Reklama

Refleksje na temat stanu nauczycielskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Istnieje stary i od początku społeczności przyjęty obyczaj, iż państwo ma staranie o szkołach, z których dobrego urządzenia wynika wielka chluba żywota ludzkiego i religii, z zaniedbywania zaś - wypaczenie i zło. (...) Zrozumiejmy tedy, jak bardzo piękny i użyteczny dla ludzi jest stan nauczycielski, z którego wyszło tylu mistrzów najlepszych umiejętności i z którego tyle korzyści zwykły czerpać wszystkie inne stany. Dlatego tak wiele mówię o jego znakomitości i godności, abyśmy pamiętali, iż trzeba go wszelkimi sposobami bronić i ochraniać przed przewrotnością mniemań i zuchwalstwem ludzi naszego wieku, którzy tylko uganiają się za wystawnością w życiu, za bogactwem i władzą..." (Andrzej Frycz Modrzewski: O naprawie Rzeczypospolitej, Księga O szkole).
Osoba i osobowość nauczyciela, jego przygotowanie i umiejętności zawodowe, autorytet, odgrywają najważniejszą rolę w procesie kształcenia w szkole. Nauczyciel jest bowiem organizatorem, kierownikiem, opiekunem, a bardzo często twórcą tego procesu. Jest to ogromnie odpowiedzialne zadanie i nauczyciel jest tego świadomy, i rozumie, że musi wciąż iść naprzód, mieć oczy szeroko otwarte, musi rozumieć potrzeby i wymagania czasów współczesnych. Musi rozumieć wielką wagę swojej pracy, jej moralny, społeczny, patriotyczny wymiar.
Praca nauczyciela to ciągła troska o młodego człowieka, nie tylko o jego intelektualny, ale również duchowy, psychiczny i społeczny rozwój. Świat przeżywa kryzys wartości, człowiek gubi się w nadmiarze doznań, a szczególnie łatwo gubi się młodzież. Stąd troska nauczyciela o swojego ucznia, starania, by nie stracić go z oczu, zawsze czynić go podmiotem swojej pracy. By móc temu sprostać, nauczyciel musi wciąż pracować nad samym sobą. Skąd będzie czerpał moc, by żyć na co dzień odważnie, dochować wierności sumieniu w życiu osobistym i pracy zawodowej, by nie ulec modzie na konformizm, by swoją pracą dać świadectwo uczniom i nie ulec opinii o stanie nauczycielskim? W Ostrowi Mazowieckiej powstało Duszpasterstwo Nauczycieli. Inauguracją był znakomity, przejrzysty wykład ks. dr. St. Dziekońskiego na temat: Osoba nauczyciela-wychowawcy w nauczaniu Jana Pawła II. Z nauk Papieskich czerpiemy moc, mądrość i rozwijamy w sobie miłość. Uczymy się cywilizacji miłości, która uznaje następujące prymaty: osoby przed rzeczą; etyki przed techniką; bardziej "być" przed bardziej mieć; miłosierdzia przed sprawiedliwością. Przytoczony na początku, mądry i wciąż aktualny cytat XVI-wiecznego myśliciela nie wymaga komentarza, a nauczyciele bronić i ochraniać muszą się sami - potrzebna jest im do tego moc Ducha "wiara, nadzieja, miłość - te trzy" (1 Kor 13, 13).

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Przybylski: Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i przy parafii

2025-10-07 07:44

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i katechezy przy parafii - powiedział w poniedziałek nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski. Ocenił też, że program edukacji zdrowotnej ma wiele dobrych elementów, problemem jest natomiast wizja jego całości.

W sobotę odbył się ingres abp. Przybylskiego do katedry katowickiej. W homilii nowy metropolita mówił m.in., że katowicki Kościół jest szczególną syntezą tradycji i nowoczesności. Jak ocenił, w świecie coraz częściej widać brak tej syntezy, pojawia się rozdarcie między starym i nowym światem, starszym i młodszym pokoleniem.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci trwa już 45 lat

2025-10-07 13:20

[ TEMATY ]

Krucjata Modlitwy

w Obronie Poczętych Dzieci

45 lat

Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

Miała trwać trzy miesiące, trwa nieprzerwanie od 45 lat. Krucjata Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci od początku swojego istnienia połączyła we wspólnej modlitwie w intencjach pro-life tysiące osób.

– 27 kwietnia 1956 r. Sejm PRL uchwalił ustawę dopuszczającą przerywanie ciąży. Jej skutki były tragiczne. W memoriale Episkopatu Polski do Rządu w sprawie zagrożeń biologicznych i moralnych narodu polskiego z 1970 r. zawarta została informacja:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję