Przygraniczna Częstochowa padła łupem Niemców już 3 września 1939 r., ale walki z naszą armią kosztowały wroga wiele trudu, łez i krwi. Inaczej było w Wieluniu, gdzie przed świtem 1 września niemieckie lotnictwo zgotowało mieszkańcom prawdziwą rzeź. Ludzie umierali niemal we śnie
Tragiczne dla wielunian chwile urosły do rangi symbolu II wojny światowej. W I wojnie w śmiertelnych igrzyskach uczestniczyli tylko żołnierze, II wojna usypała kopiec cierpień i niedoli zwykłych ludzi – jakby nierzeczywisty swoim ogromem. Ten „danse macabre” zaczął się w Wieluniu.
Krwawy rajd Luftwaffe wykluczył możliwość obrony, ale polska broń przemówiła na polach pod Mokrą. Tu 1 września Wołyńska Brygada Kawalerii pokazała Niemcom, jak się walczy.
Nowoczesna niemiecka 4. Dywizja Pancerna myślała o błyskawicznym pędzie na Warszawę. Setki czołgów, dział i samolotów zatrzymali nasi ułani – walczący jak piechota (koń był środkiem transportu). Dla wielu niemieckich żołnierzy II wojna światowa zakończyła się właśnie pod Mokrą. Wśród naszych było 500 zabitych i rannych, nie szczędzili krwi Polsce, bo to było pokolenie wielkich patriotów. Równie piękne świadectwo dały częstochowska 7. Dywizja Piechoty i Krakowska Brygada Kawalerii (walczące w składzie Armii „Kraków”). Nasze wojska, zagrożone okrążeniem przez znaczne siły pancerne, musiały się wycofać. O ich ofierze dla Ojczyzny świadczą dziś groby na okolicznych cmentarzach na ziemi częstochowskiej. Są także inne groby z tamtego czasu – 4 września 1939 r. Niemcy urządzili w Częstochowie masowe egzekucje cywili. Oni drogo zapłacili za to, że byli Polakami, tak samo jak wielunianie.
Lepiej, aby nie było okazji do upamiętnienia nabożeństwem 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Rocznica ta bowiem przypomina o niezmierzonym bólu różnych narodów. Zamiast miłości pojawiła się nienawiść, zamiast radości ból i rozpacz, zamiast pokoju - lęk o przyszłość – mówił w sobotę 31 sierpnia podczas ekumenicznego nabożeństwa na rzecz pamięci i pokoju bp Jerzy Samiec, zwierzchnik polskich luteran i prezes Polskiej Rady Ekumenicznej.
Polsko-niemieckie nabożeństwo sprawowane w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy na Placu Małachowskiego w Warszawie było wspólną inicjatywą Polskiej Rady Ekumenicznej i Kościoła Ewangelickiego w Niemczech.
Ewangelia o Łazarzu i bogaczu zawiera ważne i aktualne przesłania. Uczy o wartości cierpienia, a jednocześnie przestrzega przed postawą obojętności i pogardy dla tego wymiaru ludzkiego życia. Ponadto wskazuje na przyczynę nieszczęść bogacza po śmierci. Został on potępiony nie dlatego, że miał wiele bogactwa, ale dlatego, że nie słuchał ani Mojżesza, ani proroków.
„Maryjo cudowna w łaskim kościele, któraś uzdrowiła chorych bardzo wiele. Ratuj nas Matko droga, do Ciebie strapieni przychodzim ze łzami. Matko Miłosierdzia przyczyń się za nami do wszechmocnego Boga” – tymi słowami wierni pozdrawiają Matkę Bożą w Łaskiej kolegiacie. Tegoroczna liturgia była szczególna, bo upamiętniała 20-lecie koronacji alabastrowej płaskorzeźby Matki Bożej z Dzieciątkiem, od wieków czczonej w tym miejscu.
Historia wizerunku sięga XVI w., kiedy to Prymas Polski abp Jan Łaski, przywiózł go z Rzymu wracając z obrad Soboru Laterańskiego V. Umieszczona obecnie w bocznej kaplicy płaskorzeźba szybko stała się celem pielgrzymek i modlitwy. Świadectwa łask i uzdrowień przyciągały i nadal przyciągają wiernych. Po kilkuset latach kultu, w 2005 roku, aktu koronacji dokonał kard. Józef Glemp, podkreślając duchową rangę łaskiego sanktuarium.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.