Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Świnoujskie wieczory organowe

Za nami pierwsze trzy czerwcowe koncerty festiwalowe, w których wystąpili w inauguracji Maciej Wota – organista i Kameralna Orkiestra Akordeonowa Art Sentemo, którą dyrygował jej założyciel Zbigniew Czuryło. Porywający koncert zakończono dwoma bisami. W następnym koncercie – włączonym w miejskie obchody Dni Morza – to wspaniała muzyka baroku. Oprócz gry organowej Alisy Biruli słuchaliśmy Luteduo – lutni barokowych, na których grali Anna Kowalska i Anton Birula.

Czerwcowe koncerty kończył Jarosław Ciecierski – organista i świnoujski Dziewczęcy Chór LOGOS, prowadzony przez założycielkę i dyrygentkę Elżbietę Naklicką. Publiczność miała okazję wysłuchania prapremiery utworu J. Ciecierskiego. W Roku Moniuszkowskim nie zabrakło pieśni tego kompozytora w znakomitym wykonaniu chóru. Muzycznie koncert ciekawy, programowo interesująco ułożony i świetnie wykonany, zakończony bisami.

Lipcowe koncerty (5.07) rozpoczął duet Mariusz Ryś – organista, który oprócz solowej gry na organach akompaniował Małgorzacie Lasocie, która śpiewała wprost kryształowym sopranem. Nie zabrakło muzyki J. S. Bacha, a całość muzyczna to sacrum i profanum. W kolejnym koncercie wystąpili Adam Klarecki – znany świnoujskiej publiczności mistrz gry organowej oraz znakomity skrzypek, Karol Lipiński-Brańka – koncertmistrz Kapeli Jasnogórskiej, stale współpracujący z sanktuarium na Jasnej Górze. Piękna wirtuozowska gra obu muzyków w utworach od baroku po wiek XX. Nie zabrakło bisów.

Reklama

Kolejny festiwalowy koncert, odbywający się w piątkowe wieczory w świnoujskim kościele Chrystusa Króla, gdzie znajdują się zabytkowe organy Steinmeyera z 1927 r., miał miejsce 19 lipca. Na organach grała Katarzyna Olszewska, absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Od 1992 r. jest organistką bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie, gdzie dokonuje prezentacji słynnych organów oliwskich. K. Olszewska oprócz gry solowej akompaniowała tenorowi Jackowi Szymańskiemu, absolwentowi Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. W programie koncertu zostały wykonane utwory takich kompozytorów, jak: Alessandro Stradella, Andrea Lucchesi, Francesco Durante, Johann Sebastian Bach, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Theodore Dubois, Adolf Doss, Luigi Luzzi i Cesar Franck.

26 lipca wystąpili: Ewa Sawoszczuk – organistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. P. Grajtera i prof. R. Marca, która również akompaniowała Beacie Bobińskiej – sopran, absolwentce Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. dr hab. Hanny Michalak; trzecim wykonawcą był Janusz Bobiński – trębacz, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie trąbki. W programie tego koncertu zostały wykonane utwory: J. S. Bacha, F. Durante, J. Stanleya, M. D. Głucha, A. Piazzolli i A. Stradelli. Sierpniowe (2.08.) festiwalowe Świnoujskie Wieczory Organowe rozpoczął Marcel Rode – niemiecki organista, który studiował muzykę kościelną i organową na Uniwersytecie Muzycznym w Monachium. W programie były kompozycje: S. Karg-Elerta, G. Bunka, Naji Hakim’a, G. Sherwooda oraz Marcela Rode. W kolejnym koncercie (9.08.) uczestnicy festiwalu usłyszeli grę Małgorzaty Klorek – szczecińskiej organistki, absolwentki Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie organów prof. R. Sroczyńskiego. W czasie piątkowego koncertu wykonała utwory: J. N. Lemmensa, G. Bunka, N. Lindberga, E. Gigout’a, tradycyjnej ludowej szwedzkiej muzyki, A. PIazzolli i F. Mendelssohna-Bartholdy.

W następnym koncercie (16.08.) wystąpił Tomasz Adam Nowak – organista wirtuoz, mistrz improwizacji organowych, którego gry fani tego artysty nie mogli się już doczekać. Ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Dalsze studia organowe kontynuował w Monachium, Amsterdamie i Paryżu. Ukończył też studia muzyki kościelnej w Wyższej Szkole Muzycznej w Essen. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi Europy. Obok muzyki organowej, w tym koncercie uczestnicy świnoujskich wieczorów posłuchali też szczecińskiego, rodzinnego tria fletowego Con Passione, które tworzą: Elżbieta Podleśny-Głowacka (absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy), Bartosz Głowacki (absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, pedagog w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie) i Weronika Głowacka (uczennicą klasy fletu B. Głowackiego w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie; mimo młodego wieku jej dorobek artystyczny jest całkiem pokaźny – laureatka wielu konkursów krajowych i zagranicznych (Włochy, Serbia, Szwajcaria). Na program koncertu złożyły się utwory takich kompozytorów, jak: A. Freyer, J. J. Quantz, F. kuhlau, F. Nowowiejski, J. B. de Boismortier, T. A. Nowak I S. mercadante.

Reklama

Przedostatni koncert (23.08.) to występ Tore Bjorna Larsena – duńskiego organisty i kompozytora, absolwenta Carl Nielsen Academy w Odensy oraz Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Kopenhadze. W jego wykonaniu usłyszymy kompozycje: J. S. Bacha, T. B. Larsena, D. Buxtehudego, J. G. Rheinbergera.

XXI Świnoujskie Wieczory Organowe zakończy koncert wyjątkowy. Na życzenie publiczności ponownie wystąpią w finale wspaniali artyści. Na organach grać będzie prof. Andrzej Chorosiński, który oprócz gry solowej akompaniował będzie Servi Domini Cantores – trzem tenorom: ks. Zdzisławowi Madejowi, o. Rafałowi Kobylińskiemu i ks. Pawłowi Sobierajskiemu.

Prof. Andrzej Chorosiński – organista i kompozytor – ukończył studia w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie organów prof. F. Rączkowskiego i w klasie kompozycji prof. T. Paciorkiewicza. Doskonalił swe umiejętności gry, uczestnicząc w kursie mistrzowskim u prof. Floor Peetersa w Belgii. Jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Jest konsultantem i autorem projektów budowy organów w Polsce oraz w Niemczech, Kanadzie i w Japonii.

Servi Domini Cantores – Śpiewający Słudzy Pańscy to grupa księży wokalistów, absolwentów wydziałów wokalno-aktorskich polskich akademii muzycznych. Założona w 2004 r. grupa wokalna wykonuje szeroki repertuar: pieśni sakralne i arie oratoryjno-kantatowe różnych kompozytorów oraz arie operowe i pieśni ze światowego repertuaru. Współpracują z wybitnymi pianistami, organistami i dyrygentami, prezentując muzyczne sacrum i profanum na festiwalach i koncertach w kraju i poza jego granicami.

Ks. Zdzisław Madej – tenor wykonujący muzykę operową i oratoryjno-kantatową, dysponujący głosem lyrico-spinto. Obecnie występujący gościnnie jako solista na scenie Opery Wrocławskiej. Współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej. Koncertuje w Polsce i za granicą.

O. Rafał Kobyliński – jezuita, edukację muzyczną rozpoczął na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Jana Kunerta. Po trzech latach studiów podjął decyzję o wstąpieniu do Zakonu Jezuitów. Po ukończeniu studiów filozoficznych powrócił na Akademię Muzyczną, w Gdańsku, gdzie ukończył studia wokalne w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza w 2003 r. Aktualnie przygotowuje doktorat z wokalistyki w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Ks. Paweł Sobierajski – doktor nauk pedagogiczno-teologicznych i doktor habilitowany wokalistyki (Katowice). Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Anny Kościelniak, uczennicy legendarnej Ady Sari. Jest adiunktem Instytutu Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach, wykładowcą śpiewu solowego, pedagogiki i metodyki nauczania. Opiekun Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Diecezji Sosnowieckiej.

Warto więc zarezerwować sobie jakiś wolny piątkowy wieczór i wybrać się na festiwalowy koncert w świnoujskim kościele pw. Chrystusa Króla. Początek koncertów – godz. 19.

2019-08-13 12:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sulechów: Wieczory organowe

[ TEMATY ]

wieczory organowe

sulechów

Joanna Ruchniewicz-Wywigacz

Koncert organowy w Sulechowie

Wieczory organowe wpisały się w obchodzone w tym roku 700-lecie miasta Sulechów. W sobotę 17 sierpnia odbył się trzeci koncert noszący tytuł „Kalejdoskop muzyczny”.

Ten recital ukazał działających na terenie dekanatu sulechowskiego młodych organistów - absolwentów bądź jeszcze uczniów Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Zielonej Górze. Repertuar organowy bardzo zróżnicowany oraz w aranżacji na flet poprzeczny i flet prosty. Nie zabrakło akcentu wokalnego. Usłyszeliśmy Ave Maria G. Cacciniego oraz Ave Verum Corpus E. Elgara. W programie zaprezentowano utwory od J.S. Bacha do współczesności. Koncert kończący cykl odbył się 24 sierpnia. Był to recital „Muzyki polskiej” z akcentem moniuszkowskim. Za kontuarem zasiadł Jan Szypowski znany i ceniony organista z Warszawy. Podczas koncertu zaprezentował bogaty repertuar muzyki organowej polskich kompozytorów, min.: M. Sawy, M. Surzyńskiego, F. Nowowiejski. Koncerty odbywały się pod honorowym patronatem Wojciecha Sołtysa - Burmistrza miasta Sulechów oraz Ks. Kan. Andrzeja Szkwarka – Proboszcza parafii p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sulechowie.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

2020-08-13 10:17

[ TEMATY ]

wniebowzięcie

Wniebowzięcie NMP

15 sierpnia przypada uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Wiara we wniebowzięcie Maryi w tradycji chrześcijańskiej obecna jest od pierwszych wieków, choć stała się ona jednym z dogmatów dopiero w roku 1950 i to tylko w Kościele katolickim. W Kościołach wschodnich święto obchodzone jest jako „Zaśnięcie Matki Bożej”.

Wniebowzięcie Maryi to fakt, który w ostateczny sposób potwierdza Jej niezwykłą misję, jaka została powierzona Jej w zamyśle Bożym poczynając od Niepokalanego Poczęcia i Zwiastowania. Na wszystkich etapach swego ziemskiego pielgrzymowania Maryja coraz głębiej poznawała „jak wielkie rzeczy uczynił Jej Wszechmocny”. A wszystkie te „wielkie rzeczy” doznają we wniebowzięciu jakby ostatecznego zwieńczenia.

Wniebowzięcie Maryi jest szczególnym uczestnictwem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania wszystkich wierzących. To właśnie Maryja ukazuje nam pełnię powołania chrześcijańskiego. A Wniebowzięcie jest ostatecznym potwierdzeniem, że droga, którą podążała Maryja, jest drogą świętości, prowadzącą do pełnego zjednoczenia z Bogiem. Zabranie Maryi z „duszą i ciałem” do nieba, otwiera drogę dla każdego z nas, pod warunkiem podążania Jej śladem – całkowitego zawierzenia Bogu.

Sama uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona przez Kościół 15 sierpnia, sięga V wieku i jest rozpowszechniona w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii. Ale od początku dziejów Kościoła istniała żywa wiara, że Maryja "wraz z ciałem i duszą" została wzięta do nieba, a moment śmierci był dla niej rodzajem „zaśnięcia”.

Przekonanie o tym, że Pan Jezus nie pozostawił ciała swojej Matki na ziemi, ale je uwielbił, uczynił podobnym do swojego ciała w chwili zmartwychwstania i zabrał do nieba, było powszechnie wyznawane w Kościele od pierwszych wieków.

Natomiast obchody tego święta jako Zaśnięcia Bogurodzicy mają swoje początki w Kościele wschodnim, który wprowadził je w 431 roku. Kościół łaciński (rzymski) obchodzi Wniebowzięcie (Assumptio) Maryi od VII wieku. Z pism św. Grzegorza z Tours (+ 594) dowiadujemy się, że w Galii istniało to święto już w VI w. Obchodzono je jednak nie 15 sierpnia, ale 18 stycznia. W ówczesnej prefacji znajdujemy słowa: "Tę, która nic ziemskiego za życia nie zaznała, słusznie nie trzyma w zamknięciu skała grobowa".

Pisma teologiczne potwierdzają, że liczni święci, m.in. Grzegorz z Tours, Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Bonawentura często rozważali wzięcie Maryi z duszą i ciałem do nieba. Jednym z dowodów tej wiary jest fakt, że Kościół nigdy w swojej historii nie poszukiwał relikwii ciała Maryi i nie wystawiał ich ku czci publicznej.

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jest jednym z dogmatów Kościoła Katolickiego od roku 1950 – ustanowił go papież Pius XII 1 listopada 1950 r. w konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (łac. Najszczodrobliwszy Bóg), w odpowiedzi m. in. na prośbę polskich biskupów.

"Powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła i Naszą, ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga: że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej" (Breviarium fidei VI, 105)

Czy dogmat o Wniebowzięciu oznacza, że Matka Boża nie umarła śmiercią fizyczną? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Nie wszyscy ojcowie Kościoła, zwłaszcza na Wschodzie, byli przekonani o fizycznej śmierci Maryi. Papież Pius XII ustanawiając dogmat nie wspomina o śmierci, a jedynie o chwalebnym uwielbieniu ciała Maryi i jego Wniebowzięciu. Kościół nie rozstrzygnął zatem, czy Maryja umarła i potem została wzięta do nieba z ciałem i duszą, czy też przeszła do chwały nie umierając, lecz „zasypiając”. Stąd zresztą w różnych tradycjach i okresach różne nazwy tego wydarzenia, jak na przykład: Wzięcie Maryi do nieba, Przejście, Zaśnięcie czy Odpocznienie Maryi.

Interesujące jest, że Jan Paweł II był przekonany, że Maryja doświadczyła śmierci naturalnej. Zagadnieniu temu poświęcił jedną ze swych katechez nt. Wniebowzięcia, wygłoszoną 26 czerwca 1997 r. Wyraźnie stwierdza, że na pewno Matka Boża zmarła, ponieważ zmarł i Chrystus, że Maryja przeszła przez śmierć, bo i On przeszedł przez śmierć.

A odnosząc się do pojmowania śmierci jako konsekwencji grzechu pierworodnego, od którego Maryja była wolna, Jan Paweł II wyjaśnia, że choć: „Maryja została zachowana od grzechu pierworodnego na mocy szczególnego przywileju Bożego, nie znaczy to, że otrzymała Ona również cielesną nieśmiertelność”. „Maryja, uczestnicząca w dziele odkupieńczym i zjednoczona ze zbawczą ofiarą Chrystusa, mogła podzielić cierpienie oraz śmierć dla odkupienia ludzkości” – dodaje.

Tradycja ikonograficzna przedstawia ciało Matki Bożej unoszone w promienistym świetle przez aniołów do nieba. W taki sposób Wniebowzięcie ukazuje większość dzieł sztuki.

Do najpiękniejszych obrazów o tej tematyce zalicza się „Assunta” (Wniebowzięta) Tycjana w kościele Santa Maria Gloriosa (Matki Bożej Chwalebnej) w Wenecji. Ten wielki obraz w głównym ołtarzu, namalowany w latach 1516-18, należy do mistrzowskich dzieł wielkiego malarza, w późniejszym okresie również wziętego portrecisty papieskiego. Ukazuje on Maryję jako piękną, powabną kobietę – nawet zbyt piękną i zbyt zmysłową dla zamawiających go franciszkanów. Dopiero po długich targach i długotrwałym procesie przyzwyczajania się do obrazu, przywykli do ascetycznego życia zakonnicy weneccy zgodzili się przyjąć pracę i zapłacić za nią Tycjanowi.

W Niemczech tematyka ta pojawia się przede wszystkim na barokowych freskach kościołów Bawarii. Często w sklepieniach można zobaczyć freski ukazujące Maryję, otoczoną aniołami i unoszącą się na obłoku. Hiszpański malarz okresu baroku, Bartolomé Esteban Murillo poświęcił temu tematowi w 1675 r. dzieło, którego oryginał znajduje się obecnie w petersburskim Ermitażu. „Wniebowzięcie Maryi” Petera Paula Rubensa z 1626 r. znajduje się w Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie.

Uroczystość Wniebowzięcia NMP w większości krajów europejskich jest dniem wolnym od pracy m. in. w Austrii, Belgii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, na Litwie, Słowenii. W Polsce dodatkowo w tym dniu przypada Święto Wojska Polskiego – święto Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obchodzone 15 sierpnia na pamiątkę zwycięskiej Bitwy Warszawskiej w 1920 r.

CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się z prefektem apostolskim w Mongolii

2020-08-13 20:21

[ TEMATY ]

papież Franciszek

prefekt

Mongolia

PAP

Papież Franciszek przyjął na audiencji wyświęconego kilka dni temu na biskupa o. Giorgia Marengo, prefekta apostolskiego w Mongolii. We wrześniu, jeśli normy antypandemiczne na to pozwolą, wróci on do tego azjatyckiego kraju, w którym od 17 lat pełni posługę.

„Ponieważ wspólnota katolicka jest maleńka, bardzo ważne jest, aby troszczyć się o jak najlepsze relacje w władzami świeckimi. Trzeba kontynuować współpracę oraz wzajemną pomoc, które już istnieją. Także dlatego, że dla mojego poprzednika było to bardzo ważne. Istotne jest zwrócenie szczególnej uwagi na dialog międzyreligijny, zważywszy na to, że Mongolia jest krajem, który religijne punkty odniesienia znajduje przede wszystkim w buddyzmie i szamanizmie. Ważne jest dalsze tworzenie braterskich mostów relacji z przedstawicielami innych wyznań –uważa bp Marengo. – A więc dialog międzyreligijny, bliskość wobec biednych, najmniejszych, osób cierpiących w społeczeństwie. Podkreśliłbym również znaczenie pogłębienia kulturowego, czyli historii i tradycji, tożsamości kulturowej Mongołów, którzy mają wiele do powiedzenia i do ofiarowania reszcie ludzkości oraz pogłębienia wymiaru duchowego. Ludzi w Mongolii cechuje wielka wrażliwość i szczególnie ci, którzy przyjęli już wiarę chrześcijańską potrzebują uczynić ją bardziej swoją. Mówimy zatem o głębi, o autentyczności podążania w wierze, o szkole ciągłej modlitwy, aby ludzie mogli kroczyć łatwiej i pogodniej swoją drogą.“

Vatican News

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję