Bezstronność – to szczególna cecha mediów katolickich. Służą one ewangelizacji, a więc przepowiadaniu Dobrej Nowiny o Jezusie i przypominaniu Dekalogu oraz zasad moralnych. Służba Kościołowi w kraju i na obczyźnie, przekazywanie wiarygodnej informacji, wyjaśnianie i doradzanie. Takie są zadania każdego tygodnika katolickiego, w którym pracują mądrzy, rzetelni i kompetentni dziennikarze. Jeżeli podejmowane są pewne polityczne tematy, to w sposób niejako zastępczy. Opcja lewicowa w mediach ma bowiem ciągle dużą przewagę i w dalszym ciągu kształtuje opinię społeczną. Mamy nadzieję, że po trochu będą następowały zmiany i jednak dojdziemy do normalności. Ale, niestety, Europa jest przesiąknięta ateizmem, stąd i na polskim rynku medialnym widać europejskie opcje ateistyczne wpływające na postawy ludzi.
Dlatego trzeba przedstawiać katolickie spojrzenie na wiele zagadnień naszego życia społecznego, co jest zgodne z zasadami życia chrześcijańskiego, wypływającymi z nauki Kościoła.
Wszyscy musimy uczyć się pokory i życia w prawdzie o nas samych i o otaczającej nas rzeczywistości. Jeżeli obracamy się tylko wokół haseł i upajamy własnymi osiągnięciami, jest to działanie na krótką metę. Ludzie są bacznymi obserwatorami i mają dobrą pamięć. Jeżeli po czterech latach taki ktoś zwróci się znów z prośbą o poparcie czy nagłośnienie jego osoby, to ludzkie wybory nie będą już takie oczywiste, a i media katolickie nie będą wspierać tych, którzy swoją działalnością nie potwierdzają wypowiadanych przez siebie słów i obietnic.
Dziś takim dachem, który łączy Polaków, powinny być właśnie media katolickie – myślę tu także o TV Trwam ze względu na jej powszechny przekaz – które dają poczucie braterstwa, miłości bliźniego i budzą odpowiedzialność za Ojczyznę i drugiego człowieka.
Nie chodzi mi o to, by każdy dziennikarz wyznawał wartości religijne, ale są też wartości uniwersalne, których każdy winien przestrzegać, niezależnie od tego czy jest wierzący czy nie - mówi w wywiadzie dla KAI abp Wacław Depo, metropolita częstochowski i przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu. Dodaje, że triada: dobro, prawda i piękno ma charakter uniwersalny i tym uniwersalnym wartościom służyć winien każdy dziennikarz.
KAI: Ekscelencjo, Ksiądz Arcybiskup przewodniczy Radzie Episkopatu ds. Środków Społecznego Przekazu. Praca ta zakłada częste kontakty z mediami. Jak można ocenić dziś stan polskich mediów, biorąc pod uwagę całą ich różnorodność? Na ile wypełniają one misję jaka na nich spoczywa? Czy można przeprowadzić jakąś typologię w tym zakresie?
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.
Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
Polska w ubiegłym roku awansowała na 2. miejsce wśród europejskich eksporterów bombek choinkowych, wyprzedzając Niemcy. Jednocześnie nasz rynek zalewa tani import z Chin stanowiący 80 proc. wszystkich ozdób trafiających do Polski - podała poniedziałkowa „Rzeczpospolita”.
Z danych zebranych przez instytucję płatniczą Akcenta dla „Rz” wynika, że pod względem eksportu bombek choinkowych na świecie Polska zajmuje 5. miejsce.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.