Reklama

Przykład z Chmielnika

Dar przedszkolnej katechezy

Nie zawsze uświadamiamy sobie znaczenie katechezy w rozwoju dziecka. Tymczasem ma ona fundamentalne znaczenie w rozwijaniu zdolności do przeżyć religijnych i rzutuje na przyszłe, dorosłe życie. Od tego, jak nauczymy dziecko rozpoznawać obecność i ślad Boga w otaczającej rzeczywistości, rozumieć znaki i symbole religijne, a wreszcie - od codziennej i stałej modlitwy zależy poziom jego życia duchowego w wieku dojrzałym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Serce, troska i rozmach, z uwzględnieniem zasad pedagogiki przedszkolnej - też można określić specyfikę działalności katechetycznej w Przedszkolu w Chmielniku. Piękne świadectwo i różnorodność sposobów wprowadzania dzieci przedszkolnych w tajemnicę spotkania z Bogiem przekazuje s. Genowefa Łucja Kramarz ze Zgromadzenia Sióstr Kanoniczek Ducha Świętego, nauczyciel religii w Przedszkolu i Szkole Podstawowej w Chmielniku. Mocno podkreśla ona rolę modlitwy: "Jest rzeczywistym kontaktem z Bogiem i jako taka prowadzi do otwarcia się człowieka na Boże działanie. Katecheza przedszkolna jest też taką szkołą modlitwy. Jest ona inspiracją i rozbudzeniem potrzeby oraz pragnienia rozmawiania z Bogiem Ojcem. Celem wychowania do modlitwy, który sobie stawiam podczas każdej katechezy, jest kształtowanie w dzieciach umiejętności oddawania czci Bogu i doprowadzenie ich do samodzielnej i autentycznej rozmowy z Ojcem. Modlimy się przy zapalonej świecy, którą stawiamy na specjalnym miejscu. Dzieci klęczą w kole, podają intencję modlitwy - do tego może posłużyć np. serduszko lub inny przedmiot religijny, który jest przesyłany po kole. A modlitwa poranna jest okazją do podziękowania i prośby".
Katecheza przedszkolna jest przepełniona różnymi formami modlitwy, m.in. krótkimi aktami strzelistymi, modlitwą uwielbienia, prośby, wstawienniczą, spontaniczną. S. Genowefa często opowiada dzieciom o świętych, ukazując ich jako wzór modlitwy, miłości Boga i bliźniego. Stosuje też w katechezie krótkie celebracje liturgiczne, m.in. pokropienie wodą święconą, modlitwę w kaplicy, drogę krzyżową, adorację Krzyża, procesję z palmami, przyjęcie do Koła Małych Misjonarzy.
Zasadniczym źródłem, z którego korzysta Katechetka jest Pismo Święte. Katecheza przedszkolna jest niejako "przedpolem Biblii". Pozwala powoli i w sposób właściwy wprowadzać dzieci w jej specyfikę.
Bardzo ważny dla prawidłowego kształtowania modlitwy jest przykład osób dorosłych, a szczególnie domowego Kościoła - takiego, w którego codziennym życiu Bóg ma stałe miejsce, gdzie jest czas na obchodzenie świąt i chwile wyciszenia. "Gdy dziecko widzi, że najbliżsi klękają do modlitwy, powstaje w nim przekonanie, że tak trzeba. Przez obserwację tych postaw dziecko zdobywa pierwotne doświadczenia religijne, doświadczenie Boga, który wyprzedza wszystkie pouczenia religijne" - twierdzi Siostra.
Aby stworzyć odpowiednią atmosferę do przeżywania modlitwy, Siostra zorganizowała w przedszkolu "Kącik modlitwy" - miejsce, gdzie dzieci modlą się wspólnie lub indywidualnie oraz "Kącik ciszy", gdzie praktykowany jest dziecięcy rachunek sumienia przez refleksję nad własnym postępowaniem.
S. Genowefa dużą rolę przywiązuje do współpracy z rodzicami, której stałym elementem jest niedzielna Msza św. dla dzieci i ich rodzin, organizowana raz w miesiącu, w specjalnie przygotowanej sali. W Liturgii uczestniczy także cały personel przedszkola, a dzieci śpiewają psalm responsoryjny, służą przy ołtarzu, wypowiadają różne intencje podczas spontanicznej modlitwy wiernych. Dorośli czytają teksty mszalne, niosą do ołtarza dary ofiarne, a po Mszy św. jest głoszona konferencja dla rodziców.
Zwyczaje świąteczne stanowią ważny element dydaktyczny i wychowawczy. W Adwencie, w chmielnickim przedszkolu organizowany jest konkurs na najładniejszą szopkę betlejemską, jest także przygotowywana tzw. "wędrówka trzech Mędrców", kończąca się pokłonem Jezusowi w żłóbku, a także wielkanocne święcenie pokarmów wraz z krótkim misterium. Te uroczystości są doskonałą okazją do pielęgnowania wartości świąt.
Pomoc w rozwoju ducha modlitwy stanowi Ognisko Małych Misjonarzy Jezusa. Dzieci mają różańce misyjne. Obejmują patronatem misyjnym siostry kanoniczki pracujące w Afryce. Poznają kraje, życie dzieci na misjach. Istnieje też praktyka nawiedzania rodzin przedszkolnych przez różaniec misyjny. Każde dziecko przez jeden dzień modli się w swojej rodzinie za misje, odmawiając Różaniec.
Zakończenie roku przedszkolnego połączone jest z pielgrzymką do sanktuarium. Dzieci z radością oczekują tego momentu, dopytują, kiedy będzie Msza św. Są świadome wartości słowa "dziękuję", w sposób szczególny skierowanego do Pana Boga. "A taka ich postawa jest owocem pracy całego roku" - stwierdza s. Genowefa.
Te działania katechetyczne w przedszkolu, będące rodzajem formacji chrześcijańskiej dzieci i uzupełnieniem edukacji religijnej w naszych rodzinach, są wielkim darem, którego nie sposób nie docenić. "Jest to dar najpiękniejszy - bo to dar Boga" - uzupełnia Siostra. - "Ten dar się nie starzeje, ani nie niszczy, lecz otwiera na nieskończoność".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Odpowiedzialni za formację księży debatowali o kryzysach i porzucaniu stanu kapłańskiego

2024-04-19 22:02

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Przyczyny kryzysów księży w Polsce i porzucania stanu kapłańskiego były tematem ogólnopolskiej sesji zorganizowanej przez Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce przy Komisji Duchowieństwa KEP, która obradowała w piątek Warszawie.

Piąta ogólnopolska sesja dotycząca formacji duchowieństwa odbyła się piątek w Centrum Apostolstwa Liturgicznego Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję