Reklama

Wiara

Post i umartwienie

Prostym, ale i wymownym gestem posypania głów popiołem rozpoczynamy Wielki Post. Na progu tego 40-dniowego czasu pytamy: czy post i umartwienie mają dziś sens? Czy post cielesny nie stał się reliktem przeszłości?

W prefacji wielkopostnej znajdujemy znamienne słowa: „Wszechmogący Boże, Ty przez post cielesny uśmierzasz wady, podnosisz ducha, udzielasz cnoty i nagrody...”. W trudnych latach wojny, kiedy całe rzesze ludzi były zmuszone głodować, odczuwano w tych słowach niemal ironię, gdyż panowało przekonanie, że post odbiera człowiekowi wolność. Dziś możemy stwierdzić, że słowa z prefacji są prawdziwe: post rzeczywiście uśmierza wady i podnosi ducha. Wnikając głębiej w te słowa, uświadamiamy sobie jednak, że współczesny człowiek – syty, obfitujący we wszystko – staje się ślepy i głuchy. Widzi tylko samego siebie.

Droga do doskonałości

W czasach zdominowanych przez konsumpcyjny styl życia i wszechobecną troskę o osiągnięcie jak największej przyjemności post i umartwienie wydają się anachronizmem, z rzekomo ciemnej epoki średniowiecza. Warto pamiętać, że wyrzeczenia są wytworem nie tylko chrześcijaństwa. Na temat wstrzemięźliwości mówiła już bowiem filozofia stoicka, która zalecała postawę dystansu wobec różnego rodzaju przyjemności. Sokrates uważał, że umartwianie ciała pomaga duszy w kierowaniu nim. Jedno z jego powiedzeń jest wciąż aktualne: „Mali ludzie żyją, by jeść i pić, wartościowi jedzą i piją, by żyć”. Arystoteles zaś twierdził, że w dojściu do doskonałości etycznej pomaga człowiekowi stosowanie zasady złotego środka, czyli zachowywanie umiaru, także wobec uciech cielesnych.

Pokuta i zadośćuczynienie

Reklama

Podstawy do zachowania postu odnajdujemy przede wszystkim w Biblii. W Pierwszej Księdze Królewskiej Achab, król Izraela, który zgrzeszył wobec Jahwe, służąc innym bożkom, kiedy został wezwany do pokuty przez proroka Eliasza, rozdarł swoje szaty, włożył wór pokutny i pościł. W odpowiedzi na taką postawę króla Bóg rzekł: „Dlatego, że upokorzył się przede Mną, nie ześlę nieszczęścia za jego życia” (1 Krl 21, 29). W innej księdze kapłan Ezdrasz za pomocą postu prosił Boga o opiekę nad ludem podczas wędrówki: „Zarządziłem tam post nad rzeką Achawa, abyśmy się ukorzyli przed naszym Bogiem i uprosili u Niego szczęśliwą drogę dla nas, naszych dzieci i dobytku” (Ezd 8, 21). Bóg przychylił się do prośby pokutnika. W Księdze Jonasza post został ukazany jako forma zadośćuczynienia za popełnione grzechy. Prorok Jonasz obwieścił mieszkańcom Niniwy karę Bożą, na którą zasłużyli, a oni w odpowiedzi uwierzyli Bogu i podjęli post: „Bóg zobaczył wszystko, co uczynili (...) i nie zesłał na nich nieszczęścia” (Jon 3, 10). Jeden z ważniejszych przykładów postu i umartwienia odnajdujemy w Nowym Testamencie w scenie kuszenia Jezusa na pustyni. Jezus, odpowiadając na szatańskie pokusy, w tym pożądania pokarmu, wskazuje na wartości w życiu człowieka wyższe niż jedzenie i picie: „Nie samym chlebem żyje człowiek” (Mt 4, 4).

Uzdrowienie ciała i ducha

Post i umartwienie zbliżają do Boga, prowadzą do wewnętrznego uzdrowienia, są wreszcie bronią wymierzoną w zło, dlatego podszepty Szatana usiłują zwalczać posty.

Pisze o tym dr Ewa Dąbrowska, która od lat stosuje post jako metodę leczenia: „Post, choć należy do najskuteczniejszych metod leczenia chorób współczesnej cywilizacji, jest z każdej strony atakowany. Wywołuje lęk, bywa niechętnie przyjmowany przez chorego i jego rodzinę. Dziś zrozumiałam, że jest to metoda uzdrawiania nie tylko ciała, lecz i ducha”.

Wielki Post jest czasem przemiany i odnowy ducha. Po raz kolejny staje przed nami jako zadanie. Jak je wypełnić? Odpowiedź daje nam Joseph Ratzinger, który u progu swojej posługi biskupiej przypominał: „Post powinien być odejściem od własnego egoizmu. Jeżeli celem różnorodnych postów: medycznych, estetycznych i innych jest tylko własne «ja», taki post nie może wystarczyć człowiekowi, gdyż nie uwalnia go od siebie samego. Człowiek zaś potrzebuje takiego postu, który uwolniłby go od samego siebie i uczynił wolnym dla Boga, a przez to dla innych ludzi. Apel, z jakim zwraca się do nas Wielki Post, nie jest przyjemny. Kto jednak czujnie śledzi własną sytuację, ten wie, jak potrzebna jest zachęta do realnego postu, wolnego od egoistycznych celów”.

2020-02-18 10:26

Ocena: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja „SMS z nieba” z blokadą w mediach społecznościowych

2020-12-02 08:41

[ TEMATY ]

Facebook

SMS z Nieba

facebook.com/smsznieba

Fundacja „SMS z nieba”, organizująca, między innymi, wielotysięczne rekolekcje - spotkanie na stadionie PGE Narodowym, czy też wielomilionową zbiórkę na zakup respiratorów do polskich szpitali, prowadząca także telefon zaufania oraz Mobilny Konfesjonał, została oficjalnie zablokowana przez serwis społecznościowy Facebook.

Blokady, mające na celu uniemożliwienie udostępniania treści propagowanych na stronach fundacji dotyczą niemożliwości jakiegokolwiek linkowania artykułów, newsów oraz komentarzy na Facebooku, w których wpisywany jest adres witryny www.smsznieba.pl lub rozszerzenie go na jakikolwiek projekt, który prowadzi fundacja.

Dyskryminacja treści katolickich została wprowadzona w momencie utworzenia przez fundację nowego projektu „Życie bez granic”, promującego troskę o życie nienarodzonych.

Sama witryna www.zyciebezgranic.org także została „wciągnięta” do stron zakazanych i zabronionych na Facebooku i jakiekolwiek wpisywanie w serwisie strony www.zyciebezgranic.org niestety kończy się niepowodzeniem.

CZYTAJ DALEJ

Paryż: episkopat z umiarkowanym zadowoleniem o nowych środkach ostrożności

2020-12-03 10:43

Konferencja Episkopatu Francji przyjmuje do wiadomości wskaźnik podany do wiadomości publicznej 2 grudnia 2020 r. przez Ministra Spraw Wewnętrznych odnośnie celebracji publicznych w miejscach kultu – czytamy w oświadczeniu opublikowanym w Paryżu.

Konferencja Episkopatu Francji uważa, że środek ten, proporcjonalny do pojemności budynków, choć restrykcyjny, jest możliwy do zastosowania. Wymaga on pozostawienia dwóch wolnych miejsc pomiędzy każdą osobą lub rodzinną i zajmowania tylko co drugiego rzędu. Dlatego też wierni będą musieli stosować ten środek, w szczególności w dwie następne niedziele, 6 i 13 grudnia.

Ten nowy, bardziej realistyczny środek, o którym Konferencja Episkopatu Francji została poinformowana 2 grudnia wczesnym popołudniem, jest następstwem organizowanych od niedzieli 29 listopada przez rząd konsultacji z wyznaniami religijnymi. Episkopat przyjmuje z zadowoleniem wznowienie konstruktywnego dialogu z władzami publicznymi. Obecnie oczekuje, na podstawie danych dotyczących sytuacji sanitarnej, na ewentualną ponowną ocenę tego wskaźnika od 15 grudnia.

Francuscy biskupi przypominają, że liturgia Adwentu prowadzi do uroczystości Bożego Narodzenia. Wspólnoty katolickie mają nadzieję, że w wieczór 24-go minimalnym ograniczeniem będą mogły celebrować wielką tajemnicę wiary w kościołach. Katolicy są świadomi, że zawsze należy zwracać uwagę na środki ostrożności w dotyczące kwestii sanitarnych – czytamy w komunikacie francuskiego episkopatu.

CZYTAJ DALEJ
NIE PRZEGAP
#NiezbednikAdwentowy

Reklama

Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję