Reklama

Wiadomości

Debata Salvatti.pl: współczesny patriota to człowiek dialogu

Wzorem patriotyzmu dzisiaj mogą być ludzie otwarci na dialog z innymi - tak brzmiał jeden z wniosków debaty pt. "Czyja Polska? Kto ma prawo do patriotyzmu?". Zorganizowała ją Pallotyńska Fundacja Misyjna SALVATTI.pl na 1. Piętrze Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie wieczorem 24 września.

[ TEMATY ]

patriotyzm

pallotyni

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W spotkaniu panelowym udział wzięli: Małgorzata Anna Maciejewska - filozofka, publicystka, wykładowczyni Gender Studies, Łukasz Kobeszko - ekspert Centrum Myśli Jana Pawła II, Karol Mazur - kierownik Działu Edukacyjnego Muzeum Powstania Warszawskiego, Jan Pietrzak - satyryk, monologista, twórca m.in. „Kabaretu Pod Egidą” i Bronisław Wildstein - publicysta.

Paneliści zgodzili się, że prawo do patriotyzmu ma każdy, o poglądach zarówno prawicowych, jak i lewicowych, wielkie różnice wystąpiły natomiast przy poszukiwaniu definicji patriotyzmu. Na pytanie, jaki powinien być współczesny patriota, padły zaskakujące odpowiedzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Łukasz Kobeszko przekonywał, że współczesny patriota powinien odczuwać pewien rodzaj pamięci i tożsamości. Przywołał postać św. Jana Pawła II i jego dialog z tradycja i kulturą. "Jakakolwiek byłaby nowoczesna nasza sztuka, to zawsze nawiązuje ona pewien dialog z przeszłością" – przekonywał ekspert Centrum Myśli JP II.

Reklama

Bronisław Wildstein stwierdził jednak, że pytanie o współczesny patriotyzm jest absurdalne, bo patriota dzisiejszy powinien robić to, co dawny. "My zadufanie wierzymy w fetysz postępu, myślimy, że osiągniemy jakieś nowe stadium i że będziemy musieli inaczej rozumieć pojęcie patriotyzmu. Nic podobnego" – powiedział publicysta. Zaprzeczył przy tym określaniu patriotyzmu jako miłości do państwa. "Patriotyzm to nie państwo, bo kiedy państwa nie było, patriotyzm też istniał. Patriotyzm to miłość do wspólnoty, z którą jesteśmy związani przez kulturę, ze wspólnotą, którą uważamy za wspólnotę fundamentalną. Patriotyzm to poczucie wspólnoty losu" – podkreślił Wildstein.

Małgorzata Maciejewska przekonywała natomiast, że trzeba pytać o współczesny patriotyzm. Przeszłość i tradycja są ważne, bo jest to coś, co nas tworzy, ale jeśli tradycja ma być czymś żywym, musi być stale reinterpretowana - oświadczyła.

Karol Mazur podkreślił, że rodzajów patriotyzmu jest tyle, ilu ludzi. Przywołał słowa św. Augustyna: "Kochaj i rób, co chcesz". Jeśli ktoś kocha ojczyznę, to bez względu na poglądy, chce jej służyć i wybiera rodzaj działania, właściwy do sytuacji. "Jeśli kochamy państwo socjalne czy liberalne, to wszystkie drogi działania są możliwe, jeśli chcemy dobra wspólnoty" – powiedział szef działu edukacyjnego Muzeum Powstania Warszawskiego.

Jan Pietrzak przypomniał, że kiedy on na początku lat osiemdziesiątych XX w. śpiewał „Żeby Polska była Polską”, to mimo że każdy ze słuchających miał inne poglądy na patriotyzm, wszyscy czuli te same emocje. Nie trzeba było niczego tłumaczyć. Każdy wiedział, jaka Polska ma być – wspomniał satyryk. Dzisiaj jest inaczej. "Jeśli chcemy dobra ojczyzny, wspólnoty, do której należymy, musimy odczytywać «znaki czasu» i dobierać sposoby działania adekwatne do sytuacji, w jakiej się znajdujemy" - oświadczył Pietrzak.

Wrześniowa debata, zorganizowana dla upamiętnienia ważnych wydarzeń z historii Polski, rozpoczęła nowy sezon debat społecznych Pallotyńskiej Fundacji Misyjnej Salvatti.pl. Jednym z celów tegorocznych spotkań jest próba nawiązania dialogu między ludźmi o różnych poglądach, by wspólnie odczytywać znaki czasu i zbliżać się do prawdy. Spotkania te wpisują się w cykl inicjatyw organizowanych na 1 Piętrze Centrum Myśli Jana Pawła II, określonych nazwą „Przestrzeń dialogu”.

2014-09-25 17:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pallotyn z Kijowa: wiele osób odmawia nowennę pompejańską w intencji pokoju

[ TEMATY ]

nowenna pompejańska

pallotyni

Kijów

Magdalena Pijewska/Niedziela

„To, co dzieje się na Ukrainie przypomina walkę Dawida z Goliatem, ale głęboko wierzę, że zwyciężymy, bo z nami jest Bóg i odczuwamy Jego opiekę” – mówi Radiu Watykańskiemu pracujący w Kijowie ks. Waldemar Pawelec. Polski pallotyn posługuje na Ukrainie od prawie dwudziestu lat. Był m.in. propagatorem kultu Matki Bożej Fatimskiej w tym kraju.

„W dniu wybuchu wojny zaczęliśmy odmawiać nowennę pompejańską w intencji pokoju” – mówi ks. Pawelec. Modlitwa jest prowadzona na falach ukraińskiego Radia Maryja, gdzie zakonnik pracuje. Wskazuje, że mimo wojennych realiów życie sakramentalne w parafiach Kijowa toczy się w miarę normalnie.
CZYTAJ DALEJ

Kłodzko. Kolejne zgromadzenie zakonne opuszcza diecezję świdnicką

2025-06-25 22:45

[ TEMATY ]

Kłodzko

dominikanki

Archiwum parafii WNMP w Kłodzku

Dominikanki w Kłodzku podejmowały działalność wychowawczą, edukacyjną, katechetyczną, modlitewną i charytatywną.

Dominikanki w Kłodzku podejmowały działalność wychowawczą, edukacyjną, katechetyczną, modlitewną i charytatywną.

Z końcem lipca Zgromadzenie Sióstr św. Dominika zakończy ponad 70-letnią obecność w Kłodzku.

O decyzji zamknięcia domu zakonnego poinformowała przełożona generalna s. Aleksandra Zaręba, tłumacząc ją koniecznością redukcji wspólnot w związku z coraz mniejszą liczbą powołań.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję