Reklama

Lublin, parafia pw. Najświętszego Zbawiciela

Tajemnica Nocy Paschalnej

Niedziela lubelska 20/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia Wigilii Paschalnej, wieńcząca święte Triduum, rozpoczyna w Kościele okres wielkanocny i stanowi wprowadzenie w przeżycie największego misterium chrześcijaństwa - Chrystusowego zwycięstwa nad śmiercią, grzechem i szatanem. Miała ona w tym roku szczególny przebieg w lubelskiej parafii pw. Najświętszego Zbawiciela, bowiem obrzędy paschalne sprawowane były pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło.
Niewielka świątynia parafialna, położona na cmentarzu przy ulicy Unickiej (co dodatkowo wzmacnia symbolikę oczekiwania na zmartwychwstanie) i plac przed nią, podobnie jak podczas Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek i nabożeństwa wielkopiątkowego zakończonego odprawieniem Drogi Krzyżowej w alejkach między grobami, wypełniły się szczelnie wiernymi, uczestniczącymi w tych obrzędach. Po dokonanym na placu poświęceniu ognia i zapaleniu Paschału, który następnie został procesyjnie wniesiony do wnętrza kościoła, zabrzmiał śpiew kantora naszego alumna Artura, głoszący pełne podniosłej radości Exultet: "Tej właśnie nocy Chrystus skruszywszy więzy śmierci, jako zwycięzca wyszedł z otchłani...". To radosne orędzie wielkanocne zamknęło pierwszą część Wigilii, potężne Gloria wyśpiewane przez zgromadzonych wzmocnione brzmieniem organów i wszystkich ministranckich dzwonków, uwieńczyło bogatą w treści religijne i historyczne Liturgię Słowa. Złożyły się na nią czytania biblijne, ukazujące zbawcze działanie Boga w dziejach ludzkości, ukoronowane odkupieńczą śmiercią i zmartwychwstaniem Chrystusa. Każde czytanie poprzedzał komentarz, akcentujący zasadnicze przesłanie danego fragmentu Biblii i jego związek z Paschą Pana. Poszczególne czytania przedzielone były psalmami responsoryjnymi, wykonywanymi przez dwie działające w parafii schole. Wzrastająca z każdym kolejnym czytaniem i z każdym tonem śpiewanego psalmu radość oczekiwania na największe dzieło Boga w historii ludzkości, znalazła swoją kulminację we fragmencie Markowej Ewangelii, odczytanym przez współsprawującego obrzędy kapelana Szpitala MSWiA, ks. Krzysztofa Czajkę; fragmencie opowiadającym o pustym grobie Chrystusa i spotkaniu niewiast ze Zmartwychwstałym.
Liturgię Słowa zakończyła homilia Księdza Biskupa, ogniskująca się na problemie chrześcijańskiego rozumienia i przeżywania Paschy. Kaznodzieja zwrócił uwagę na znaczenie terminu "pascha": historyczne (odnoszące się do dziejów starotestamentowego Izraela, mówiące o przejściu ze stanu zniewolenia do wolności, której symbolem stała się Ziemia Obiecana), chrystologiczne (wskazujące bezpośrednio na osobę Syna Bożego i Jego chwalebne przejście ze śmierci do życia), chrześcijańskie (dotyczące tajemnicy chrztu świętego jako zanurzenia w śmierci Pana i odrodzenia do nowego życia wraz z Nim, jako przejścia ze stanu zniewolenia grzechem i śmierci duchowej do stanu wolności i życia w Chrystusie), eschatologiczne (odnoszące się do przejścia chrześcijanina przez bramę śmierci cielesnej na spotkanie pełni życia u boku zmartwychwstałego Jezusa). Ten czworaki sens Paschy winien owocować w życiu wyznawcy Chrystusa przyjęciem na wzór pierwszych świadków Zmartwychwstania postawy odważnego wyjścia z orędziem Ewangelii ku współczesnemu światu, postawy otwartości wobec drugiego, często zagubionego w obszarze pozornych wartości człowieka. Odwołując się do świadectw z przeszłości Polski, potwierdzających heroiczne, częstokroć przypieczętowane ofiarą własnego życia wyznawanie Chrystusa w nieludzkiej, kształtowanej przez totalitarne ideologie rzeczywistości, Ksiądz Biskup podkreślił zarówno aktualność takich postaw w dzisiejszym, zniewalanym przez konsumpcjonizm i cywilizację śmierci świecie, jak i ich społeczną doniosłość - nie wynikają one bowiem z chęci ucieczki przed światem, zaniknięcia się we własnym kręgu, ale są przejawem wyjścia do świata, dążenia do jego ewangelizacji.
Po wygłoszeniu kazania Ksiądz Biskup celebrował obrzędy Liturgii Chrzcielnej, stanowiące trzecią część Wigilii Paschalnej. Schole poprowadziły uroczysty śpiew Litanii do Wszystkich Świętych. Celebrans w asyście liturgicznej poświęcił wodę chrzcielną, którą - po odnowieniu przyrzeczeń chrzcielnych - pokropił tłumnie zgromadzonych wiernych, trzymających w dłoniach zapalone od Paschału świece - symbol światła zmartwychwstałego Chrystusa. Jego obecność pośród zgromadzonych i w sercu każdego z nich urzeczywistniła się najpełniej w czwartej, ostatniej części Wigilii - w Liturgii Eucharystycznej, koncelebrowanej pod przewodnictwem Księdza Biskupa. Liczba przyjmujących Komunię św., jak i czas jej udzielania przez pięciu kapłanów - celebransów i jednego diakona wymownie świadczyły o autentyzmie duchowego włączenia się wiernych w sprawowane obrzędy.
Dziękując bp. Mieczysławowi Cisło za zaszczyt i wyróżnienie, jakie spotkały parafię za sprawą osobistego udziału Celebransa w Liturgii Wigilii Paschalnej, ks. proboszcz Marek Warchoł złożył Księdzu Biskupowi życzenia świąteczne. Do podziękowań i życzeń dołączyli się także reprezentanci laikatu tworzącego wspólnotę parafialną. Bp Mieczysław, odwzajemniając życzenia, wyraził swoje pasterskie uznanie dla głębokiego zaangażowania kapłanów - ks. proboszcza Marka Warchoła i ks. wikariusza Piotra Skwiry oraz wiernych świeckich w życie parafii. Jednocześnie skierował słowa zachęty do całej wspólnoty, prosząc, by idąc za wzorem ewangelicznych niewiast nie lękała się stojących przed nią wyzwań, z których najważniejszym jest budowa nowego kościoła parafialnego.
Uroczyste błogosławieństwo wszystkich zgromadzonych i przepełnione radością ducha śpiewne wezwanie Otrzyjcie już łzy płaczący... wraz z płomykami zapalonych świec wylały się przez uchylone drzwi świątyni w Wielką Noc Zmartwychwstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga

2024-03-29 07:59

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

Bp Adrian Galbas

Bp Adrian Galbas

Mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga. Wiara bywa ciężka i męcząca, ale gdy słyszę o czyjejś śmierci, wówczas właśnie wiara jest pociechą - powiedział PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas.

W rozmowie z PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas wyjaśnił, że cierpienie samo w sobie nie jest człowiekowi potrzebne, ponieważ niszczy i degraduje. Jednak w momentach, gdy przeżywamy cierpienie, męka Chrystusa może być pociechą i wzmocnieniem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję