Reklama

KANA – szkoła jak marzenie

2019-01-23 11:50


Edycja sosnowiecka 4/2019, str. V

Archiwum KANY
KANA prowadzi szkoły na miarę XXI wieku

Z dr Magdaleną Kielską – dyrektorem Uniwersyteckiego Zespołu Szkół Katolickich KANA rozmawia Piotr Lorenc

Piotr Lorenc: – Dlaczego „szkoła jak marzenie”?

Magdalena Kielska: – Przede wszystkim dlatego, że nasi uczniowie każdego dnia nie chcą wychodzić ze szkoły. Ciągle słyszymy jak mówią do rodziców: „Za wcześnie po mnie przyjechaliście, mamy jeszcze takie fajne zajęcia. Chcę zostać!”. To dla nas ogromnie motywujące i miłe.

– Skąd taki entuzjazm wśród dzieci?

– Z dwóch powodów: po pierwsze – mamy nauczycieli, którzy naprawdę pracują z pasją i są autentycznie zaangażowani w pracę z dziećmi; po drugie – oferujemy naszym uczniom bogaty wachlarz zajęć dodatkowych, zarówno artystycznych, techniczno-inżynierskich, jak i ruchowych. Każde dziecko znajduje coś dla siebie. Nie bez znaczenia są też liczne wyjścia i wyjazdy edukacyjne. Dlatego też szkoła nie kojarzy się dzieciom z długimi, trudnymi lekcjami, a z ciekawymi zajęciami, które ich rzeczywiście interesują.

– Co jeszcze odróżnia tę szkołę od szkół publicznych?

– W związku ze szczególnym charakterem naszej szkoły i zastosowaniem metod zaczerpniętych z pedagogiki Marii Montessori mamy możliwość elastycznego prowadzenia zajęć. Nie używamy dzwonków – bywa, że lekcje trwają dłużej lub krócej, bo dostosowujemy czas pracy do możliwości dzieci w danym momencie – tak, by pracowały efektywniej. Większość zadań domowych dzieci odrabiają w szkole, więc rodzice mają mniej dodatkowych obowiązków, a dzieci czas po południu na inne zajęcia lub na odpoczynek. Mamy kilkuosobowe klasy, dlatego nauczyciel może poświęcić czas każdemu uczniowi. Niektóre zajęcia odbywają się w grupach wielorocznikowych, w których młodsi uczą się od starszych, a starsi pomagają młodszym. To wszystko powoduje, że atmosfera w szkole jest rodzinna, każdy zna każdego, a do tego autentycznie się lubimy, co ma kapitalne znaczenie, jeśli chodzi o aspekt wychowawczy szkoły.

– Co z Pani punktu widzenia jest ważne w tworzeniu takiej szkoły?

– Niewątpliwie najważniejsze jest tworzenie nowej jakości w edukacji. Jest to proces niełatwy i długotrwały, ale staramy się tworzyć szkołę, do której sami chcielibyśmy chodzić. Jednym z głównych naszych celów jest zmiana myślenia o nauce i szkole jako o przykrym obowiązku. Obserwacja małych dzieci pokazuje, że są one w naturalny sposób zainteresowane otaczającym światem. Chcą wszystkiego dotknąć, polizać, obejrzeć – w ten sposób poznają swoje otoczenie, a potem... idą do szkoły i cała ciekawość świata znika. Naszą ambicją jest, by podtrzymać w dzieciach tę radość i zainteresowanie światem, co przekłada się w dalszych latach na chęć zdobywania wiedzy. To jest klucz do pełnego rozwoju człowieka.

– To szkoła podstawowa, a jak wygląda metoda nauczania w liceum?

– W szkole średniej, gdy mamy do czynienia z niemal dorosłą młodzieżą, jeszcze mocniej stawiamy na samodzielność i odpowiedzialność uczniów. Stosowana przez nas metoda indywidualnego nauczania symultanicznego pozwala każdemu na naukę we własnym tempie i zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i możliwościami, a także eliminuje niezdrową rywalizację. Nasze liceum jest zupełnie inne niż wszystkie. Uczniowie, sami planując dzień nauki, mają szansę na maksymalne wykorzystanie czasu w szkole, zyskując go na liczne aktywności pozaszkolne, mają też możliwość swobodnego konfigurowania rozszerzeń, a że metoda nauki przypomina system akademicki, fantastycznie przygotowuje ich do studiów. Najważniejszą jednak wartością jest to, że w ramach tak prowadzonego nauczania młodzi ludzie uczą się uczyć! To umiejętność nie do przecenienia w czasach, gdy kilkakrotnie w dorosłym życiu zmieniamy miejsce pracy i wykonywany zawód. Nasi absolwenci mówią nam jak ogromne znaczenie dla ich dalszej edukacji miało zdobycie umiejętności samodzielnego i efektywnego uczenia się. Nie muszę chyba dodawać, że wszyscy nasi uczniowie zdają pomyślnie egzaminy końcowe, znajdując się wysoko w rankingu szkół naszego województwa. Taka metoda nauki po prostu musi przynosić efekty!

– Jak wygląda rekrutacja?

– Prowadzimy zapisy do wszystkich klas szkoły podstawowej oraz do liceum. Na naszej stronie internetowej: www.kana.edu.pl można zarezerwować miejsce w szkole. Potem jest czas na spotkanie podczas dni otwartych lub w innym dogodnym terminie. Podczas takiego spotkania można szkołę obejrzeć i zapoznać się z pełną ofertą. Zapraszamy do odwiedzania nas w Jaworznie i w Sosnowcu, w ramach dnia otwartego, wtedy jest możliwość porozmawiania z uczniami i ich rodzicami, którzy najlepiej opowiedzą o swych doświadczeniach. Poza tym dzień otwarty to takie nasze święto szkoły i okazja, by razem się bawić i uczyć. Zawsze przygotowujemy szereg ciekawych zajęć dla naszych uczniów oraz tych wszystkich, którzy chcą nas poznać. Dlatego serdecznie zapraszamy na dni otwarte: w szkole podstawowej – 6 lutego, godz. 17.00, Jaworzno, ul. Chopina 40 i w liceum – 31 stycznia, godz. 17.00, Sosnowiec, ul. Legionów 10. I jeszcze słowo zachęty. Warto starannie wybrać szkołę podstawową dla swojego dziecka, bo jak mówiła Maria Montessori: „Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy. Straty tego czasu nie da się odnowić”. W dzisiejszych czasach umiejętność samodzielnego i szybkiego zdobywania wiedzy wyposaży człowieka na całe dalsze życie i da mu swobodę wyboru zawodu, miejsca pracy i sposobu życia. Szkoła średnia stawiająca na te zdolności jest szkołą na miarę współczesnego świata.

Tagi:
szkoła

Podważyć wartość rodziny

2019-06-17 13:28

Łukasz Krzysztofka
Edycja warszawska 25/2019, str. 4

O zagrożeniach, jakie niesie ze sobą edukacja seksualna dzieci i młodzieży – którą warszawski ratusz chce wprowadzić do szkół – dyskutowali w czasie konferencji naukowej polscy i zagraniczni eksperci

Łukasz Krzysztofka
Konferencję pod patronatem „Niedzieli” zorganizowało Centrum Życia i Rodziny, które było także organizatorem Marszu dla Życia i Rodziny

Międzynarodowe sympozjum odbyło się na Stadionie PGE Narodowym. Podczas wystąpień zaprezentowano dane statystyczne oraz analizy pedagogiczne i psychologiczne, obecne dzisiaj w krajach zachodnich – we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech, gdzie ten typ edukacji funkcjonuje od wielu lat.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Bp Tadeusz Pikus złożył rezygnację z urzędu

2019-06-17 12:52

bp kep / Drohiczyn (KAI)

Od pewnego czasu z upływem lat, stan mojego zdrowia zaczął się pogarszać, głównie z przyczyn kardiologicznych i powypadkowych z przeszłości. Skutkuje to znaczną utratą moich sił i stałym osłabieniem – napisał bp Tadeusz Pikus w komunikacie do diecezjan podając powód swej prośby do Papieża Franciszka o możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę.

Bartkiewicz / Episkopat.pl
bp Tadeusz Pikus

Publikujemy pełną treść komunikatu:

Komunikat Bp. Tadeusza Pikusa, Administratora Apostolskiego Diecezji Drohiczyńskiej

Drodzy Bracia w kapłaństwie,

Wielebne Siostry i Bracia zakonni,

Umiłowani Diecezjanie,

Mieszkańcy Diecezji Drohiczyńskiej,

Pierwszego września 2019 roku kończę 70 lat życia. W czerwcu tego roku minęła 38 rocznica posługi kapłańskiej, zaś 8 maja 20 lat posługi biskupiej. Przez 15 lat posługiwałem jako biskup pomocniczy w Archidiecezji Warszawskiej i w tym roku, 25 maja, minęło 5 lat mojej posługi jako ordynariusza Diecezji Drohiczyńskiej.

Od pewnego czasu z upływem lat, stan mojego zdrowia zaczął się pogarszać, głównie z przyczyn kardiologicznych i powypadkowych z przeszłości. Skutkuje to znaczną utratą moich sił i stałym osłabieniem. Zdałem sobie sprawę, że to ogranicza wyraźnie moje możliwości we właściwym wypełnianiem urzędu biskupa diecezjalnego. W związku z tym, po rozeznaniu medycznym oraz długiej modlitwie przebywania przed Bogiem, w duchu odpowiedzialności za Kościół, przedłożyłem Ojcu Świętemu Franciszkowi pokorną prośbę o przyjęcie mojej rezygnacji z urzędu biskupa diecezjalnego i przejście na wcześniejszą emeryturę. Postępowanie to pozostaje w zgodzie ze słowami i z duchem Kodeksu Prawa Kanonicznego, kan. 401 § 2, w którym czytamy: „Usilnie prosi się biskupa diecezjalnego, który z powodu choroby lub innej poważnej przyczyny nie może w sposób właściwy wypełniać swojego urzędu, by przedłożył rezygnację z urzędu”.

Tak też się stało. Po skierowaniu prośby 18 września 2018 roku, otrzymałem 16 października 2018 roku informację z Nuncjatury Apostolskiej w Polsce, że Ojciec Święty Franciszek, po zapoznaniu się z przedłożeniem i po dokonaniu stosownej konsultacji, przyjął rezygnację formułą nunc pro tunc. Papież Franciszek w podjętej decyzji zaznaczył też, że prosi, abym pełnił dotychczasowy urząd do czasu wyłonienia i mianowania mojego następcy. Po upływie czasu oczekiwania został wyłoniony mój następca. Bardzo proszę o życzliwe przyjęcie mojego następcy biskupa Piotra Sawczuka, biskupa pomocniczego Diecezji Siedleckiej, który został posłany do naszej Diecezji przez następcę Piotra apostoła, papieża Franciszka. Ojciec Święty zleca mi posługę biskupią w charakterze Administratora Apostolskiego Diecezji Drohiczyńskiej do czasu kanonicznego objęcia urzędu biskupa diecezjalnego przez następcę.

Z głębi serca dziękuję Panu Bogu za dar szczególnego powołania w Kościele Chrystusowym i za 5 lat posługi biskupiej w Diecezji Drohiczyńskiej oraz za wszelkie otrzymane łaski. Moją wdzięczność wyrażam ks. Biskupowi P. Antoniemu Dydyczowi, wszystkim kapłanom, osobom życia konsekrowanego i całej rodzinie diecezjalnej za wszelkie dobro i każdy wyraz życzliwości oraz współpracy w zbawczej posłudze. Dziękuję też duchowieństwu i wiernym Cerkwi Prawosławnej za życzliwość, dobre relacje i pokojowe współistnienie.

Jeśli kogoś uraziłem – bardzo przepraszam.

Wyrażam wielką wdzięczność Ojcu Świętemu Franciszkowi za zrozumienie i przyjęcie mojej prośby o zwolnienie z pełnionego urzędu Biskupa Diecezji Drohiczyńskiej.

Powierzam się dalszej opiece Matki Kościoła Patronce naszej Diecezji, a Was, Umiłowani Diecezjanie, proszę o modlitwę i duchowe wsparcie.

Niech Bóg Wszechmogący i miłosierny Wam wszystkim błogosławi

Bp Tadeusz Pikus

Administrator Apostolski Diecezji Drohiczyńskiej

Drohiczyn, 17 czerwca 2019 roku

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Zielona Góra: Ostatnia lekcja przed wakacjami

2019-06-19 17:43

Katarzyna Krawcewicz

19 czerwca zakończył się rok szkolny. W parafii Ducha Świętego w Zielonej Górze odprawiona została Msza św. dla uczniów Zespołu Szkół Katolickich, ich rodziców i nauczycieli.

Maciej Krawcewicz
Msza św. na zakończenie roku szkolnego dla Zespołu Szkół Katolickich w Zielonej Górze

- Przez cały rok szkolny próbowaliśmy odnaleźć, odkryć Pana Boga: na lekcjach religii, na rekolekcjach, w naszych domach, przez świadectwo innych osób. To było nasze zadanie: odkrywać Pana Jezusa – mówił ks. Aleksander Ryl podczas Mszy św.  – Wakacje są fantastycznym momentem w naszym życiu, w którym możemy odpocząć, zregenerować siły, pofolgować sobie, poleniuchować. Ale to też wspaniały czas, żeby poszukać Pana Boga na różnych wyjazdach, wycieczkach, w górach, nad morzem, nad jeziorem. Tam naprawdę mogę szukać i znaleźć Pana Boga. I chciałbym, żebyście o tym na czas wakacji pamiętali.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem