Reklama

Niedziela Kielecka

Katedra jak otwarta księga

Biskup kielecki Jan Piotrowski otworzył w bazylice katedralnej niezwykłą wystawę, która wieńczy wielki jubileusz 850-lecia kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

Niedziela kielecka 46/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

Muzeum Diecezjalne

bazylika katedralna w Kielcach

K.D.

Nieznane skarby bazyliki katedralnej prezentowane w skarbcu

Nieznane skarby bazyliki katedralnej prezentowane w skarbcu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bazylika ufundowana została w Kielcach przez bp. krakowskiego Gedeona w 1171 r.

– Ta spuścizna jest świadectwem przynależności kulturowej i cywilizacyjnej miasta, ziemi świętokrzyskiej, regionu, do Europy, ale i jej partycypacji w europejskiej kulturze i nauce – mówi prof. Krzysztof Bracha z UJK – zapraszając do poznawania wyjątkowych skarbów w jej murach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólny projekt

Ks. dr Paweł Tkaczyk dyr. Muzeum Diecezjalnego zachęcał do świadomego poznawania dziedzictwa katedry i jej tajemnic. Katedra jest wielką księgą, otwartą, którą należy czytać i uczyć się historii, kultury i wiary – podkreślał.

Wystawa odbywa się równocześnie w bazylice katedralnej oraz w Muzeum historii Kielc. Projekt zrealizowany wspólnie przez Muzeum Diecezjalne wraz z Muzeum Historii Kielc i parafią katedralną jest pokłosiem dwóch konferencji naukowych historyków mediewistów i specjalistów historii nowożytnej UJK i innych uczelni, w oparciu o najnowocześniejszy stan badań nad dziejami Kielc i kolegiaty – podkreślał dyr. MHK Grzegorz Maciągowski.

Blask kultury łacińskiej

Reklama

Prof. Bracha zaznaczył, że oddziaływanie ufundowanej przez biskupa Gedeona (Gedkę) kolegiaty w Kielcach było nie do przecenienia, jeśli chodzi o zakorzenianie i rozwijanie nowej nauki chrześcijańskiej na ziemi, „gdzie tliły się jeszcze dawne kulty pogańskie”. Powstała wokół kolegiaty wspólnota kanoników napędzała rozwój osady nad Silnicą. W cieniu kolegiaty rozkwitała nauka, dzięki istniejącej szkole kolegiackiej. Szczególną wartość ma jej biblioteka – jedna z nielicznych, zachowanych niemal bez uszczerbku. Księgi te, będące pomocą w liturgii, stanowią przekrój wybitnych autorytetów z dziedziny liturgiki, kaznodziejów znanych i cenionych w kraju i w ówczesnej Europie. Prawdziwym diamentem jest Antyfonarz z 1370 roku, z całym oficjum o św. Stanisławie – świadectwem kultu patrona narodowego. Kryje on również pieśń Gaude Mater Polonia – Wincentego z Kielc. Można zadać sobie pytanie: – Jakim przeobrażeniom uległaby osada nad Silnicą, gdyby nie oświetlił jej blask kolegiaty czyli blask kultury łacińskiej, architektury, nauki, rzemiosła, sztuki, a przede wszystkim nadziei przyniesionej przez naukę chrześcijańską? – pytał retorycznie. Jej rozwój z pewnością potoczyłby się zupełnie inaczej.

Kurator wystawy w Muzeum Historii Kielc – Krzysztof Myśliński podkreślał, że patrząc na dziedzictwo katedry w jej wymiarze materialnym i naukowym, należy mieć wielką wdzięczność wobec wszystkich, którzy zapisali się w jej historii: biskupów, kanoników. Jako depozytariusze strzegli skarbów bazyliki przez 850 lat, by były dostępne dziś zwiedzającym jako świadectwo bogactwa kultury i ducha.

– Dalmatyki, kapy, ornaty – każda z liturgicznych szat ma odrębną historię związaną z donatorem, jego życiem i dziełem. A przeważnie nakładali je w trakcie nabożeństw biskupi i kanonicy.

– Te szaty, hafty, bogate zdobienia są wyrazem nie tylko wielkiego artystycznego kunsztu i rzemiosła, ale i pobożności, i pragnienia oddania na chwałę Bożą tego co najlepsze, najpiękniejsze – opowiadał.

Jestem dumny, że jestem biskupem kieleckiej katedry – powiedział bp Jan Piotrowski, a odnosząc się do tytułu wystawy podkreślał że „splendor catedralis prowadzi odbiorcę do wartości splendor veritatis. „Jeśli dziś ktoś chce nas uczyć Europy, niech przyjedzie do starych Kielc, do katedry, która uczy prawdy o człowieku w odniesieniu do Absolutu, o jego wewnętrznym pięknie, harmonii, która stała się źródłem dla wszystkich dzieł sztuki, pisanych, malowanych, rzeźbionych”. Zaznaczył, że w spuściźnie 850 lat katedry ważne jest dostrzeżenie całego wymiaru humanistycznego, który niesie jej historia.

2021-11-09 08:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ornaty w drohiczyńskim Muzeum Diecezjalnym

Niedziela podlaska 4/2020, str. IV

[ TEMATY ]

Drohiczyn

muzeum

ornaty

szaty liturgiczne

Muzeum Diecezjalne

Ks. Zenon Czumaj

Część Vestiarium w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie

Część Vestiarium w Muzeum Diecezjalnym w Drohiczynie

Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie już od kilkunastu lat wpisuje się w dzieło ewangelizacji. Eksponowane tu przedmioty uczą o Bogu i Kościele. Szczególnie bogata jest kolekcja szat liturgicznych, które stanowią świadectwo wiary wielu pokoleń w Eucharystię.

Spośród dziesięciu sal, dostępnych obecnie dla zwiedzających Muzeum Diecezjalne w Drohiczynie, największa mieści więcej osób niż niektóre kościółki naszej diecezji. Do 1832 r., jak cały budynek przy kościele pofranciszkańskim, była częścią klasztoru. Po jego kasacie przez władze carskie mieściły się tu różne instytucje, służące zaborcy. Sto lat temu stała się jedną z klas drohiczyńskiego liceum. W 1994 r. „grała” rolę celi św. Faustyny Kowalskiej w filmie fabularnym o Sekretarce Bożego Miłosierdzia. Po utworzeniu w styczniu 2004 r. muzeum została jednym z pomieszczeń wystawowych.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

Uwaga! Strona faustyna.pl została zhakowana

Oficjalna strona faustyna.pl została zaatakowana przez hakerów - informuje Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.

Kochani, informujemy, że oficjalna strona faustyna.pl została zaatakowana przez hakerów. Pracujemy intensywnie nad przywróceniem pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję