Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Pokojowa walka

Zadaniem chrześcijan, według kard. Mauro Piacenzy, prefekta Kongregacji ds. Duchowieństwa, jest przywracanie ładu w rzeczywistościach nieuporządkowanych. Jedną z form jego przywracania jest adoracja Najświętszego Sakramentu.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 9/2021, str. II

[ TEMATY ]

adoracja

Kaplica Wieczystej Adoracji

Ks. Daniel Wójcik

Adoracja w Grabowcu trwa od 2 lat

Adoracja w Grabowcu trwa od 2 lat

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawdziwa obecność Jezusa Chrystusa w sakramencie Eucharystii daje nam w Kościele możliwość pokojowej walki, w którą może włączyć się każdy wierzący. Wiele parafii na świecie i w Polsce umożliwia adorację Najświętszego Sakramentu w konkretnych godzinach. Ponadto jest również obecna w Kościele idea, która coraz odważniej jest podejmowana we wspólnotach lokalnych, również w Polsce. Chodzi o ideę wieczystej adoracji Najświętszego Sakramentu, polegającą na nieustannym trwaniu przy Eucharystycznym Jezusie w dzień i w nocy.

Czas przygotowania

Parafią, która w diecezji podjęła taką adorację jest parafia św. Mikołaja w Grabowcu. W tym roku, w lutym przeżywa 2. rocznicę wieczystej adoracji Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie. Jednocześnie rozpoczyna 10. rocznicę adoracji. Myśl, aby rozpocząć adorację wieczystą została podjęta w 2012 r. przez ks. Zygmunta Żółkiewskiego, obecnego proboszcza. Codziennie, o godz. 8 (po Mszach św. porannych) wystawiano do adoracji Jezusa Eucharystycznego. Adoracja trwała do godz. 15 i kończyła się Koronką do Bożego Miłosierdzia oraz błogosławieństwem Najświętszym Sakramentem. Jednocześnie, przez te lata (2012-18) podczas wystawienia Pana Jezusa zawsze była obecna adorująca osoba. Jezus nigdy nie był sam. „Dyżury” przed Najświętszym Sakramentem trwały po godzinie dziennie i podejmowały je chętne osoby w trybie tygodniowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Owoce adoracji

6 lat adoracji czasowej pozwoliły stworzyć grunt pod próbę wprowadzenia wieczystej adoracji Pana Jezusa. Udało się zrealizować tę myśl na początku 2019 r. Duchowym wprowadzeniem w tę inicjatywę były adwentowe rekolekcje eucharystyczne prowadzone przez ks. Dominka Samulaka, ojca duchownego seminarium diecezji. Podczas nich wskazywał on na wartość adoracji w dzisiejszym świecie oraz owoce, jakie płyną z takiej modlitwy. Po zakończeniu rekolekcji, wraz z początkiem nowego roku, między innymi podczas wizyty kolędowej, ówcześni duszpasterze oraz wierni tworzyli harmonogram obecności przy Jezusie Eucharystycznym. 10 lutego 2019 r. wystawiono w monstrancji Pana Jezusa w wydzielonej, bocznej kaplicy kościoła parafialnego. Od tego momentu adoracja trwa nieprzerwanie od 2 lat.

Jeżeli wierzymy w realną obecność Jezusa w białej Hostii, to pokojowa walka przed Jego obliczem wydaje się jak najbardziej uzasadniona.

Podziel się cytatem

Nie żałować czasu

Jeżeli wierzymy w realną obecność Jezusa w białej Hostii, to pokojowa walka przed Jego obliczem wydaje się jak najbardziej uzasadniona. Podejmowanie wysiłku, aby scalać na nowo, często anonimowe wspólnoty parafialne, jest dzisiaj potrzebne. Bardzo ważne miejsce w tym procesie ma wspólna modlitwa całej parafii przed Najświętszym Sakramentem w intencjach odnowy Kościoła Chrystusowego.

2021-02-23 11:33

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Jędrzejowie jest kaplica adoracji

Powstała w obrębie klasztorno-kościelnych murów, a uroczystego przeniesienia Najświętszego Sakramentu dokonał bp Jan Piotrowski w asyście kapłanów i zakonników.

Wieczysta adoracja stawia nie tylko Jezusa Eucharystycznego w centrum, ale stanowi nawiązanie do wydarzeń właśnie tutaj, 8 wieków temu, gdy współbrat bł. Wincenty Kadłubek, zapalił wieczystą lampkę. Inspiratorem powstania tej kaplicy był bp Jan Piotrowski, który – jak mówiono podczas uroczystości – bardzo cystersów w tym kierunku motywował.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Czynią dobro dla miłości Pana

2025-10-01 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

W 1924 r. prowincjał o. Jacek Misiak zakupił dom przy ul. Krótkiej 12 w Łodzi, planując budowę szpitala i rozpoczęcie dzieła dobroczynności. Rok później powstał Konwent Bonifratrów, a dziś zakonnicy świętują 100-lecie obecności w diecezji łódzkiej oraz 25-lecie powrotu szpitala św. Jana Bożego do zakonu.

– Doczekaliśmy pięknego jubileuszu. Nasz Ojciec Jan Boży mawiał: „Bracia, czyńmy dobro dla miłości Pana”. Te słowa kieruję do naszych współpracowników, którzy na co dzień pomagają chorym – podkreślił br. Ambroży Pietrzkiewicz OH.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję