Reklama

Temat tygodnia

Czas próby

"Każdy z uczestników zgromadzenia eucharystycznego ma prawo i obowiązek wnieść wkład we wspólne uczestnictwo, w zależności od stopnia święceń i od spełnianej funkcji" - czytamy we wprowadzeniu do Mszału rzymskiego. Wynika z tego, iż każdy powinien mieć i znać swoje miejsce w zależności od spełnianych funkcji. Znają je na pewno ministranci, którzy nieustannie doskonalą swoje umiejętności. Ale przychodzi taki czas w roku liturgicznym, gdy ich wiedza jest wystawiona na próbę. Chodzi o okres Wielkiego Tygodnia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niedziela Palmowa

W tym dniu Chrystus wjechał do Jerozolimy, aby dokonać paschalnego misterium. Kościół wspomina ten wjazd na wszystkich Mszach św. Przed główną Mszą św. odbywa się procesja lub uroczyste wejście, to już dodatkowo angażuje ministrantów. "Procesja to pierwsze wyzwanie dla liturgicznej służby ołtarza. Na czele idzie ministrant z krzyżem, tuż za nim podążają dwaj akolici ze świecami. Jeśli używa się kadzidła, przed krzyżem idzie ministrant z dymiącą kadzielnicą. Dalej idzie kapłan i usługujący, a za nimi wierni z palmami w ręku. Po przybyciu do ołtarza kapłan oddaje mu cześć i udaje się na miejsce przewodniczenia i, jeśli używał kapy, zdejmuje ją i wkłada ornat" - wyjaśnia ks. Janusz Stach, diecezjalny duszpasterz liturgicznej służby ołtarza. W Niedzielę Palmową i Wielki Piątek starsi lektorzy czytają także Mękę Pańską z podziałem na role. W Wielki Poniedziałek, Wtorek i Środę liturgia sprawowana jest tak jak w pozostałe dni. "Ministranckich obowiązków przybywa w Wielki Czwartek, Piątek i Sobotę. To prawdziwy sprawdzian dla ministrantów" - mówi ks. Stach

Msza krzyżma

W Wielki Czwartek w czasie specjalnej Eucharystii odprawianej w godzinach porannych w katedrze biskup błogosławi olej chorych, katechumenów i konsekruje krzyżmo. Biorą w niej udział kapłani z całej diecezji. Uczestniczą w niej także ministranci. Jednak wzorcową asystę przygotowują zwykle klerycy z diecezjalnego seminarium. W godzinach wieczornych odprawia się Mszę Wieczerzy Pańskiej. W czasie odmawiania Chwała na wysokości ministranci uderzają w dzwony, po zakończeniu hymnu dzwony milkną aż do Wigilii Paschalnej i są zastępowane przez kołatki. Po homilii, tam gdzie względy duszpasterskie za tym przemawiają, odbywa się obrzęd umywania nóg. Ministranci prowadzą wybranych mężczyzn do przygotowanych wcześniej ław. Kapłan, jeśli trzeba, zdejmuje ornat i podchodzi do każdego mężczyzny, polewa wodą jego stopy i wyciera je, pomagają mu w tym ministranci. Na początku Liturgii eucharystycznej może odbyć się procesja wiernych z darami. Odbiera je oczywiście kapłan i przekazuje ministrantom, ci muszą wiedzieć, gdzie je odstawić, aby nie zasłonić ołtarza. Po modlitwie po Komunii św. kapłan, stojąc przed ołtarzem, nakłada kadzidło do kadzielnicy, klęka i okadza Najświętszy Sakrament. Następnie ministranci podają mu welon, którym okrywa puszkę. Najświętszy Sakrament przenosi się procesjonalnie do odpowiednio przygotowanej kaplicy - ciemnicy. Na czele procesji ministranci niosą krzyż, a przy Najświętszym Sakramencie świecę i kadzielnicę. Gdy procesja przyjdzie na miejsce przechowania, kapłan stawia puszkę, nakłada kadzidło i klęcząc okadza Najświętszy Sakrament. Potem zamyka tabernakulum. Po chwili adoracji w ciszy kapłan i posługujący przyklękają i powracają do zakrystii.

Wielki Piątek

W Wielki Piątek i Wielką Sobotę Kościół nie sprawuje Eucharystii. Ołtarz ma być zupełnie obnażony, bez krzyża, świeczników, obrusów. Nie znaczy to, że ministranci mają wolne. Liturgia składa się z czterech części: liturgii słowa, adoracji Krzyża, Komunii św. i przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego. Lektorzy czytają wyznaczone fragmenty Pisma Świętego. Po modlitwie powszechnej odbywa się adoracja Krzyża. Do ołtarza przynosi się zasłonięty Krzyż. Ministranci wykonują wiele dodatkowych czynności związanych z adoracją, wystawieniem i procesją. Poziom trudności, jeśli chodzi o służenie w czasie Triduum Paschalnego osiąga szczyt w Wielką Sobotę. Następuje wówczas obrzęd liturgii światła, czyli poświęcenie ognia i przygotowanie paschału. Łączy się to z rozpaleniem ogniska poza kościołem. Część druga to liturgia słowa, część trzecia - liturgia chrzcielna i część czwarta - liturgia eucharystyczna. W sobotę wieczorem może odbyć się procesja rezurekcyjna, która jest uroczystym ogłoszeniem zmartwychwstania Chrystusa. Procesja ta może odbyć się również w niedzielę rano.
Jak widać Triduum Paschalne to dla ministrantów wielkie przeżycie przede wszystkim religijne, ale również i organizacyjne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: niebawem dokument na temat rozeznawania objawień

2024-04-24 09:52

[ TEMATY ]

objawienia

Adobe Stock

Dykasteria Nauki Wiary kończy prace nad nowym dokumentem, który określi jasne zasady dotyczące rozeznawania objawień i innych tego typu nadprzyrodzonych wydarzeń - powiedział to portalowi National Catholic Register jej prefekt, Victor Fernández, zaznaczając, iż zawarte w nim będą „jasne wytyczne i normy dotyczące rozeznawania objawień i innych zjawisk”.

W tym kontekście przypomniano, że kardynał spotkał się z papieżem Franciszkiem na prywatnej audiencji w poniedziałek. Nie ujawnił on żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu, ani kiedy dokładnie zostanie on opublikowany.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję