Reklama

Kościół

Pasterka - skąd wzięła się w tradycji Kościoła i dlaczego spotykamy się o północy w naszych świątyniach?

Na ten moment roku czeka wielu wiernych – Pasterka. Skąd wzięła się w tradycji Kościoła i dlaczego w Boże Narodzenie spotykamy się o północy w naszych świątyniach? Odpowiadamy.

2025-12-24 19:08

[ TEMATY ]

pasterka

ks. Łukasz Romańczuk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczór. 24 na 25 grudnia. Wielu po wieczerzy wigilijnej zmierza do kościoła. Wybija północ. Rozpoczyna się Pasterka – uroczysta Msza św., która ma upamiętnić oczekiwanie i modlitwę pasterzy przybywających do Betlejem po to, aby oddać hołd narodzonemu Jezusowi. To także moment rozpoczynający uroczystości Narodzenia Pańskiego.

Na Pasterkę chodzono już w IV wieku

Informacje o pierwszej Mszy św. sprawowanej o północy w Boże Narodzeniu pojawiają się w połowie IV wieku. Odprawił ją prawdopodobnie papież Grzegorz IV. Formularz mszalny Bożego Narodzenia spisano jednak dopiero w V wieku. W kolejnym zaczęto natomiast odprawianie 25 grudnia trzech Mszy św., z których każda miała inną symbolikę. Nocna nawiązywała do pasterzy, poranna do Aniołów, a dzienna do Mędrców ze Wschodu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tradycja z Jerozolimy

Pasterka, podobnie jak większość obrzędów związanych z Bożym Narodzeniem, ma początki w tradycji jerozolimskiej. – Prawdopodobnie, choć nie mamy na to takich dokładnych danych, ale pod koniec IV wieku patriarcha Jerozolimy w noc Bożego Narodzenia udawał się 8 kilometrów do Betlejem, aby tam odprawić Mszę św. zgodnie z tym, jak jest opisane w Ewangelii — mówi ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca Przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.

Reklama

Dodaje, że z czasem ten zwyczaj przeniósł się też w inne miejsca. – Możemy dzisiaj powiedzieć, że później tradycja szczególne miejsce znalazła przede wszystkim w Rzymie. W II połowie V wieku papież Leon Wielki mówił w tym kontekście: „my w Rzymie celebrujemy trzy Msze święte”.

Ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ zaznacza, że określenie „w nocy” nie oznaczało wtedy jeszcze o północy, ponieważ nie było to określenie „in media nocte”, które można przetłumaczyć jako „w środku nocy”, ale „in nocte”, a więc po prostu „w nocy”.

Miejsce się zmienia, ale tradycja nie

Pasterka w Rzymie najpierw sprawowana była w bazylice św. Piotra. Potem przeniesiono ją do bazyliki Matki Bożej Większej. – Stało się tak dlatego, że obok bazyliki poświęconej Maryi jest kaplica, w której znajdują się relikwie Żłóbka Pańskiego. Jest to więc nawiązanie do pokłonu pasterzy, którzy w nocy przybyli do Pana Jezusa, poinformowani o tym wydarzeniu przez Anioła — wyjaśnia zastępca Przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.

Podkreśla, że w kolejnych latach, kiedy zaczęto Pasterkę sprawować o północy, wszystko nabrało szczególnego znaczenia. – To obudzenie się w nocy i pójście na celebrację, jest bowiem nie tylko naśladowaniem pasterzy, ale przede wszystkim jest pewną próbą otwartości na przyjście Zbawiciela – wyjaśnia ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ. Dodaje, że „pójście na pasterkę w nocy, jest wyrażeniem tej wielkiej troski o to, żeby to światło Boże przyniosło radość tak, jak zawsze światło przynosi radość, a ta radość to jest zapowiedź tego przebywania w niebie, radość zbawienia”.

Martyrologium Rzymskie — księga wiedzy o świętach kościelnych

Reklama

Z Pasterką związane jest także Martyrologium Rzymskie. To księga, która w Kościele katolickim jest już od starożytności. – Zawierała najważniejsze obchody w Kościele. To najstarsze, które znamy, to Martyrologium Świętego Hieronima. To jemu przypisuje się autorstwo, ale historycy zwracają uwagę, że jest niemożliwe, aby faktycznie pochodziło ono od św. Hieronima – mówi liturgista.

Podkreśla, że najstarsze Martyrologium zawierało obchody na każdy dzień. Bardzo ważnym elementem było zaznaczenie dnia 25 grudnia, w którym świętowano już w IV wieku Tajemnicę Wcielenia, czyli Boże Narodzenie.

Na początku Martyrologium było częścią pewnego ustawodawstwa w Imperium Rzymskim. Oznacza to, że obok świąt z Imperium Rzymskiego były w nim również święta chrześcijańskie. – Później, ponieważ tam również były zaznaczone obchody ku czci świętych i męczenników, zaczęto ich także wymieniać. Było to szczególnie powszechne w klasztorach, przy okazji nocnego oficjum, przy prymie. To więc księga, która pomagała celebrować i przywoływać świętych, a także wyjaśniać pewne wydarzenia z historii zbawienia, jak Boże Narodzenie — tłumaczy ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ.

Pozostała w związku z tym tradycja odśpiewywania albo odczytywania fragmentu Martyrologium, które dzisiaj jest już zmienione — mówi o Narodzeniu Jezusa. – Najważniejszym momentem w tym opisie jest to, że po tych wszystkich wydarzeniach historycznych, w Betlejem narodził się nasz Pan Jezus Chrystus i to Zbawiciel Świata. To jest taki fragment, taki moment, który dla nas w liturgii jest takim bardzo pobudzającym do radości, że przyszło zbawienie, to na czego oczekiwaliśmy przez cały Adwent — wyjaśnia ks. dr Mieszczak.

Oceń: +19 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo: narodziny Syna Bożego jako bezradnego dziecka to prowokacja ze strony Boga

– Ośmielam się powiedzieć: jest prowokacją idącą od samego Boga, że oto Jego odwieczny Syn narodził się jako bezradne dziecko – podkreślił abp Wacław Depo podczas Pasterki, której przewodniczył w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

– Przyszliśmy tutaj, aby po raz kolejny pokonać mroki tego świata, który wcale nie ułatwia nam refleksji nad tym, co stanowi treść Bożego Narodzenia. Wprost przeciwnie – świat jakby się zaprzysiągł, aby nam odebrać tę radość i nowość wiary – powiedział w homilii metropolita częstochowski. – Nadzieja i radość wiary płyną z faktu, że w zapadłej mieścinie Judei, w Betlejem, w 14 r. panowania Cezara Augusta, narodził się odwieczny Syn Boga, Bóg-Człowiek, zrodzony z Maryi Dziewicy – dodał.
CZYTAJ DALEJ

Św. Szczepan

[ TEMATY ]

św. Szczepan

en.wikipedia.org

Św. Szczepan

Św. Szczepan

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, 26 grudnia, Kościół katolicki wspomina św. Szczepana, diakona i pierwszego męczennika.

Autor Dziejów Apostolskich podaje, że był on jednym z siedmiu diakonów młodego Kościoła, wybranym do sprawowania opieki nad wdowami i ubogimi (Dz 6, 1-6). Kiedy gorliwością głoszenia Ewangelii, czynieniem znaków i cudów naraził się starszyźnie żydowskiej i kiedy Żydzi nie mogli w dyskusji sprostać mądrości i Duchowi, z którego natchnienia Szczepan przemawiał, podburzyli oni lud, postawili w Sanhedrynie fałszywych świadków przeciw Szczepanowi i oskarżając o bluźnierstwo przeciw świątyni i Prawu, doprowadzili do ukamienowania go (Dz 6,7 - 7,60).
CZYTAJ DALEJ

Lublin/ Pożar dachu kościoła przy ul. Kunickiego został opanowany

2025-12-25 15:48

[ TEMATY ]

pożar

Archidiecezja Lubelska/Małgorzata Oroń

Pożar dachu kościoła pod wezwaniem Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Kunickiego w Lublinie został opanowany, obecnie trwa jego dogaszanie – poinformował lubelski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Zenon Pisiewicz. Pożar nie przedostał się do wnętrza kościoła.

Zgłoszenie o pożarze dachu na budynku kościoła strażacy otrzymali w czwartek, w święta Bożego Narodzenia, przed godz. 7 rano. Na miejscu w pracowało 80 strażaków z 27 zastępów Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję