Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Parafie pogranicza cz.3

Hoppenwalde – Pasewalk

Przekraczając przejście graniczne w Lubieszynie, dostajemy się wprost na rozległy obszar parafii Hoppenwalde – Pasewalk (1640 km2).

Niedziela szczecińsko-kamieńska 36/2021, str. V

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Archiwum Erzbistum Berlin

Klaudia Wildner-Schipek (druga od prawej), proboszcz Marek Malesa i zespół z Centrum Spotkań w Löcknitz

Klaudia Wildner-Schipek (druga od prawej), proboszcz Marek Malesa i zespół z Centrum Spotkań w Löcknitz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mieszka tu 3220 katolików z czego 1450 to Polacy. W parafii jest osiem miejsc, w których sprawuje się Eucharystię: Mariä Himmelfahrt (Hoppenwalde), Herz Jesu (Torgelow), St. Otto (Ueckermünde), St. Stephanus (Blumenthal), St. Otto (Pasewalk), Heilige Familie (Strasburg), Mariä Geburt (Viereck), Centrum Spotkań (Löcknitz). W roku bieżącym 28 dzieci przygotowywało się do pierwszej Komunii Świętej, a 27 młodych ludzi do sakramentu bierzmowania. To optymistyczne dane. Duszpasterstwo prowadzi tu trzech kapłanów: proboszcz Marek Malesa oraz wikariusze Johannes Rödiger i Witold Wójcik.

Akt tolerancji religijnej

Ciekawostką jest to, że katolicyzm silnie zaszczepił się w niektórych miejscach tej części Meklemburgii wraz z przybyciem osiedleńców aż z Nadrenii – Palatynatu. Z tej położonej przy granicy z Francją krainy, w 1748 r. król pruski Fryderyk II sprowadził kolonizatorów, którzy mieli demograficznie zagęścić wyludnione Pomorze. Byli oni gorliwymi katolikami. Akcję Fryderyka II postrzega się jako akt tolerancji religijnej, ponieważ wzywał podczas tych relokacji do poszanowania wyznania i do pokojowego współistnienia tutejszej większości protestanckiej z napływającymi katolikami. Tak naprawdę zależało mu tylko na nowych osadnikach. Przybysze z Palatynatu w wielu sytuacjach zdani byli na siebie i w dużej mierze sami musieli starać się o budowę kościołów w Blumenthal, Viereck i Hoppenwalde. To właśnie w tych miejscowościach koncentrowało się ich osadnictwo. Byli wytrwali w praktykowaniu wiary i przekazywaniu tradycji katolickich. Ich przywiązanie do procesji Bożego Ciała pozostało silne przez wieki. Procesje odbywały się nawet w czasach komunistycznych. Ponadto do dzisiaj potomkowie tych osadników z XVIII wieku zachowali w mowie resztki palatyńskiego dialektu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiara bez granic

W Löcknitz, gdzie co czwarty mieszkaniec jest Polakiem, od 2017 r. prowadzony jest wspólny projekt archidiecezji berlińskiej i organizacji Bonifatiuswerk pod nazwą „Glauben ohne Grenzen” czyli „Wiara bez granic”. Projekt polega na tworzeniu możliwości integracji społecznej w rejonie przygranicznym. Integracja ta ma obejmować wszystkich, bez względu na ich wyznanie. Oczywiście wszystko opiera się na wartościach ewangelicznych, jest propagowaniem nauki Kościoła i odbywa się we współpracy z parafią. Chodzi o tworzenie żywej społeczności lokalnej niemiecko-polskiej na gruncie chrześcijańskiej wiary. Koordynatorką działań i osobą odpowiedzialną za cały projekt jest Klaudia Wildner-Schipek wspierana przez grono pracowników socjalnych. Trzeba przyznać, że przez ostatnie lata udało się wiele zrobić. Biuro projektu i miejsce spotkań integracyjnych mieściło się na początku w budynku gminnym, a polsko-niemieckie nabożeństwa odprawiano w wynajmowanym na te okazje miejscowym kościele ewangelickim. Mimo ograniczeń lokalowych od samego początku inicjatywy „Wiary bez granic” cieszyły się dużą popularnością wśród mieszkańców Löcknitz i okolic. Ciągle wiele się dzieje. Dla dzieci i młodzieży organizowana jest pomoc w nauce języka i innych przedmiotów, wspólne majsterkowanie, zajęcia świetlicowe i sportowe, wystawy, wycieczki. Wiele inicjatyw ukierunkowanych jest na tworzenie środowiska do współpracy całych rodzin. Rytm tych zajęć w dużej mierze wyznacza kalendarz liturgiczny i wspólnie przygotowuje się świąteczne dekoracje oraz potrawy, palemki, bukiety ziół do poświęcenia, świętomarcińskie latarnie, czy lampiony na roraty. W ramach projektu prowadzone są zbiórki ministranckie, a schola rodzinna ćwiczy pieśni na liturgię. Dużym uznaniem wśród lokalnej społeczności cieszą się półkolonie letnie, na które chętnie posyła się dzieci.

Reklama

Wszystko to odbywa się w nowym Centrum Spotkań, które zostało poświęcone w sierpniu ub. r. Archidiecezja Berlin wychodząc naprzeciw potrzebom katolików w Löcknitz, zakupiła dawną gospodę z ogrodem i obszernym parkingiem. Całość przebudowano urządzając w środku wielką salę, która służy zarówno niedzielnej liturgii jak i przeróżnym spotkaniom w ciągu tygodnia. Są tu też pomieszczenia biurowe oraz mała, zewnętrzna kaplica.

Kiedy będziemy w Löcknitz, przy samym jeziorze natrafimy na Centrum Spotkań oraz połączoną z nim kaplicę św. Józefa. Może w Roku św. Józefa warto obrać sobie to piękne miejsce jako cel osobistej lub rodzinnej pielgrzymki?

2021-08-31 12:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W szkole św. Mikołaja

Niedziela częstochowska 10/2023, str. IV

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Karol Porwich/Niedziela

Kościół św. Mikołaja

Kościół św. Mikołaja

Chciałbym podtrzymać to, co wypracowali moi poprzednicy, utrzymać tradycyjną religijność parafian – mówi ks. Tomasz Chrzęstek.

Spędziliśmy z wiernymi parafii św. Mikołaja w Chełmie kilka godzin. To, co najbardziej zostało przez nas zauważone, to tradycyjna pobożność.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Matka przyszła do swoich dzieci

– Mamy w parafii piękne rodziny. One są naszą radością – powiedział Niedzieli ks. Witold Bil, proboszcz parafii Miłosierdzia Bożego w Kurowie.

Parafia, 21 kwietnia przeżyła Nawiedzenie obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję