Sobota 7 grudnia br. zapisze się w historii parafii pw. Matki Bożej Miłosierdzia w Jeleniej Górze-Cieplicach jako dzień pożegnania jej pierwszego proboszcza – śp. ks. prał. dr. Józefa Steca.
Dojrzały kłos twojego życia został ścięty i zaniesiony przed Boży tron – mówił o zmarłym koledze z rocznika święceń ks. prał. Czesław Majda. W podobnych słowach pożegnania, które wybrzmiały przed Mszą św. pogrzebową, przypominano jego osobę w różnych aspektach działalności i życia. Żegnany przez reprezentantów różnych środowisk, dla których był kapelanem, duszpasterzem czy też duchowym ojcem i przewodnikiem.
Mszy św. pogrzebowej przewodniczył biskup legnicki Zbigniew Kiernikowski w gronie prawie 100 koncelebransów. Obok siostry i rodziny zmarłego ks. Józefa w pogrzebie uczestniczyli wierni jeleniogórskiej parafii, a także z parafii, w których poprzednio pracował, oraz liczni goście. Straż honorową przy trumnie pełniła Gwardia Matki Bożej, założona przez ks. Józefa oraz delegacja Straży Grobowej „Turki” z Tryńczy.
– Tutaj przeżywał swoje kapłaństwo, dzielił troski i radości ze wspólnotą, niósł pociechę, sprawował sakramenty, głosił słowo Boże. Można powiedzieć, że był kimś, kto umiał inspirująco towarzyszyć. Słyszeliśmy odczytane dziś słowa: „Dusze sprawiedliwych są w ręku Boga” (Mdr 3,1). Być w ręku Boga, to znaczy mieć gwarancję swego życia, swej egzystencji. Kto jest z Bogiem, ten wie, że wszystko prowadzi ku dobremu. Ks. Prałat potrafił być w ręku Boga, a jednocześnie być wśród ludzi i dla ludzi… Z taką wiarą żegnamy ks. Prałata, dziękujemy za jego chrześcijańskie życie i jego kapłańską posługę – mówił w homilii ksiądz biskup.
Po Mszy św., po słowach pożegnania, oraz podziękowania osobom śpieszącym choremu księdzu z pomocą, wygłoszonych przez przewodniczącego rady parafialnej Zbigniewa Ładzińskiego oraz dziekana ks. Bogdana Żygadłę, kondukt żałobny przeszedł na cmentarz. Tam trumna z ciałem zmarłego została złożona do grobu.
Prośmy w modlitwach, aby Dobry Pasterz nagrodził jego owocne ziemskie życie życiem wiecznym.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Współczesny człowiek często czuje się zagubiony, bo żyje w świecie bez góry. Wszystko jest płaskie, relatywne, bez wierzchołka. Psalm przywraca pionowy wymiar życia. Nie po to, żeby cię przygnieść, ale żeby pokazać, że jest coś wyżej i że warto tam iść. A najpiękniejsze jest to, że na szczycie nie czeka samotność, lecz Oblicze - podkreśla o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do psalmu 24 śpiewanego w IV Niedzielę Adwentu.
Jak podkreśla o. Kwiatek, świat czasami „wydaje się za mały dla naszych lęków i za duży dla naszych marzeń. Ziemia kręci się dalej, a my często czujemy się na niej obco trochę jak goście, którzy zapomnieli, że są współwłaścicielami domu”. Natomiast psalm 24 „pokazuje nam, kim naprawdę jesteśmy i dokąd naprawdę idziemy. Jest w nim coś z terapii – nie takiej, która zagłusza ból, ale takiej, która prowadzi przez niego do źródła sensu”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.