Reklama

Watykan

Synod Biskupów: podsumowanie XII kongregacji generalnej

Podczas XII kongregacji generalnej Synodu Biskupów nt. rodziny 16 października przedstawiono wyniki prac 10 grup językowych: trzech angielskich i włoskich oraz dwóch francuskich i hiszpańskich. Grupy te (circoli minori) pracowały nad oceną tzw. „Relatio post disceptationem” (RPD) z 13 października, czyli podsumowaniem przebiegu dotychczasowych obrad, a także nad różnymi propozycjami i sugestiami, aby włączyć je później do „Relatio Synodi” (RS), tzn. do ostatecznego, końcowego dokumentu tego zgromadzenia. W obradach kongregacji brał udział papież Franciszek.

[ TEMATY ]

Synod o rodzinie

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W auli synodalnej panowało przede wszystkim duże zamieszanie z powodu ogłoszenia wspomnianej RPD, gdyż ojcowie synodalni zwracali uwagę, że ten dokument roboczy nie wyraża ich jednogłośnego i podzielanego przez wszystkich stanowiska. W tej sytuacji, wyraziwszy uznanie dla wielkiej pracy wykonanej nad nim i jego strukturą, uczestnicy obrad w grupach językowych przedstawili własne propozycje.

W pierwszej kolejności podkreślono, że „Relatio” skupia się na troskach rodzin przeżywających kryzys, nie odnosząc się szerzej do pozytywnego przesłania Ewangelii rodziny, do faktu, że małżeństwo jako sakrament i nierozerwalny związek mężczyzny i kobiety jest wartością ciągle jeszcze bardzo aktualną i w którą wierzy wiele par. Wyrażono w związku z tym życzenie, aby w RS znalazło się mocne przesłanie zachęty i wsparcia ze strony Kościoła dla małżonków wiernych sobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ponadto zasadnicze znaczenie ma lepsze podkreślenie nauczania o małżeństwie, akcentując zwłaszcza to, że jest to dar Boży. Inne sugestie proponują włączenie do przyszłego dokumentu synodalnego tych elementów, które nie znalazły się w RPD, np. sprawy adopcji, co do których wyrażono życzenie uproszczenia procedur biurokratycznych zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, zagadnień biotechnologii i szerzenia kultury za pośrednictwem internetu, co wpływa na życie rodzinne, jak również uwagi nt. ważności polityki prorodzinnej.

Reklama

Mówiono też o potrzebie zwrócenia większej uwagi na obecność osób starszych w gronie rodzinnym oraz na rodziny żyjące w skrajnym ubóstwie, ujawniając także dramaty prostytucji, obrzezania kobiet oraz wykorzystywania nieletnich w celach seksualnych i w pracy. Zwracano uwagę na zasadniczą rolę rodzin w ewangelizacji i przekazywaniu wiary, ze szczególnym uwzględnieniem powołania misyjnego. A wszystko to ma na celu zaproponowanie zrównoważonej i globalnej oceny idei „rodziny” w znaczeniu chrześcijańskim.

Członkowie „circoli minori” mówili, że Kościół ma być domem przyjmującym wszystkich, aby nikt nie czuł się odrzucony. Ale wyrażono też życzenie wyrażania się z większą jasnością, aby uniknąć nieporozumień, wahań i eufemizmów językowych, np. nt. stopniowości, aby nie doszło do stopniowania prawa. Ponadto w niektórych grupach panowało zamieszanie z powodu analogii z punktem 8. soborowej konstytucji „Lumen gentium”, która mogłaby stwarzać wrażenie, jakoby Kościół chciał uprawomocnić sytuacje rodzin nieregularnych, także że mogłyby one stanowić etap na drodze do małżeństwa sakramentalnego. Inne grupy proponowały pogłębienie koncepcji „komunii duchowej”, aby ją docenić i ewentualnie propagować i szerzyć.

W odniesieniu do dopuszczenia do Eucharystii osób rozwiedzionych, które ponownie wstąpiły w związki małżeńskie, wyrażono dwa poglądy. Z jednej strony sugerowano, aby dotychczasowe nauczanie w tej sprawie pozostało niezmienione, z drugiej zaś zastanawiano się nad możliwością zezwolenia na Komunię św., kierując się współczuciem i miłosierdziem, ale tylko pod ściśle określonymi warunkami. Sugerowano też, że w niektórych wypadkach sprawę winna zbadać odpowiednia komisja międzydyscyplinarna.

Reklama

Wiele uwagi poświęcono też osobom rozwiedzionym, które jednak nie zawarły nowych związków i nieraz są bohaterskimi świadkami wierności małżeńskiej. Jednocześnie wyrażono życzenie przyspieszenia procedur uznania nieważności małżeńskiej i stwierdzenia jej ważności. Przypomniano także, że dzieci nie są ciężarem, ale stanowią dar Boży, owoc miłości małżonków.

Uczestnicy obrad poprosili również o większe ukierunkowanie chrystocentryczne i o większe podkreślenie więzi między sakramentami małżeństwa i chrztu. Wizja świata winna wychodzić z optyki Ewangelii, aby zapraszać ludzi do nawrócenia serca.

Uznając niemożność zrównania małżeństwa mężczyzny i kobiety ze związkami osób tej samej płci, zwracano uwagę, że osoby o takich skłonnościach winny być otoczone opieką duszpasterską i należy troszczyć się o ich godność, ale tak, aby nie wyglądało to na aprobatę ich postaw i sposobu życia przez Kościół. W sprawie wielożeństwa, zwłaszcza tych poligamistów, którzy nawróciwszy się na katolicyzm, pragną przystępować do sakramentów, zaproponowano badania globalne i pogłębione.

Uczestnicy obrad w grupach językowych doradzili także szerszą refleksję nad postacią Maryi i Świętej Rodziny, aby zaproponować ją jako wzorzec do naśladowania dla wszystkich komórek rodzinnych. I wreszcie wyrażono prośbę o stwierdzenie, że RS będzie dokumentem przygotowującym do zgromadzenia zwyczajnego Synodu, zaplanowanego na październik przyszłego roku.

2014-10-16 18:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskupi afrykańscy chcą wpłynąć na przebieg Synodu o rodzinie

[ TEMATY ]

Afryka

Synod o rodzinie

Włodzimierz Rędzioch

Afrykańscy biskupi katoliccy nie chcą, aby zbliżający się Synod nt. rodziny był podobny do ubiegłorocznego zgromadzenia nadzwyczajnego. Będą więc zabiegać o to, aby w czasie obrad zajęto się przede wszystkim dobrymi małżeństwami i rodzinami oraz przygotowaniem do założenia udanych rodzin. Powiedział o tym południowoamerykańskiej agencji CNA arcybiskup Durbanu w RPA kard. Wilfrid Napier. Uczestniczył on w przedsynodalnej naradzie kardynałów z Czarnego Lądu, która odbyła się w Rzymie przy okazji konsystorza (12-14 lutego).

Hierarchowie afrykańscy obawiają się, że te pozytywne i najważniejsze dla Kościoła sprawy mogą znowu zostać zepchnięte na boczny tor, dając pierwszeństwo dyskusji nad komunią dla rozwodników. "Jako zwierzchnicy Kościołów lokalnych z tego kontynentu będziemy zabiegać, aby tak się nie stało" – zapewnił purpurat południowoafrykański. Jego zdaniem naprawdę jest o czym rozmawiać, gdyż istnieje bardzo dużo pozytywnych wzorców, rodzin, które są umocnieniem dla Kościoła. Z drugiej strony trzeba się starać, aby również w przyszłości istniały dobre rodziny. Niezbędne jest dobre przygotowanie do małżeństwa, a także towarzyszenie młodym parom w pierwszych latach pożycia małżeńskiego - podkreślił rozmówca agencji.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Radość pośród pytań

2025-12-13 20:09

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 35, 1-6a. 10, • Jk 5, 7-10, • Mt 11, 2-11
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję