Niedziela na Podbeskidziu

Na górskich szlakach

Wikariusz z parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Kętach, ks. Marcin Pomper, wpadł na pomysł, aby zabierać chętnych w góry.

Niedziela bielsko-żywiecka 32/2020, str. VII

podróże

wakacje

wycieczka

Ks. Marcin Pomper

W drodze na Giewont

Zaczęli od Giewontu i na tym nie poprzestaną. Pierwsza wycieczka odbyła się 21 lipca. Wiodła trasą z Kalatówek na Kondratową Halę, stamtąd na Giewont i do Polany Strążyskiej, skąd wędrowcy po drodze wyszli na Sarnią Skałę i zeszli do Doliny Białego Potoku. Wzięło w niej udział łącznie 16 osób.

– To nowy projekt. Mimo iż on jest wakacyjny, to chciałbym organizować takie wyjazdy cały rok. Każdy może z nami pojechać – całe rodziny, młodzież, nie tylko z naszej parafii, ale z innych. Na razie planujemy wyjazdy jednodniowe, ale myślę, że z czasem uda się organizować kilkudniowe. Chcemy zdobywać szczyty nie tylko tatrzańskie, ale również i w innych górach – mówi ks. Marcin Pomper.

Pomysł zrodził się z myślą o pasjonatach górskich wędrówek, a jednym z nich był również ks. Karol Wojtyła.

– Pamiętamy o słowach św. Jana Pawła II: „Pilnujcie mi tych moich szlaków”. Chcemy właśnie te szlaki górskie pilnować i odkrywając ich piękno, odkryć piękno Boga zawarte w stworzonym wspaniałym świecie – mówi ks. Pomper. – Góry mogą wiele nas nauczyć: pokory, wytrwałości, dążenia do celu. Zdążając uparcie do celu, przełamując samego siebie, zobaczymy dopiero piękno. Góry uczą również wiary w samego siebie, że się uda, że potrafię, że dam radę, mimo iż już wydaje się, że jestem słaby. Zadziwia mnie i buduje, gdy widzę, jak ludzie na końcu drogi są dumni z samych siebie – podkreśla kapłan.

Na zakończenie pierwszej wycieczki wędrowcy wzięli udział we Mszy św. w Sanktuarium Matki Bożej na Krzeptówkach. Następny wyjazd planują w sierpniu.

2020-08-05 07:21

Religijne akcenty wycieczki na Kresy

Niedziela świdnicka 10/2018, str. I

kresy

wycieczka

Ryszard Wyszyński

Pomnik św. Jana Pawła II przed kościołem w Truskawcu

Z Wałbrzycha na początku lutego wyjechała na Kresy Południowo-Wschodnie grupa mieszkańców z urodzoną w Borysławiu Ireną Froch, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Drohobyckiej Oddział w Wałbrzychu, oraz dziećmi rodziców, którzy urodzili się podobnie jak ona w Borysławiu

Zamieszkaliśmy w Truskawcu. Uzdrowisko przywitało nas piękną zimą, której w Wałbrzychu nie widzieliśmy od kilku lat. Pół metra śniegu i temperatura 17 stopni poniżej zera. Truskawiec leży w odległości 6 km od Borysławia, a 7 od Drohobycza. Do zaśnieżonego Borysławia pojechaliśmy w jedno z wolnych popołudni. Naszym celem było odwiedzenie katolickiego przedwojennego cmentarza na Hukowej Górze, gdzie w 2016 r. uczestniczyliśmy w poświęceniu nowej tablicy upamiętniającej zamordowanych okrutnie 17 Polaków w 1941 r. przez wycofujących się Sowietów. Pomimo głębokiego śniegu dotarliśmy do krzyża i pamiątkowej tablicy, gdzie zapaliliśmy symboliczny znicz. Wracając, drugi znicz ustawiliśmy przy lapidarium, które od 4 lat tworzy na tym cmentarzu rodowity borysławiak Adam Piotrowski z wałbrzyską młodzieżą uczestniczącą w corocznej akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia”. Kolejne miejsce, do którego dotarliśmy, to nowo wybudowany kościół pw. św. Barbary, poświęcony w 2013 r. Tutaj po krótkiej modlitwie rozmawialiśmy z siostrą zakonną Julią, która zwróciła naszą uwagę na stojącą tu od niedawna zabytkową figurę Matki Bożej, cudownie odnalezioną przed kilku laty w korycie rzeki. Figura, choć jest z drewna, doskonałe się zachowała. Pobyt w Borysławiu zakończyliśmy odwiedzinami w kościele pw. Świętej Anny, który obecnie należy do grekokatolików, a przed wojną był kościołem katolickim, w którym m.in. ochrzczona została uczestnicząca w naszym wyjeździe p. Irena Froch.

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

Kard. Ryś: zawsze możesz spełnić czyn miłości! | Wielki Czwartek

2024-03-28 20:30

archidiecezja łódzka

– Jeśli nie ma wrażliwości na siebie nawzajem, jeśli nie ma wzajemnego, w duchu, klęknięcia przed sobą, żeby obmyć sobie nogi, to spożywanie Ciała i Krwi Pańskiej z ołtarza, jest spożywaniem potępienia, to mówi św. Paweł – powiedział kard. Ryś podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej.