Reklama

Niedziela Lubelska

W służbie słowa

Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium działa już od 40 lat. Przypadającą w grudniu 2016 r. rocznicę uczciło wydaniem monumentalnego albumu zawierającego setki zdjęć ukazujących piękno archikatedry lubelskiej, okolicznościową wystawą dokumentującą historię wydawnictwa oraz koncertem „Oratorium na Boże Narodzenie” J.S. Bacha.

Perła baroku

Jubileuszowa publikacja pt. „Archikatedra Lubelska” została wydana dzięki wsparciu Miasta Lublina w ramach obchodów 700-lecia miasta w 2017 r. Obok niezwykłych zdjęć – w zdecydowanej większości wykonanych przez Piotra Maciuka – zawiera teksty opisujące m.in. historię świątyni, jej wystrój i wyposażenie, stan prac konserwatorskich, a także historię i zasoby skarbca. Album zredagowany przez Pawła Pencakowskiego, Dariusza Kopciowskiego i ks. Marka Szymańskiego ukazuje piękno perły baroku ziemi lubelskiej. Uzupełnieniem warstwy tekstowej jest kalendarium archikatedry, którego pierwsza data – 1580 r. – związana jest z planami budowy klasztoru i kościoła dla Towarzystwa Jezusowego w Lublinie. Najważniejsze wydarzenia z czterowiekowej historii doprowadzone do 2016 r. zawierają informacje związane z budową, wyposażaniem i renowacją matki lubelskich kościołów.

Reklama

Cennym wprowadzeniem do świata fotografii jest słowo abp. Stanisława Budzika. Metropolita Lubelski przede wszystkim zwraca uwagę na warstwę duchową katedry, która jest świadkiem i świadectwem żarliwej wiary wielu pokoleń. Jak napisał, „jej (katedry) dzieje wskazują na nieprzemijające wartości chrześcijańskiej wiary, na których fundamencie można bezpiecznie budować ludzkie życie oraz kształtować przyszłość Kościoła i Ojczyzny”. Wśród licznych skarbów wskazał na łaskami słynący Krzyż Trybunalski oraz obraz Matki Bożej Częstochowskiej, na którym w 1949 r. dokonał się cud łez. W warstwie artystycznej wskazał na główny ołtarz katedry, określony mianem pomnika wiary i kultury, który nie ma sobie równych.

Lektura jubileuszowego albumu i kontemplacja utrwalonego na zdjęciach piękna katedry pozwala także na spotkanie ze św. Janem Pawłem II. Ojciec Święty jako profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego przez 24 lata modlił się w lubelskiej katedrze, a jako papież odwiedził ją w 1987 r. Podczas ostatniej wizyty w tej świątyni, po czasie spędzonym przed Najświętszym Sakramentem i obrazem Matki Bożej, przypomniał, że z tym miejscem wiąże go wiele lat pamięci i modlitwy.

Radość tworzenia

Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium zostało powołanie 15 grudnia 1976 r. przez bp. Bolesława Pylaka jako Lubelskie Wydawnictwo Diecezjalne; w 2000 r. zmieniło nazwę na obecną. Misję wydawnictwa wyznaczają słowa: „W służbie Słowa”, dlatego przez cztery dekady w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych publikowało przede wszystkim książki niezbędne w katechizacji i duszpasterstwie. Oferta jednak wciąż rozszerzana jest o literaturę popularnonaukową, albumy czy bajki dla dzieci. Wydawnictwo uczestniczy w życiu społeczności archidiecezji lubelskiej poprzez wspieranie inicjatyw duszpasterskich i kulturalnych; współorganizuje targi książek, festiwale, koncerty, konkursy i spotkania autorskie.

Reklama

W liście pasterskim na Adwent 2016 r. abp Stanisław Budzik podkreślił, że od początku działalności Gaudium prowadzi ewangelizację przez słowo drukowane, ale też wspiera działalność charytatywną, naukową, oświatową i kulturalną Kościoła. Z dorobku wydawniczego czerpie tak Kościół w Lublinie i różne instytucje miasta oraz diecezji, jak i wspólnoty kościelne poza granicami Polski. Z charytatywnej działalności wydawnictwa znany był założyciel i pierwszy dyrektor śp. ks. Władysław Zakrzewski, który hojnie wspierał słowem drukowanym odradzający się Kościół na Wschodzie. W ostatnich latach na szczególną uwagę zasługuje seria podręczników do nauki religii pod tytułem „Z Bogiem na ludzkich drogach”, która zyskała uznanie uczniów, rodziców i nauczycieli. Jak napisał Metropolita Lubelski, „Gaudium wciąż odkrywa przed czytelnikami tajemnice sacrum, odsłania źródła naszej wiary i umacnia ewangelicznego ducha”.

W codziennej pracy zespół wydawniczy wspiera orędownictwo bł. ks. Ignacego Kłopotowskiego, patrona prasy i słowa drukowanego, którego relikwie znajdują się w kaplicy przy ul. Ogrodowej 12. Na przestrzeni lat praca wydawnictwa była wielokrotnie doceniana i nagradzana; wśród wyróżnień warto wymienić nagrody Stowarzyszenia Wydawców Katolickich – Feniks w kategorii literackiej za tom „Targum Neofiti 1. Księga Rodzaju”, który zapoczątkował edycję nowej serii wydawniczej „Biblia Aramejska” i Feniks w kategorii album za publikację „Apostoł w podróży służbowej. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta” oraz Medal Prezydenta Miasta Lublina w konkursie na najpiękniej wydaną książkę za publikację „Kardynał Stefan Wyszyński. Myśli, wyznania, refleksje”.

2017-01-12 10:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: Bocelli nagrał album inspirowany trzema cnotami chrześcijańskimi

[ TEMATY ]

muzyka

album

Andrea Bocelli

Włodzimierz Rędzioch

Po entuzjastycznie przyjętym koncercie w katedrze Mediolanie w Niedzielę Wielkanocną – w czasie apogeum pandemii we Włoszech – słynny włoski śpiewak operowy Andrea Bocelli wyda niebawem album „Believe” (Wierzyć) odwołujący się do trzech chrześcijańskich cnót: wiary, nadziei i miłości. Artysta ogłosił właśnie, że jego nowe nagrania ujrzą światło dzienne 13 listopada br.

Śpiewak wyjaśnił, że koncepcja „Believe” opiera się na trzech słowach: wiara, nadzieja i miłość. „Są to trzy teologiczne cnoty chrześcijaństwa, ale - zupełnie niezależnie od jakichkolwiek przekonań religijnych - są również trzema nadzwyczajnymi kluczami prowadzącymi do poczucia sensu i spełnienia w życiu każdego z nas” – dodał.

Na albumie znalazły się, wśród kilkunastu utworów, skomponowane przez Bocellego wersje „Ave Maria” i „Padre Nostro”. Płyta zawiera m.in. interpretację „Amazing Grace” z amerykańską piosenkarką bluegrassową Alison Kraus. Są tu także dwa utwory nagrane w duecie ze śpiewaczką operową Cecilią Bartoli, niepublikowany dotąd utwór Ennio Morricone oraz kompozycja „Gratia Plena” – ze ścieżki dźwiękowej najnowszego filmu o objawieniach w Fatimie.

Bocelli, który jest praktykującym katolikiem, sprzedał ponad 90 milionów albumów na całym świecie. W tegoroczną Niedzielę Wielkanocną tenor zaśpiewał samotnie w pustej katedrze w Mediolanie – największej świątyni na terytorium Włoch. Bocelli wykonał zestaw utworów religijnych. Wyraził po występie nadzieję, że koncert był „okazją do wspólnej modlitwy poprzez muzykę”. Transmitowane wydarzenie śledziło jednocześnie 2,8 miliona osób.

Fundacja Andrei Bocellego w ostatnich miesiącach zebrała znaczne pieniądze na wsparcie szpitali leczących pacjentów z koronawirusem.

CZYTAJ DALEJ

Symbole i zwyczaje Adwentu

Niedziela podlaska 49/2002

[ TEMATY ]

adwent

Bożena Sztajner

Bóg w swojej wielkiej miłości do człowieka dał swego Jednorodzonego Syna, który przyszedł na świat by dokonać dzieła odkupienia ludzi. Jednak tę łaskę każdy z nas musi osobiście przyjąć. Zadaniem Kościoła jest przygotowanie ludzi na godne przyjęcie Chrystusa. Kościół czyni to, między innymi, poprzez ustanowienie roku liturgicznego. Adwent rozpoczyna nowy rok kościelny. Jest on pełnym tęsknoty oczekiwaniem na Boże Narodzenie, na przyjście Chrystusa. Adwent to okres oczyszczenia naszych serc i pogłębienia miłości i wdzięczności względem Pana Boga i Matki Najświętszej.

Wieniec adwentowy

W niektórych regionach naszego kraju przyjął się zwyczaj święcenia wieńca adwentowego. Wykonywany on jest z gałązek iglastych, ze świerku lub sosny. Następnie umieszczone są w nim cztery świece, które przypominają cztery niedziele adwentowe. Świece zapalane są podczas wspólnej modlitwy, Adwentowych spotkań lub posiłków. W pierwszym tygodniu adwentu zapala się jedną świecę, w drugim dwie, w trzecim trzy, a w czwartym wszystkie cztery. Wieniec wyobraża jedność rodziny, która duchowo przygotowuje się na przeżycie świąt Bożego Narodzenia.

Świeca roratnia

Świeca jest symbolem chrześcijanina. Wosk wyobraża ciało, knot - duszę, a płomień - światło Ducha Świętego płonące w duszy człowieka.
Świeca roratnia jest dodatkową świecą, którą zapalamy podczas Rorat. Jest ona symbolem Najświętszej Maryi Panny, która niesie ludziom Chrystusa - Światłość prawdziwą. W kościołach umieszcza się ją na prezbiterium obok ołtarza lub przy ołtarzu Matki Bożej. Biała lub niebieska kokarda, którą jest przepasana roratka mówi o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Zielona gałązka przypomina proroctwo: "Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni. I spocznie na niej Duch Pański..." (Iz 11, 1-2). Ta starotestamentalna przepowiednia mówi o Maryi, na którą zstąpił Duch Święty i ukształtował w Niej ciało Jezusa Chrystusa. Jesse był ojcem Dawida, a z tego rodu pochodziła Matka Boża.

Roraty

W Adwencie Kościół czci Maryję poprzez Mszę św. zwaną Roratami. Nazwa ta pochodzi od pierwszych słów pieśni na wejście: Rorate coeli, desuper... (Niebiosa spuśćcie rosę...). Rosa z nieba wyobraża łaskę, którą przyniósł Zbawiciel. Jak niemożliwe jest życie na ziemi bez wody, tak niemożliwe jest życie i rozwój duchowy bez łaski. Msza św. roratnia odprawiana jest przed świtem jako znak, że na świecie panowały ciemności grzechu, zanim przyszedł Chrystus - Światłość prawdziwa. Na Roraty niektórzy przychodzą ze świecami, dzieci robią specjalne lampiony, by zaświecić je podczas Mszy św. i wędrować z tym światłem do domów.
Według podania zwyczaj odprawiania Rorat wprowadziła św. Kinga, żona Bolesława Wstydliwego. Stały się one jednym z bardziej ulubionych nabożeństw Polaków. Stare kroniki mówią, że w Katedrze na Wawelu, a później w Warszawie przed rozpoczęciem Mszy św. do ołtarza podchodził król. Niósł on pięknie ozdobioną świecę i umieszczał ją na lichtarzu, który stał pośrodku ołtarza Matki Bożej. Po nim przynosili świece przedstawiciele wszystkich stanów i zapalając je mówili: "Gotów jestem na sąd Boży". W ten sposób wyrażali oni swoją gotowość i oczekiwanie na przyjście Pana.

Adwentowe zwyczaje

Z czasem Adwentu wiąże się szereg zwyczajów. W lubelskiem, na Mazowszu i Podlasiu praktykuje się po wsiach grę na ligawkach smętnych melodii przed wschodem słońca. Ten zwyczaj gry na ligawkach związany jest z Roratami. Gra przypomina ludziom koniec świata, obwieszcza rychłe przyjście Syna Bożego i głos trąby św. Michała na Sąd Pański. Zwyczaj gry na ligawkach jest dość rozpowszechniony na terenach nadbużańskim. W niektórych regionach grano na tym instrumencie przez cały Adwent, co też niektórzy nazywali "otrembywaniem Adwentu". Gdy instrument ten stawiano nad rzeką, stawem, lub przy studni, wówczas była najlepsza słyszalność.
Ponad dwudziestoletnią tradycję mają Konkursy Gry na Instrumentach Pasterskich (w tym także na ligawkach) organizowane w pierwszą niedzielę Adwentu w Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. W tym roku miała miejsce już XXII edycja tego konkursu.

CZYTAJ DALEJ

Z dziejów białoruskiej rewolucji

2020-11-23 17:32

[ TEMATY ]

Białoruś

Adobe Stock

9 sierpnia 2020 r. w Białorusi miały miejsce sfałszowane wybory prezydenckie, które oficjalnie zwyciężył rządzący krajem od 1994 r. Aleksandr Łukaszenka. Można powiedzieć, był to swego rodzaju moment przełomowy, po którym społeczeństwo białoruskie stwierdziło dość.

Na niespotykaną wcześniej skalę naród białoruski postanowił wyrazić swoje niezadowolenie, rozpoczynając bezprecedensowe w swojej historii protesty, które przyciągnęły wzrok całego globu.

Z tego powodu 24 sierpnia 2020 r., czyli po 15 dniach protestów, Warsaw Institute uruchomiło specjalny program #BelarusAlert, który dzień po dniu śledził i opisywał sytuację w tym kraju. Przez kolejne 63 dni monitorowaliśmy aktualne wydarzenia, demonstracje, reakcje władz i społeczności międzynarodowej, aż do 27 października 2020, czyli 78. dnia kryzysu i porażki „ultimatum” postawionego przez kontrkandydatkę Łukaszenki w wyborach prezydenckich – Swiatłanę Cichanouską. Sprawie białoruskiej poświęciliśmy również liczne wydarzenia i debaty, z których najistotniejszą był „Okrągły Stół w sprawie Białorusi” zorganizowany 30 września 2020 r. wraz z czołowymi polskimi ośrodkami analitycznymi.

Efektem i konkluzją naszej dotychczasowej działalności jest niniejszy Raport. Oprócz całości tekstów z cyklu #BelarusAlert oraz sprawozdania ze wspomnianej debaty, przedstawia on również naszą ocenę dotyczącą samych protestów, okoliczności które do nich doprowadziły, białoruskich przemian demokratycznych, przyszłości Aleksandra Łukaszenki oraz całego kraju.

Zobacz
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję