Reklama

Aspekty

Pogadajmy o synodzie (4)

Trzeba to zrobić z głową

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 40/2016, str. 7

[ TEMATY ]

wywiad

synod

rozmowa

Piotr Jaskólski

Ks. Andrzej Sapieha, sekretarz I Synodu Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, rzecznik prasowy kurii biskupiej

Ks. Andrzej Sapieha, sekretarz I Synodu Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej,
rzecznik prasowy kurii biskupiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA KRAWCEWICZ: – Przed nami pierwsze po wakacjach, a trzecie w ogóle spotkanie synodalnej komisji przygotowawczej. Co się tam będzie działo?

KS. ANDRZEJ SAPIEHA: – Skonkretyzujemy propozycje, które pojawiły się ostatnio. Na pewno będziemy rozmawiać o cyklu niedziel synodalnych. Trzeba się zastanowić, kiedy ruszą. Takich niedziel ma być pięć. W tym czasie w parafiach będą głoszone katechezy o synodzie, czy to w trakcie homilii, czy w formie konferencji przed lub po Mszy św. – to jest jeszcze do ustalenia. W parafii w tych dniach powinny też się odbyć jakaś modlitwa w intencji synodu, adoracja lub nabożeństwo.
Termin niedziel synodalnych jeszcze nie został ustalony, chciałbym jednak, żeby poprzedzały bezpośrednio rozpoczęcie właściwych prac synodu, bo gdyby zaczęły się za wcześnie, to podczas przerwy wszyscy o nich zapomną.
Drugą ważną sprawą, którą poruszymy, będzie folder na kolędę. Musimy dopracować, co znajdzie się w tym folderze, kto zajmie się stworzeniem go. Wiem, że są też pomysły na inne kolędowe foldery, na przykład fatimskie, więc trzeba to wszystko skompilować, żeby księża nie rozdawali kilku różnych, tylko jeden zbiorczy.
Będziemy też rozmawiać o katechezie w szkole na różnych poziomach – trzeba znaleźć ludzi, którzy opracują konspekty do tych zajęć.

– A kiedy głos zabiorą diecezjanie?

– Mniej więcej równolegle z niedzielami synodalnymi powinny ruszyć konsultacje. W miarę szeroko trzeba zapytać diecezjan o zagadnienia, którymi miałby się zająć synod. Trzeba to oczywiście zrobić z głową, żeby nie było tak, że każdy powie, co mu leży na duszy, bo przecież synod może obradować tylko o tych sprawach, które są we władzy biskupa diecezjalnego. Nie możemy się zajmować rzeczami, które należą do „wyższych pięter” w Kościele. Dlatego musimy ustalić, jak dotrzemy do ludzi z informacją i jak później będziemy zbierać ich opinie.

– Czy już ktoś może podzielił się swoją opinią?

– Tak, już kilka listów wpłynęło do sekretariatu synodu. Część z nich porusza sprawy wykraczające poza nasze synodalne kompetencje, ale to właśnie dlatego, że ludzie jeszcze nie do końca wiedzą, w jakim obszarze będziemy się poruszać. Na pewno jednak te listy są takimi pozytywnymi zwiastunami tego, że diecezjanie są zainteresowani synodem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2016-09-29 08:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod diecezjalny

Niedziela sandomierska 9/2017, str. 1

[ TEMATY ]

synod

Archiwum autora

Członkowie Komisji Synodalnej z bp. Krzysztofem Nitkiewiczem

Członkowie Komisji Synodalnej z bp. Krzysztofem Nitkiewiczem

W diecezji rozpoczęły się przygotowania do kolejnego synodu. Propozycję jego zwołania, zgłoszoną przez bp. Krzysztofa Nitkiewicza, zaopiniowała pozytywnie Rada Kapłańska i księża dziekani. 10 lutego odbyło się posiedzenie Komisji Przygotowawczej III Synodu Diecezji Sandomierskiej. – Chociaż minie wkrótce 25 lat od zmiany granic diecezji sandomierskiej, w wyniku czego utraciła ona część terytorium na rzecz diecezji radomskiej, a powiększyła się o obszary wchodzące niegdyś do diecezji przemyskiej, lubelskiej i tarnowskiej, nie nastąpiła jeszcze całkowita integracja duchowieństwa, wiernych oraz ujednolicenie panujących zwyczajów. Komisja Przygotowawcza zaproponowała biskupowi ordynariuszowi powołanie obok Komisji Głównej następujących komisji synodalnych: Komisji Teologicznej, Komisji ds. Kultu Bożego i Sakramentów, Komisji ds. Ewangelizacji, Komisji ds. Duchowieństwa, Komisji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego, Komisji ds. Wiernych Świeckich, Komisji ds. Duszpasterstwa, Komisji ds. Charytatywnych i Komisji ds. Ekonomicznych. Będą miały one swoje podkomisje, np. ds. Młodzieży, Małżeństwa i Rodziny czy Sanktuariów – informuje rzecznik Kurii ks. Tomasz Lis.

CZYTAJ DALEJ

Wpłynęła kara TVN za "Bielmo. Franciszkańska 3"

2024-04-17 12:35

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

commons.wikimedia.org

"Departament Budżetowy KRRiT poinformował mnie, że wczoraj na rachunek bankowy KRRiT wpłynęła wyegzekwowana przez Urząd Skarbowy kara pieniężna w wysokości 550 000 zł od TVN SA za emisję filmu "Bielmo. Franciszkańska 3" - napisał w środę w mediach społecznościowych przewodniczący Maciej Świrski.

"Departament Budżetowy KRRiT poinformował mnie, że wczoraj na rachunek bankowy KRRiT wpłynęła wyegzekwowana przez Urząd Skarbowy kara pieniężna w wysokości 550 000 zł od TVN SA (decyzja 4/DPz/2024)- napisał w środę w mediach społecznościowych przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Maciej Świrski. Karę wymierzono stacji TVN za emisję filmu "Bielmo. Franciszkańska 3" 6 marca 2023 r.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: Stanisława Leszczyńska to wzór obrony życia

2024-04-18 16:33

[ TEMATY ]

Auschwitz

Stanisława Leszczyńska

Kard. Grzegorz Ryś

domena publiczna

Stanisława Leszczyńska (ok. 1935)

Stanisława Leszczyńska (ok. 1935)

Ona jest potężnym znakiem ratowania każdego życia. Świadczy o tym zdanie, które sama zapisała w swoim raporcie położnej z Auschwitz: «dzieci nie wolno zabijać». Tak o heroicznej postawie Stanisławy Leszczyńskie opowiada kard. Grzegorz Ryś. Zakończył się diecezjalny etap procesu beatyfikacyjnego sługi Bożej. Wczoraj zebrane dokumenty dostarczono do watykańskiej Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.

Portatorowi akt, ks. dr. Łukaszowi Burchardowi, pomogli w tym kard. Konrad Krajewski, jałmużnik papieski, kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki, ks. prał. Krzysztof Nykiel - regens Penitencjarii Apostolskiej, ks. prał. Zbigniew Tracz - kanclerz Kurii Metropolitalnej Łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję