenie, w czasie którego wierni zwracali się w kierunku wschodnim. Po przeistoczeniu następowało milczenie, a po nim Komunia. W czasie tych wczesnych nabożeństw eucharystycznych dominowały postawy stojące (klęczenie - jako recepcja postawy hołdu lennego pojawia się dopiero w średniowieczu) i pocałunek pokoju. Prezbiterzy (starsi) w czasie Mszy noszą stroje liturgiczne powstałe pod wpływem zwyczajów rzymskich - tunika rzymska z przepaską, ornat (był po prostu togą rzymską), humerał (chusta zawiązywana pod szyją).

Ostatnia Msza bp. Soleckiego

Kiedy opadającemu z sił biskupowi przemyskiemu Łukaszowi Soleckiemu lekarze radzili pozostanie w domu, zapragnął aby w pokoju, w którym umierał odprawiano
Mszę św. Krótko przed śmiercią, 22 lutego 1900 r., w pokoju biskupa odprawiono ostatnią Mszę św., podczas której bp Solecki wobec członków kapituły przemyskiej i swojego sufragana złożył uroczyste wyznanie wiary. Dla niejednego współczesnego człowieka udział we Mszy św. jest dzisiaj niestety przykrym...obowiązkiem. Eucharystia znaczy dziękczynienie. Wielokrotnie podczas Mszy św. zwracamy się do Boga ze słowami dziękczynienia. Ktoś kiedyś powiedział, że Bogu możemy nieustannie dziękować za wszystko. Mówi się także, że kto komuś za coś dziękuje, to o nim pamięta...

2014-04-11 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: „Miejsce Słowa" - Ostatnia Wieczerza w wirtualnej rzeczywistości

[ TEMATY ]

Jasna Góra

ostatnia wieczerza

wirtualizacja

Karol Porwich/Niedziela

Wyjątkowe „Miejsce Słowa” zostało utworzone na Jasnej Górze, a w nim Ostatnia Wieczerza w wirtualnej rzeczywistości. Projekt przygotowany przez poznańską fundację realizowany jest w Bastionie św. Barbary tylko w ten weekend. Poprzez rekonstrukcję Wieczernika i nowoczesnej technologii filmowania można znaleźć się w centrum wydarzeń, które miały miejsce 2 tysiące lat temu.

Ostatnia Wieczerza została sfilmowana kamerą, która posiada 8 obiektywów, co daje możliwość oglądania obrazu w 360 stopniach. Dzięki temu możemy poczuć się, jakbyśmy byli w środku filmu i - co najważniejsze - bliżej słowa Bożego.

CZYTAJ DALEJ

Komisja ds. aborcji: wysłuchanie publiczne projektów 16 maja

2024-04-23 12:33

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe.Stock

Wtorkowe posiedzenie sejmowej komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących prawa do przerywania ciąży trwało krótcej niż kwadrans. Zdecydowano, że wysłuchanie publiczne odbędzie się 16 maja o godz.10.

To drugie posiedzenie komisji, ale pierwsze merytoryczne. Na poprzednim wybrano przewodnicząca komisji i jej zastępczynie.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję