Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Słowo Boże ostrzejsze niż miecz obosieczny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejne niedziele, które zamykają zwykły okres liturgii Kościoła, proponują uczestnikom Eucharystii spojrzenie na misterium Chrystusa w świetle nauki Listu do Hebrajczyków. Wiara chrześcijańska, wystawiona na prześladowania, wyraża się wiernością Bożemu słowu. Cytowane dziś wersety Listu wiążą się z kontekstem poprzedzającym. Odnosząc się do proroctwa Psalmu 95, dostarczają one refleksji na temat mocy Bożego słowa, które kieruje światem stworzonym. Cały ten fragment nawiązuje do poezji Starego Testamentu, takiej jak hymny o uosobionej Mądrości czy też pochwała wszechmocnego Słowa (por. Iz 55, 10-11).

Niektórzy dopatrują się tu wpływu nauki Filona z Aleksandrii o boskim Logosie. Apostoł jednak nie zadowala się spekulacjami filozoficznymi, gdyż odsyła swoich słuchaczy do biblijnej historii zbawienia. Przedmiotem jego medytacji jest odwieczne Słowo Boże, które ostatecznie utożsamia się ze Stwórcą świata. Dynamiczne cechy Słowa prowadzą do wskazania, jaka winna być postawa człowieka wobec Bożego wyroku. Znamy z liturgii Bożego Narodzenia piękny obraz wcielonego Słowa: „Gdy głęboka cisza zalegała wszystko, a noc w swym biegu dosięgała połowy, wszechmocne Twe słowo z nieba, z królewskiej stolicy, jak miecz ostry niosąc swój nieodwołalny wyrok, jak srogi wojownik runęło w środek zatraconej ziemi” (Mdr 18, 14-15).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiele jest w Biblii tekstów, w których posłużono się przenośnią miecza dla zobrazowania siły słowa Bożego. Apostoł zachęca np. chrześcijan z Efezu, aby wzięli „miecz Ducha” (por. Ef 6, 17) i posługiwali się słowem Boga w duchowej walce. Miecz obosieczny to symbol zdolności przenikania sumień. Kojarzy się on z sądem i wyrokiem. Wyrok Boży opiera się na nieodwołalnym sądzie, bo wszystko odkryte jest i odsłonięte przed wzrokiem Sędziego. Przypomina się tu wyrocznia Ezechiela (por. 21, 14-22) o karzącym mieczu Boga. Nasz autor podejmuje ten obraz, łącząc go z grecką wizją człowieka: miecz ten przenika aż do miejsca, gdzie łączą się elementy zmysłowe i duchowe. Cały człowiek, w aspekcie biologicznym i moralnym, podlega osądowi Bożego słowa, aby wyszły na jaw zamysły serc wielu (por. Łk 2, 35).

Kaznodzieja podkreśla także zagrożenie sądem, który wisi nad każdym człowiekiem. Nawiązuje w ten sposób do poprzedniej zachęty (por. Hbr 4, 6-11), aby z największą powagą przyjmować słowo Boga, które na zawsze wykluczyło z odpoczynku niewierne pokolenie ojców. Chrześcijanie mają niepowtarzalną szansę zająć ich miejsce w wiecznym odpoczynku Boga. Muszą więc uświadamiać sobie skuteczność słowa Bożego. Jako obietnica może ono zbawiać wierzących, ale jako sąd – potępia niewiernych. Wyznawcy Chrystusa, ponieważ żyją w czasach ostatecznych, tym bardziej winni dostrzegać w swym życiu obecność Boga żywego.

2021-10-05 10:32

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga do Pana Boga przez Biblię (1)

Niedziela świdnicka 19/2014, str. 5

[ TEMATY ]

Biblia

NYC-Wanderer-Foter.com-CC-BY-SA

Słowo Boże spisane przez ludzi, przybrało kształt Biblii. Bóg sam się nam w dziejach przedstawił, zapewnił, że istnieje i powiedział, kim jest. Przestawił się w Starym Testamencie na pustyni Mojżeszowi. W krzaku ognistym powiedział, że jest „Tym, który Jest”. A zatem pierwszą prawdą o Bogu, którą Sam nam objawia, jest Jego istnienie. Z tego wynika, tłumaczą teolodzy, że wszystko, co istnieje, jest tak naprawdę w Nim; mówi się, że jest to „istnienie z przydziału”, tylko dlatego, że On jest. Jeśli to Bóg obdarza istnieniem, wynika z tego, że także nasze istnienie zawdzięczamy Bogu. Owszem, zawdzięczamy je naszej matce i ojcu, ale nie jest to ostateczne źródło naszego istnienia, przecież mogliśmy żyć w zupełnie innej epoce, w wieku X, XV, czy XVIII. Kto ci wybrał czas życia? Przecież twoja matka, gdy była dziewczynką, nie wiedziała, że cię urodzi. Kto sprawił, że jesteś kobietą, a nie mężczyzną, że jesteś Polakiem, a nie urodziłeś się w Nowej Zelandii czy na Wyspach Kanaryjskich? Kto ci to wybrał? Kto ci wybrał rodziców? To Bóg dał, Bóg Cię ukształtował.
CZYTAJ DALEJ

Dziewica i męczennica o wypróbowanej wierze

Niedziela kielecka 40/2015, str. 4-5

[ TEMATY ]

święta

WD

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Tekla to patronka czczona jako święta Kościoła katolickiego i prawosławnego, uznawana jest za pierwszą męczennicę Kościoła. W Polsce znana jest od wieków. W diecezji kieleckiej jej wezwanie noszą kościoły w Wolicy k. Gór Pińczowskich, w Gnojnie, gdzie patronuje kościołowi razem ze św. Janem, w Piotrkowicach – ze św. Pawłem i w Krzyżanowicach. W tej świątyni każdy odnajdzie ducha i charyzmat św. Tekli, ale i esencję klasycyzmu w architekturze oraz piękne malarstwo epoki stanisławowskiej

Parafia istniała tutaj już na przełomie XII i XIII wieku. Pierwszy kościół ufundował Benedykt Jaksa, ale konsekrowany był dopiero przez bp. Tomasza Oborskiego w 1626 r.
CZYTAJ DALEJ

„O jedynym takim wydarzeniu, które jest cudem codziennym” – jasnogórskie rekolekcje o Eucharystii wznowione

2025-09-24 17:56

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

BP KEP

Co wydarza się między ołtarzem a niebem, a co pomiędzy mną a ołtarzem? Jak przeżywam Eucharystię, jaka jest moja odpowiedź na miłość Chrystusa? Czy widzę cud czy zjawisko socjologiczne, kościelny rytuał? Na wiele pytań związanych z Mszą św. po raz kolejny można szukać odpowiedzi podczas Jasnogórskich „Rekolekcji o uzdrawiającej mocy Eucharystii”. Powakacyjna edycja rozpocznie się już w najbliższy piątek, 26 września.

Wrześniowe spotkanie rozpocznie się Mszą św. w Kaplicy Matki Bożej o godz. 18.30 w piątek, a zakończy w niedzielę, 28 września, Eucharystią o godz. 13.00 w Bazylice. Konferencjom w całości poświęcona jest sobota, zaplanowano ich sześć.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję