Reklama

Niedziela Lubelska

Nauczyciel i świadek

Nauczyciele religii, podobnie jak ich koledzy matematycy czy poloniści, musieli podjąć pracę zdalną.

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. 52

[ TEMATY ]

szkoła

Marek Członka

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku podczas e-katechezy

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku
podczas e-katechezy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo tego, że w procesie katechizacji bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem jest nie do zastąpienia, stworzenia jak najlepszego środowiska głoszenia Dobrej Nowiny dzieciom i młodzieży podjęło się ok. tysiąc katechetów archidiecezji lubelskiej.

W XXI wieku katecheci – w większości osoby świeckie, ale też siostry zakonne i kapłani – obeznani są ze światem cyfrowym. Internetowe rekolekcje, multimedia wykorzystywane na lekcjach religii czy media społecznościowe tworzące zupełnie nowe możliwości w przekazie i w budowaniu relacji dla jednych były trudne do przyjęcia, dla innych stawały się kolejną szansą na głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa. Nagle, wraz z pojawieniem się koronawirusa, stały się niemal jedyną szansą na spotkanie z drugim człowiekiem. Chociaż to bardzo trudne, szybko okazało się, że nie jest niemożliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdalna katecheza

Reklama

– Kościół zawsze bazuje na bezpośredniej relacji człowiek-człowiek, a teraz znaleźliśmy się w sytuacji, gdy musimy zdalnie katechizować czy uczestniczyć w Eucharystii za pośrednictwem mediów. To bardzo trudne, ale nie ma innego wyjścia – mówi ks. Krzysztof Gałan, dyrektor Wydziału ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie. Jak podkreśla, katecheci w różnych typach szkół podjęli pracę zdalną podobnie jak nauczyciele wszystkich innych przedmiotów. – Bardzo szybko musieliśmy się przenieść do zdalnego nauczania. Jest to zadanie trudne i wymagające wiele wysiłku i zaangażowania. Wszystkim katechetom dziękuję za piękną postawę przygotowywania i opracowywania materiałów do nauki na odległość – podkreśla ksiądz dyrektor.

Zdalna katecheza prowadzona jest w zależności od cyfrowych możliwości szkół, konkretnych nauczycieli, a przede wszystkim uczniów. To są zarówno lekcje online, które przez wirtualne spotkania pomagają umacniać szkolną społeczność, jak i różnorodne materiały przesyłane do indywidualnej pracy. Czas epidemii stał się okazją do dzielenia się wiarą, wiedzą, umiejętnościami i pomysłami. Miejscem wymiany myśli i zamieszczania gotowych lekcji jest konto wydziału na portalu społecznościowym. Pod adresem https://www.facebook.com/katecheza.lublin znajduje się coraz więcej podpowiedzi, jak wykorzystać cyfrowy świat, by z Dobrą Nowiną dotrzeć do uczniów. – Szkoła jest miejscem przekazywania wiedzy, ale nie można zapomnieć, że zadaniem katechetów jest nade wszystko dawanie świadectwa wiary – przypomina ks. Gałan.

Trudna radość

Dr Grzegorz Jacek Pelica, katecheta w Szkole Podstawowej nr 2 w Łęcznej mówi: – Gdy już przebrnąłem po grząskim gruncie classroomu, stwierdziłem, że to jednak banał w stosunku do wyzwania, przed jakim stoi młody człowiek z końcówki podstawówki: samodyscyplina, gospodarowanie czasem i odpowiedzialność. Ale i to nie jest największy problem. „To nie to samo zobaczyć się w okienku smartfona/kamery, co spotkać się realnie. To już nie radość, że mogę być przed kompem nieubrany. To jakaś porażka” – czytam wpis ucznia. I co mam odpowiedzieć? Twoje internetowe pokolenie zestaw z moim: 30 lat realnych relacji, interakcji, empatii, spotkań z żywym człowiekiem! A tu? Ekran i klawiatura... Spojrzyj inaczej: to niepowtarzalna okazja. Kiedyś cię o to zapytają, jak dziś pytamy dziadków o czasy wojny. Pomyśl więc, dlaczego ten czas jest inny, niż się tego spodziewaliśmy. Poukładaj swój świat duchowy, swoje serce, swój obraz Boga.

2020-04-21 12:05

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ordo Iuris w obronie praw rodziców – projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe

[ TEMATY ]

szkoła

pixabay.com

Prawo oświatowe w niewystarczający sposób chroni konstytucyjny przywilej rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Z tego względu Instytut Ordo Iuris przygotował projekt ustawy zmieniającej dotychczasowe przepisy. Zgodnie z jego założeniami rodzice mieliby większy wpływ na treści jakie chcą przekazywać ich dzieciom organizacje zewnętrzne działające w szkołach.

POBIERZ PROJEKT USTAWY
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Dlaczego chcą osłabić Kościół?

2025-07-03 21:38

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

"Posyłam was jak owce między wilki" — te słowa Jezusa stają się dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Zapraszam Cię do refleksji nad trzema dramatycznymi i jednocześnie budującymi wątkami.

1. Owce wśród wilków – Mówię o narastającej agresji wobec duchowieństwa, o aktach przemocy i profanacji, które dotykają kapłanów w Polsce. To nie tylko dane statystyczne – to dramat prawdziwych ludzi. Ale też apel: nie dajmy się podzielić, bo samotna owca nie ma szans z wilkiem.
CZYTAJ DALEJ

Potrzeba powrotu do Bożych źródeł [Felieton]

2025-07-06 20:40

ks. Łukasz Romańczuk

Żyjemy w czasach, gdy wartości chrześcijańskie są niezwykle ważne i aktualne. To czasy, gdy cywilizacja euroatlantycka przeżywa okres zeświecczenia. Gdy całe narody odchodzą od Boga, gdy prawa Boże są łamane, gdy odrzucane są Przykazania Dekalogu, w tych czasach ważny jest głos świętych, takich jak św. Jan Paweł II. Arcybiskup Zygmunt Feliński – męczennik, wyjątkowa postać w historii warszawskiego Kościoła – wymienił trzy zasadnicze korzenie zła, które sprawiają, że człowiek traci orientację i odchodzi od Boga. Powiedział za św. Pawłem, że „korzenie owe to: chciwość pieniądza, pycha żywota, pożądliwość ciała – są to główne źródła zła, przez które w sposób szczególny działa szatan”, ale można się temu złu przeciwstawić.

Od początku istnienia chrześcijaństwa powstawały zakony, których duchowni – poprzez śluby jakie składają, przeciwstawiają się właśnie tym korzeniom zła. Są to śluby: ubóstwa – przeciwko chciwości pieniądza, posłuszeństwa – przeciwko pysze żywota, oraz czystości – przeciwko pożądliwości ciała). Z początku powstawały zakony pustelnicze, a z czasem zakony kontemplacyjne, takie jak benedyktyni czy cystersi. To właśnie mnisi zachowali skarby kultury antycznej przed zniszczeniem. Oni, w swoich klasztorach, odseparowani od świata, kierując się benedyktyńską zasadą „ora et labora”, tzn. „módl się i pracuj”, przepisywali księgi starożytnych filozofów, lekarzy, uczonych czy poetów. Bez ich pracy kultura antyczna, wiedza grecka, rzymska, prawo i inne zabytki kultury światowej nie przetrwałyby. To benedyktyni i cystersi uczyli Europejczyków – naszych przodków – jak uprawiać ziemię, jak budować mosty i domy, jak siać zboże, jak hodować bydło i trzodę. To oni stanęli u podstaw fundamentów cywilizacji europejskiej. Już w VI wieku tworzyli pierwsze szkoły powszechne, a następnie uniwersytety. To oni przekazywali Ewangelię – od najmłodszego do najstarszego chrześcijanina.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję