Reklama

Polska

Prezentacja Encyklopedii Prawa Kanonicznego

Drugi tom "Wielkiej Encyklopedii Prawa", poświęcony prawu kanonicznemu - zaprezentowano biskupom zebranym na 366. zebraniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

[ TEMATY ]

książka

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Staraniem Fundacji "Ubi societas, ibi ius" ukazała się w 2014 roku Encyklopedia Prawa Kanonicznego. Jest to już drugi z dwudziestu siedmiu tomów Wielkiej Encyklopedii Prawa. Pierwszy tom wspomnianego dzieła nosi tytuł: „Prawa Świata Antycznego”. Inicjatorem całego przedsięwzięcia i redaktorem naczelnym publikacji jest prof. dr hab. Brunon Hołyst – specjalista z zakresu kryminalistyki, kryminologii, profilaktyki społecznej, suicydologii i wiktymologii. W 2005 roku był redaktorem drugiego wydania jednotomowej „Wielkiej Encyklopedii Prawa”. Wcześniej, w 1959 roku, na rynku polskim ukazała się „Mała Encyklopedia Prawa”.

Jest to wydarzenie wydawnicze, nad którym patronat honorowy objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, sytuuje Polskę w grupie krajów, w których podobne przedsięwzięcie zostało również zrealizowane. Należy jednak podkreślić, że poza Włochami w żadnym innym państwie praca na podobną skalę nie została wykonana! Można mieć tylko nadzieję, że podjęty przez redakcję trud zostanie dokończony.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drugi tom serii został poświęcony prawu kanonicznemu. Prace nad nim koordynował ks. prof. dr hab. Grzegorz Leszczyński, kierownik Katedry Kościelnej Procedury Administracyjnej na Wydziale Prawa Kanonicznego Uniwersytetu Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Do współpracy nad opracowaniem haseł zostali zaproszeni profesorowie prawa kanonicznego z UKSW i KUL – dwóch uniwersyteckich ośrodków wiodących w Polsce w prowadzeniu badań nad kościelnym prawem kanonicznym.

Całość opracowania poprzedza „wprowadzenie”, w którym autor przedstawia naczelną misję Kościoła, jego cel i prawa w taki sposób, że osoby niezbyt zorientowane w rzeczywistości tej instytucji mogą swoją wiedzę o niej uzupełnić i poszerzyć. Redaktor tomu prezentuje zasadniczą różnicę, jaka zachodzi pomiędzy prawem kościelnym a prawem państwowym. Kościelne prawo, zgodnie z wolą założyciela Kościoła – Jezusa, służy w pierwszej kolejności człowiekowi na drodze do zbawienia.

Reklama

Opracowanie poświęcone zostało prawu Kościoła łacińskiego i wschodniego. Dlatego też wśród haseł znalazły się typowe pojęcia dla „Kodeksu kanonów Kościołów Wschodnich” – jak np. hierarcha, syncel, egzarcha.

Ważnym elementem opracowania jest wykaz skrótów. Pozwala on czytelnikowi bez większych trudności oddawać się lekturze encyklopedii.

Najważniejszą część encyklopedii stanowią jej hasła. Są opracowane w formie krótkich, ale wyczerpujących artykułów. Swoim układem przypominają hasła z Encyklopedii Katolickiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Podobieństwo to pozwala na łatwiejsze poruszanie się po opracowaniu. Każde z haseł zostało podpisane inicjałami autora pozwalającymi na jego identyfikację. O charakterze naukowym opracowania świadczy fakt, że na końcu każdego hasła została wyszczególniona literatura, do której można sięgnąć dla poszerzenia wiedzy. Wśród polecanych tytułów można znaleźć pozycje monograficzne i artykuły. Autorzy haseł podają literaturę polską i zagraniczną.

Pomiędzy opracowanymi tematami znalazły się zagadnienia bardzo szczegółowe (np. binacja, absolucja generalna), a także bardzo złożone (np. Kościół: miejsce święte, zgromadzenie, Kościół metropolitalny i partykularny).

Redaktor drugiego tomu poza zagadnieniami typowo kodeksowymi i terminologią obecnie spotykaną w prawie kanonicznym (np. ordynariusz, kuria, bierzmowanie, proces) podjął się opracowania haseł z zakresu historii źródeł (np. dekretaliści, dekretały, dekretyści).

Publikacja jest godna polecenia wszystkim także studentom oraz tym, którzy podejmują studia teologiczne, kanonistyczne, prawnicze, a zwłaszcza alumnom seminariów. Zawiera ona kompleksowe wyjaśnienia terminów i pojęć kościelnego prawa kanonicznego. Pozwala lepiej zrozumieć złożoność rzeczywistości Kościoła i jego prawa. Osoby sporadycznie mające kontakt z prawem kanonicznym – np. w trakcie zgłębiania zasad odnośnie do stwierdzania nieważności związków małżeńskich czy kontaktów z księdzem w kancelarii parafialnej – mogą z niej również korzystać. Jest pomocna w dla rozszyfrowaniu meandrów prawa kanonicznego.

Wielka Encyklopedia Prawa, t. II, Prawo Kanoniczne, red. naukowy tomu II G. LESZCZYŃSKI, Warszawa 2014, ss. 265.

2014-10-08 10:50

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedoceniany konkordat

Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską stała się wzorem dla innych państw. Natomiast w naszym kraju konkordat często jest krytykowany i wykorzystywany do rozgrywek politycznych - podkreśla abp Józef Kowalczyk, prymas Polski

CZYTAJ DALEJ

Pilne! ONZ zareagowała w sprawie ks. Olszewskiego! Sprawa ma już swoją sygnaturę

2024-07-24 12:05

[ TEMATY ]

ONZ

tortury

Fundusz Sprawiedliwości

Ks. Michał Olszewski

Fot. Telewizja Republika

Manifestacja pod aresztem, w który osadzony jest ks. Michał Olszewski.

Manifestacja pod aresztem, w który osadzony jest ks. Michał Olszewski.

Organizacja Narodów Zjednoczonych nadała sygnaturę sprawie tortur ks. Michała Olszewskiego - poinformowała Telewizja Republika. Dziś mec. Michał Skwarzyński, pełnomocnik zatrzymanego duchownego otrzymał maila z ONZ w tej sprawie.

Jak czytamy na portalu tvrepublika.pl, ks. Michał Olszewski, sercanin, jest oskarżony o wyłudzenia z Funduszu Sprawiedliwości. Do aresztu trafił w marcu br. Z listów do bliskich opinia publiczna dowiedziała się, że m.in. był pozbawiony jedzenia i picia oraz nie pozwalano mu skorzystać z toalety, w czasie aresztowania przez ABW. Był też wielokrotnie wybudzany w czasie snu. Szykany i tortury wobec duchownego ujawniła TV Republika.

CZYTAJ DALEJ

#KrwiodawstwoŻycia: Krew Chrystusa objawia nam miłość Boga

2024-07-26 21:00

[ TEMATY ]

#KrwiodawstwoŻycia

Karol Porwich/Niedziela

Bóg jest Miłością i lepiej od nas zna i osądza nasze serce i sumienie (por. 1 J 3, 20). On zna nas dogłębnie i wie, czy Go kochamy. Jest Sędzią pełnym miłości, który troszczy się o każdą osobę.

A jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak trzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne. Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony. Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego. (J 3, 14-18)

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję