Reklama

Niedziela Kielecka

Św. Jan Apostoł – uczeń Zmartwychwstałego

W poranek wielkanocny dzwony z wieży kościoła św. Jana Apostoła i Ewangelisty oznajmią wszystkim mieszkańcom Pińczowa wieść o Zmartwychwstaniu Pańskim i wezwą na modlitwę i świętowanie. I tak od wielu wieków. Parafia, której początki sięgają XIV wieku, naznaczona jest duchowością paulinów, których klasztor mieścił się tuż obok kościoła aż do roku 1819

Niedziela kielecka 13/2016, str. 4-5

[ TEMATY ]

parafia

św. Jan Apostoł

WD

Ołtarz główny jest wzorowany na ołarzu z jasnogórskiej bazyliki

Ołtarz główny świątyni pińczowskiej w stylu regencji, wzorowany jest na ołtarzu z jasnogórskiej bazyliki. W glorii na górze zobaczymy postaci wielu aniołów w różnych pozach. W centrum figura Chrystusa Ukrzyżowanego, a obok krzyża, po prawej stronie stoi św. Jan. To jedna z czterech rzeźb Ewangelistów, którzy okalają ołtarz.

Ujrzał i uwierzył

Jan, według tradycji, był najmłodszym z uczniów Chrystusa i bratem Jakuba Starszego. Obaj nazywani byli przez Jezusa „Synami Gromu”. Był wśród uczniów świadkiem m.in. Przemienienia na Górze Tabor. Jego głowa spoczęła na piersi Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy, jak to utrwalił Leonardo da Vinci. Nie uląkł się, jak jego współbracia, hańbiącej śmierci krzyżowej swojego Mistrza, ale trwał do końca przy krzyżu wraz z Matką Jezusa. Z krzyża Chrystus powierzył mu swoją Matkę w opiekę, a Maryję uczynił Matką św. Jana. W końcu Jan był wśród pierwszych świadków, którzy ujrzeli po trzech dniach Zmartwychwstałego Chrystusa. Pobiegł do grobu razem ze św. Piotrem „ujrzał i uwierzył”. Jego Ewangelia jest głębsza, nie powtarza już znanych z poprzednich ewangelistów faktów. Jest autorem listów i Apokalipsy. Jan pozostał w Jerozolimie do Wniebowzięcia Matki Bożej.

Potem przeniósł się do Małej Azji, gdzie pozostał aż do zesłania go na wyspę Patmos przez cesarza Domicjana (81-96). Po śmierci cesarza Apostoł wrócił do Efezu. Zmarł za panowania cesarza Trajana (98-117) jako prawie stuletni starzec. Jako jedyny z Apostołów zmarł śmiercią naturalną. Dlatego w jego wspomnienie celebrans nosi szaty białe. W czasie odpustu św. Jana, 27 grudnia w kościele w Pińczowie kapłan święci wino i podaje do skosztowania wiernym. Zwyczaj poświęcenia wina pojawił się Kościele już w XIII wieku. Ta tradycja jest pielęgnowana przez ojców paulinów na Jasnej Górze i w wielu kościołach. Według jednej z legend Jan pielgrzymując po kontynencie azjatyckim, spotkał na swojej drodze kapłana Aristodemusa ze świątyni Diany w Efezie. Kapłan poddał Jana próbie zatrutego wina. Nawet zgodził się przyjąć chrześcijaństwo, jeśli Jan przeżyje. Trucizny miało spróbować jeszcze dwóch skazańców. Jan uczynił znak krzyża nad kielichem z winem, skosztował i przeżył. Dwaj skazańcy zmarli. Kielich z winem jest jednym z atrybutów św. Jana, pozostałe to: orzeł, księga i kocioł z wrzącym olejem, w którym według innej dawnej tradycji Ewangelista miał być męczony. Św. Jan z orłem u stóp i kielichem w dłoni ukazany jest na szczycie ambony w nawie głównej. Z kolei w obrazie w ołtarzu bocznym Jana przedstawiono z księgą. Figura patrona parafii góruje nad fasadą kościoła razem ze św. Pawłem Pustelnikiem.

Reklama

Pod opieką Paulinów

Pierwszy raz źródła informują o kościele parafialnym w Wierciszowie (dawna dzielnica Pińczowa) w 1326 r. Murowaną świątynię ufundował w Pińczowie w XV wieku biskup krakowski Zbigniew Oleśnicki. Wtedy kościół w Wierciszowie utracił prawa parafii. W 1449 r. do nowej parafii w Pińczowie przybyli paulini i obok świątyni wybudowali klasztor. W czasach reformacji kościół przejęli na długie lata innowiercy. Odzyskaną w 1642 r. świątynię paulini odrestaurowali, rozbudowali i uczynili z niej przepiękny kościół, który zachwyca bogactwem dekoracji i ołtarzami z XVIII wieku. To budowla bazylikowa, trójnawowa, z nieco niższym i węższym prezbiterium, zamkniętym półkoliście. Nawy boczne otwarte do głównej z arkadami filarowymi. Przy nawie południowej znajduje się kwadratowa kaplica Aniołów z początku XVII wieku. W ostatnich latach, dzięki staraniom proboszcza ks. Jana Staworzyńskiego, ofiarności parafian i środkom z Ministerstwa Kultury, Urzędu Miasta i Gminy Pińczów odnowiono wszystkie dziewięć ołtarzy bocznych w kościele. Poprzedni proboszcz śp. ks. Józef Zdradzisz odrestaurował wystrój całego prezbiterium wraz z przepięknymi stallami. Są one dekorowane kunsztownymi snycerskimi detalami i motywami z życia św. Pawła Pustelnika. Renowacji poddano również zabytkowy prospekt organowy. Na odnowienie czeka jedynie nawa boczna. Prace mają ruszyć już niedługo.

W Roku Miłosierdzia

Tegoroczny Wielki Post wspólnota przeżywała pod znakiem Miłosierdzia Bożego. Proboszcz odnowił w parafii Honorową Straż Najświętszego Serca Jezusowego, która skupia grupę ponad dwudziestu osób. Wymowę Bożego Miłosierdzia podkreśla również Grób Pański z napisem „Brama Miłosierdzia” i „Zmartwychwstań we mnie, Panie”. W duchowych przygotowaniach pomogły parafianom rekolekcje, które prowadził ks. Tadeusz Domagała, kapelan szpitala w Busku. W każdy piątek w kościele prowadzone były Drogi Krzyżowe z udziałem młodzieży, która przygotowuje się do ŚDM. Opiekunem młodzieży jest ks. dr Karol Starczewski. W nabożeństwie Drogi Krzyżowej wierni przemierzali także ulice Pińczowa w Wielki Piątek. Krzyż nieśli osadzeni z Zakładu Karnego, gdzie Ksiądz Proboszcz posługuje jako kapelan. W Niedzielę Palmową uroczystą procesją spod Urzędu Miasta do kościoła oddali cześć Jezusowi. Niedawno do kościoła św. Jana Ewangelisty sprowadzono z Krakowa relikwie bł. Matki Klary Szczęsnej – założycielki Zgromadzenia Sióstr Sercanek. – To miłosierdzie Boże wypływa przecież z Serca Jezusa – tłumaczy ks. kan. Jan Staworzyński.

2016-03-22 11:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Być jak najbliżej ołtarza

2020-06-30 12:26

Niedziela świdnicka 27/2020, str. IV

[ TEMATY ]

parafia

bp Marek Mendyk

poświęcenie

100‑lecie

Marek Zygmunt

Bp Marek Mendyk kropi ołtarz wodą święconą

W 100. rocznicę ustanowienia parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Żarowie biskup świdnicki poświęcił nowy kamienny ołtarz.

Początek budowy kościoła w Żarowie datowany jest na 1909 r. Okazała świątynia, utrzymana w stylu neogotyckim, została wzniesiona z czerwonej, nieotynkowanej cegły. Autorzy projektu, dwaj znani wrocławscy architekci Overhoff i Föhe, nadali budowli formę trójnawowego kościoła halowego. W tym samym roku pod świątynię położono kamień węgielny, a po 16 miesiącach prac budowlanych i wykończeniowych kościół został uroczyście poświęcony.

CZYTAJ DALEJ

Mucha: zaproszenie prezydenta dla Rafała Trzaskowskiego jest aktualne

2020-07-14 10:26

[ TEMATY ]

prezydent

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

Zaproszenie prezydenta Andrzeja Dudy dla Rafała Trzaskowskiego do Pałacu Prezydenckiego jest aktualne – zapewnił we wtorek wiceszef Kancelarii Prezydenta Paweł Mucha. Jego zdaniem zaproszenie wystosowane przez prezydenta wobec jego konkurenta w wyborach ma wymiar symboliczny.

Prezydencki minister zaznaczył w Programie 3 Polskiego Radia, że nie ma wiedzy, aby ze strony Trzaskowskiego pojawił się nowy sygnał w tej sprawie.

Pytany, czy nowy sygnał pojawił się ze strony Pałacu Prezydenckiego, Mucha odparł, że o tym, iż to zaproszenie jest otwarte i aktualne, prezydent mówił jeszcze w niedzielę, gdy przybył do Pałacu Prezydenckiego po wieczorze wyborczym.

Prezydent zaprosił Trzaskowskiego po ogłoszeniu sondażowych wyników II tury wyborów. Duda chciał się spotkać z kandydatem Koalicji Obywatelskiej jeszcze w niedzielę, o godz. 23. Trzaskowski podziękował za zaproszenie i ocenił, że spotkanie to dobry pomysł. Dodał jednak, że najodpowiedniejszym momentem wydaje się czas zaraz po ogłoszeniu oficjalnych wyników przez Państwową Komisję Wyborczą. Te oficjalne wyniki – świadczące o wygranej Dudy – PKW ogłosiła w poniedziałek wieczorem.

„Urzędujący prezydent RP zapraszający swojego konkurenta w wyborach to wymiar symboliczny” – stwierdził Mucha. Jego zdaniem to gest właściwy postępowaniu prezydenta Dudy, mówiący o tym, że "dzisiaj nie powinniśmy w żaden sposób dzielić Polaków”.

Prezydencki minister zapytany został w tym kontekście o zaproszenie dla polityków, m.in. PSL, Koalicji Polskiej i Konfederacji w związku z ogłoszoną niedługo przed II turą wyborów inicjatywą prezydenta stworzenia "Koalicji Polskich Spraw".

Mucha zaznaczył, że ze strony prezydenta była wyraźna zapowiedź w tej sprawie i wskazał, że zaproszenie do koalicji jest aktualne. Dopytywany, czy jednak jest organizowane jakieś spotkanie, zwracał uwagę, że dopiero co ogłoszono oficjalne wyniki wyborów.

„Oczywiście, ta deklaracja, która padła, jest aktualna i w tym zakresie będą też działania podejmowane” - zaznaczył.

Pytany, czy ta inicjatywa jest związana z układaniem na nowo składu Kancelarii Prezydenta, Mucha zastrzegł, że to są wyłącznie kompetencje prezydenta. „Na pewno żaden z ministrów prezydenckich się nie będzie wypowiadał co do rozstrzygnięć pana prezydenta w tym zakresie” – dodał.

W niedzielnej II turze wyborów prezydenckich Andrzej Duda uzyskał 51,03 proc. głosów uzyskując reelekcję. Kandydat KO Rafał Trzaskowski osiągnął wynik 48,97 proc.(PAP)

Autorka: Agnieszka Ziemska

agzi/ mok/

CZYTAJ DALEJ

Muzea diecezjalne latem otwarte dla zwiedzających

2020-07-14 17:55

Ks. Zenon Czumaj

Nowa ekspozycja Lucjana Boruty w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie

Otwarte ponownie od początku maja po antyepidemicznych obostrzeniach muzea diecezjalne oferują w czasie wakacyjnym do zwiedzania wiele atrakcyjnych wystaw, eksponatów i przestrzeni artystycznych. Wciąż jednak obowiązują precyzyjne ograniczenia sanitarne, a placówki nastawione są bardziej na turystów indywidualnych lub małe grupy rodzinne. Zwiedzający są zdyscyplinowani i korzystają z możliwości obejrzenia jedynego obrazu El Greco w Polsce czy zbiorów najstarszego polskiego muzeum diecezjalnego w Tarnowie.

Zgodnie z zarządzeniem rządu, w ramach poluźniania restrykcji związanych z pandemią koronawirusa, od 4 maja po blisko dwumiesięcznej przerwie mogły wznowić działalność instytucje kultury, w tym galerie sztuki, muzea, biblioteki, księgarnie i archiwa. Większość placówek nie była od razu przygotowana do wymagań reżimu sanitarnego i potrzebowała nieco czasu na przyjęcie odwiedzających. Tak było także w przypadku muzeów diecezjalnych.

El Greco dostępny

W pełni otwarte jest m.in. Muzeum Diecezjalne w Siedlcach, w którym można obejrzeć wiele wspaniałych dzieł sztuki, w tym galerię 47 portretów biskupów włodzimierskich, łuckich i podlaskich oraz przede wszystkim słynny obraz El Greco "Ekstaza Świętego Franciszka" - jedyny obraz hiszpańskiego malarza w Polsce.

Na terenie muzeum obowiązują zasady sanitarne związane z trwającą epidemią. Nie można m.in. korzystać z toalety, a wewnątrz po zdezynfekowaniu rąk należy nosić maseczkę. Placówkę może jednorazowo zwiedzać maksymalnie 5 osób. - Jeszcze się tak nie zdarzyło, że musielibyśmy komuś odmówić i musiałby poczekać na zewnątrz na swoją kolej zwiedzania. Ale turystów jest coraz więcej, chcą zwiedzać nasze zbiory - mówi KAI Dorota Pikula, kustosz Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach.

Turyści nie skarżą się na obostrzenia. - Są posłuszni, przychodzą w maseczkach, dezynfekują ręce. Oprócz sklepiku, gdzie można zakupić pamiątki, nie dotykają obiektów. Jest zauważalna wewnętrzna dyscyplina i odpowiedzialność - dodaje kustosz siedleckiego muzeum.

Z wyjątkiem sal wydzielonych czasowo do fotografowania obiektów, wszystkie inne sale są dostępne do zwiedzania. - Oczywiście najbardziej przyciąga obraz El Greco, ale zapraszamy do zwiedzania wszystkich innych wystaw - powiedziała Dorota Pikula.

Tak grupy zorganizowane, jak i zwiedzający indywidualni proszeni są o wcześniejsze ustalenie dnia i godziny spotkania telefonicznie. Bilety trzeba jednak kupować na miejscu, nie ma możliwości zamówienia ich online.

Wejścia do muzeum odbywają się wyłącznie o pełnych godzinach: 10.00, 11.00, 12.00, 13.00 i 14.00. Od wtorku do soboty placówka jest czynna w godz. 10.00-15.00, a w niedzielę 12.00-16.00.

Wejść na Wzgórze Lecha

Od 4 maja ponownie jest możliwe zwiedzanie Wzgórza Lecha, obejmujące Katedrę w Gnieźnie i jej podziemia, Drzwi Gnieźnieńskie, wieżę oraz Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Z uwagi na sytuację epidemiologiczną czasowo skrócone były godziny zwiedzania, ale od 19 czerwca Wzgórze Lecha powróciło do dawnych godzin pracy - od poniedziałku do soboty 9.00-17.00. W niedzielę od 9.00 do 16.00 czynny jest skarbiec Katedry w Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej, od godz. 13.00-15:00 oraz 16:00-17:30 otwarte jest wejście na taras widokowy – wieża Katedry.

Przed rozpoczęciem obowiązkowa jest dezynfekcja rąk, a podczas zwiedzania zakładanie maseczki. Poruszanie się po obiektach dozwolone jest tylko z audio-przewodnikiem. Kolejność zwiedzania następuje ściśle według wskazań pracowników. Muzeum prosi turystów o dostosowanie się do nowych wytycznych.

Włocławek: dwa tysiące eksponatów

Można też udać się do Muzeum Diecezjalnego we Włocławku, które jak inne tego typu placówki prezentuje zbiory sztuki sakralnej z różnych epok. Muzeum gromadzi ponad 2 tys. eksponatów prezentowanych w ośmiu salach i korytarzu, w układzie epok historycznych, m.in. szaty liturgiczne (ornaty renesansowe i barokowe) iluminowane inkunabuły, naczynia liturgiczne z pracowni augsburskiej z XVII w., obrazy (Ukrzyżowanie Cerrea de Vivar, Modlitwa w Ogrójcu), rzeźby (Piety i grupy Świętej Anny Samotrzeć, Madonny), rokokowe meble, pamiątki po św. Janie Pawle II i portrety biskupów kujawskich.

Muzeum jest czynne dla zwiedzających krócej niż zwykle, od wtorku do piątku w godz. 10.00-13.00. ZWiedzać można rodzinnie lub indywidualnie. W innym przypadku jest to niemożliwe, gdyż dzieła sztuki są zgromadzone w małych salach, co ze względów sanitarnych wyklucza obecnie możliwość wpuszczania liczniejszych grup turystów. - Prosimy o założenie maseczek, przy wejściu jest płyn dezynfekujący ręce, wszędzie o utrzymaniu 2-metrowego dystansu przypominają odpowiednie naklejki.

Mt 5,14

Z kolei zamknięte czasowo z powodu epidemii Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie zostało ponownie otwarte 10 maja. Ekspozycja główna Muzeum znajduje się w pierścieniu okalającym kopułę Świątyni Opatrzności Bożej na wysokości 26 metrów. Zajmuje około 2 tys. metrów kwadratowych powierzchni.

Wystawa opowiada historię dwóch patronów Muzeum – Jana Pawła II i prymasa Stefana Wyszyńskiego – na tle stulecia, w którym żyli. Jej ramy chronologiczne obejmują okres od 1901 r. (rok urodzin Stefana Wyszyńskiego) do 2005 r. (śmierć Jana Pawła II). Ekspozycja ukazuje wpływ obu bohaterów Muzeum na losy Kościoła i Polski, ich wkład w zachowanie wiary i tożsamości narodowej, kulturowej Polaków oraz obalenie komunizmu.

Muzeum zaprasza do rezerwacji i zakupu biletów online. Placówka jest czynna w dniach: poniedziałek – niedziela od 12.00 do 19.00 (ostatnie wejście o godz. 18.00). We wtorek muzeum jest nieczynne. Natomiast czwartek jest dniem indywidualnego wstępu na podstawie bezpłatnych biletów wydawanych na określoną godzinę, ale ich liczba jest limitowana.

Muzeum Karola Wojtyły z "Pasterzem"

Otwarte dla zwiedzających od 5 czerwca są też Muzeum Archidiecezjalne Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie (ul. Kanonicza 19-21) i Muzeum Archidiecezjalne – Mieszkanie Rodziny Wojtyłów (ul. Tyniecka 10), które na co dzień prezentują sztuki sakralnej i religijnej, promują współczesnych artystów szukających inspiracji w religii, a także eksponują osobiste przedmioty oraz pamiątki po papieżu Janie Pawle II i rodzinie Wojtyłów.

Do obejrzenia jest m.in. wystawa pt. "Pasterz" przygotowana na 100. rocznicę urodzin Jana Pawła II we współpracy z Instytutem Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II. Składają się na nią przedmioty osobiste Karola Wojtyły, pochodzące szczególnie z okresu biskupiego, arcybiskupiego i kardynalskiego, dary, które otrzymywał od wiernych w tych latach, a także przedmioty wpisujące się w okres pontyfikatu Papieża Polaka.

Wystawa przybliża również sylwetki postaci, które wywarły ogromny wpływ na drogę kapłańską i całe życie Karola Wojtyły: kard. Adama Stefana Sapiehy, abp. Eugeniusza Baziaka oraz Prymasa Tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego. Zlokalizowana jest w miejscu wyjątkowym – w domu, w którym najdłużej w Krakowie (w latach 1951-1967) mieszkał Karol Wojtyła. To właśnie tam powstawała książka "Miłość i odpowiedzialność", tam też abp Wojtyła prowadził z młodymi dyskusje o wierze, filozofii, sztuce i kulturze, które przez cały jego późniejszy pontyfikat i życie były mu niezwykle bliskie.

Wszyscy planujący wizytę w Muzeum Archidiecezjalnym proszeni o zapoznanie się z aktualnym regulaminem zwiedzania, dostępnym na stronie internetowej. Za pośrednictwem systemu rezerwacji można zarezerwować online bilety i usługi przewodnickie.

Od "Sacrum i profanum" do Łemkowszczyzny

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej po przerwie wywołanej pandemią zostało otwarte dla zwiedzających 19 maja. Czynne jest w godz. 13.00-17.00 (wtorek–piątek) i 12:00-16:00 (sobota-niedziela). Dostępna jest cała przestrzeń ekspozycyjna: wystawa stała oraz wystawy czasowe.

Wystawa stała „Sacrum i profanum” gromadzi imponujące zbiory tkanin liturgicznych, złotnictwa, rzeźby, malarstwa, rysunku i grafiki. Na szczególną uwagę zasługują drzeworyty Albrechta Dürera z lat 1498-1511 („Apokalipsa”, „Żywot Marii” i „Pasja”). Ozdobą kolekcji malarstwa dawnego jest „Pokłon pasterzy” z 1575 r. włoskiego malarza Francesco Bassano. Malarstwo polskie reprezentują m.in. Matejko, Rustem, Simmler, Wyspiański, Pankiewicz, Malczewski, Vlastimil Hoffmann. Osobne miejsce w zbiorach zajmuje polskie malarstwo współczesne, a zwłaszcza sztuka niezależna z lat 80. XX wieku, w tym dzieła artystów emigracyjnych (Józef Czapski, Jan Lebenstein, Adam Kossowski).

W okresie wakacji można też obejrzeć wystawę rysunków Aleksandra Chylaka "Cerkwie na Łemkowszczyźnie". Na wystawie znajduje się ok. 60 prac wykonanych w różnorodnych technikach (węgiel, tusz, ołówek i akwarele). Chylak, z wykształcenia architekt związany z Warszawą, ale urodzony w Krynicy, w rodzinie grekokatolickiej, od lat 60. do dziś utrwala na papierze urokliwe drewniane świątynie z południowo-wschodnich rejonów Polski. Prace artysty były już prezentowane w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

Z kolei Rok świętego Jana Pawła II, ustanowiony przez Sejm w 100. rocznicę urodzin wybitnego Polaka, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej uczciło wystawą prac medalierskich poświęconych świętemu Papieżowi. Jej tytuł "Życie ZaDane" nawiązuje do papieskiego nauczania: Jan Paweł II traktował życie jako dar, który mocą swej wewnętrznej dynamiki, dopomina się twórczego podjęcia. Życie najpierw zostaje „dane”, później staje się zadaniem. Dopiero takie rozpoznanie życia umożliwia podjęcie go w sposób odpowiedzialny i twórczy a zarazem pozwala odkryć jego znaczenie.

Na wystawie zaprezentowano prace prawie 50 polskich artystów medalierów, ale ewenementem wśród zaprezentowanych medali dedykowanych Janowi Pawłowi II jest seria 27 medali autorstwa Józefa Stasińskiego. Gdy po wyborze kard. Wojtyły na Stolicę Piotrową ta radosna wieść dotarła do Ojczyzny, uznany już wówczas medalier powziął postanowienie, by każdy kolejny rok pontyfikatu uczcić realizacją medalu. Powstał w ten sposób, swoisty polski komplet medali annualnych, który prezentowany jest na wystawie.

Muzeum dokładnie informuje o zasadach zwiedzania. Jednorazowo może w nim przebywać do 50 osób zwiedzających. W sali wystaw czasowych na I piętrze podczas zwiedzania może przebywać do 10 osób. Zwiedzanie jest możliwe tylko indywidualne lub rodzinnie, rekomendowane jest płacenie za wstęp kartą.

Na terenie placówki obowiązuje przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, w tym: zakrywanie ust i nosa (maską ochronną lub przyłbicą, noszenie rękawiczek oraz zachowanie dystansu społecznego (1,5 - 2 metry) oraz samodzielne pozostawianie dużych rzeczy (plecaki, torby), parasoli i odzieży wierzchniej w szatni. Szczegółowy regulamin zwiedzania muzeum obowiązujący w czasie epidemii widnieje na stronie muzeum (www.maw.art.pl).

Bogaty skarbiec w Płocku

Po przerwie spowodowanej pandemią, w maju na nowo otwarto Muzeum Diecezjalne w Płocku, jedno z najstarszych takich muzeów w Polsce. W ciągu roku zwiedza je kilkanaście tysięcy osób. Obecnie jest możliwe zwiedzanie indywidualne, bez przewodnika. Na terenie jednego budynku może przebywać w tym samym czasie 30 osób, w maseczkach i rękawiczkach ochronnych. Na ekspozycjach zostały też umieszczone pojemniki z płynem dezynfekującym. Na każdej ekspozycji ustalony został nowy kierunek zwiedzania, tak, aby osoby wchodzące i wychodzące nie miały ze sobą kontaktu. Zwiedzających prosi się o zachowanie odpowiednich odstępów.

Muzeum posiada wiele cennych zbiorów. Są wśród nich m.in. rzeźba, malarstwo, archeologia, grafika, tkaniny, złotnictwo, wyroby metalowe, filatelistyka, falerystyka (medale, odznaczenia itp.), kartografia, rękopisy, starodruki oraz zbiory misyjne z Ameryki Południowej.

Placówka posiada jeden z pięciu najbogatszych skarbców muzealnych w Polsce. Do najważniejszych eksponatów należą: kielich i patena Konrada Mazowieckiego I z XIII w., herma św. Zygmunta z XIV wieku (patrona miasta Płocka), zdobiona diadem piastowskim z XIII wieku; tzw. Puszka Czerwińska z XIII-wieczną czarą; kielich fundacji Karola Ferdynanda Wazy, królewicza i biskupa płockiego i wrocławskiego z XVII w.

Godziny otwarcia muzeum są następujące: od wtorku do piątku w godz. 10:30-14:00, a w sobotę w godzinach 10:00-16:00 (w niedzielę i poniedziałek muzeum jest nieczynne).

"Zgoda Sandomierska"

Czynne jest też m.in. Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu, mieszczące się w późnogotyckim Domu Jana Długosza. Na początku lipca z udziałem m.in. biskupa sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicz i bp. Jerzego Samca, zwierzchnika Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w RP i prezesa Polskiej Rady Ekumenicznej, otwarto w nim wystawę "Zgoda Sandomierska. Zgoda Panów – Zgoda Braci”. Ekspozycja nawiązuje do porozumienia podpisanego 14 kwietnia 1570 r. przez przedstawicieli Kościołów protestanckich. Nakreśla też tło społeczne, religijne i artystyczne ówczesnego Sandomierza, który w okresie Odrodzenia znajdował się u szczytu rozwoju gospodarczego i kulturalnego.

W sandomierskim muzeum można zwiedzić wiele innych wystaw i eksponatów. Więcej informacji na stronie www.domdlugosza.sandomierz.org/

Muzeum jest czynne od wtorku do soboty w godz. 9.00-15.30, a w niedzielę od godz. 13.30 do 15.30.

Najstarsze muzeum diecezjalne też otwarte

Najstarsze w Polsce muzeum diecezjalne, założone w 1888 r. w Tarnowie przez ówczesnego rektora Seminarium Duchownego ks. Józefa Bąbę, jest również otwarte dla zwiedzających. W jednej sali może przebywać jednorazowo do 10 osób, w maseczkach i po dezynfekcji rąk. Można przyjechać w większej grupie, ale wtedy część zwiedzających wejdzie do muzeum, a reszta w tym czasie np. do pobliskiej katedry. Zdaniem pracowników muzeum, zwiedzający są zdyscyplinowani i w pełni stosują się do sanitarnych zaleceń.

Najważniejszy dział zbiorów tarnowskiego muzeum stanowią zabytki sztuki cechowej - gotyckiej rzeźby i malarstwa z terenu Małopolski, reprezentujące tzw. szkołę krakowsko-sądecką. Są to zabytki bardzo ważne dla poznania poziomu i dziejów polskiej kultury średniowiecznej. Drugi dział obejmuje tkaniny kościelne (ornaty, kapy itp.) od czasów średniowiecza aż po wiek XIX.

Muzeum posiada także dział sztuki ludowej, gdzie na szczególną uwagę zasługują obrazy ludowe malowane na szkle, pochodzące z terenu Europy i innych kontynentów.

Z okazji 100-lecia Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie zbiory wzbogaciły się o kolekcję dzieł sztuki z około r. 1900. Są to płótna kilku malarzy polskich, jak np. Jacek Malczewski, Vlastimil Hofman, Kazimierz Sichulski, Wojciech Weiss, a także zbiór porcelany i zegarów.

Godziny otwarcia: w dni powszednie w godz. 10.00 - 15.00, w poniedziałki nieczynne. W lipcu w soboty i niedziele placówka jest zamknięta dla zwiedzających.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję