Reklama

Niedziela Podlaska

W trosce o edukację

„Reaguj i wspieraj. Rola i zadania nauczyciela religii w okresie wyzwań edukacji związanych z pandemią” – pod takim hasłem miała miejsce narada z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych odpowiedzialnych za nauczenie religii z terenu województwa mazowieckiego.

Niedziela podlaska 49/2021, str. I

[ TEMATY ]

religia

Ks. Marcin Gołębiewski/Niedziela

W naradzie wzięli udział przedstawiciele różnych Kościołów i związków wyznaniowych

W naradzie wzięli udział przedstawiciele różnych Kościołów i związków wyznaniowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Witając przybyłych 22 listopada gości, bp Piotr Sawczuk wyraził radość z faktu, że to właśnie w Drohiczynie ma miejsce tego typu spotkanie. Podkreślił potrzebę nieustannej refleksji na temat nauczania religii w szkole.

Mazowieckiego kuratora oświaty Aurelię Michałowską reprezentowała Dorota Skrzypek – pierwsza wicekurator. Odczytała list ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który wyraził przekonanie o silnej potrzebie wychowywania dzieci i młodzieży w wartościach. Obecna prawna możliwość niewybierania zajęć ani z religii, ani z etyki jest wielkim wychowawczym zaniechaniem. Oba te przedmioty nauczane w szkole wyłącznie na wniosek zainteresowanych rodziców, wymagają instytucjonalnej interwencji w postaci zmiany przepisów, które wykluczałyby obecną możliwość nieuczestniczenia uczniów, choćby w jednym z tych zajęć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

List z wyrazami uznania skierował również wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł.

Reklama

Na spotkaniu zaprezentowano dwa wykłady. Pierwszy z nich wygłosiła Magdalena Rupniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 92 w Warszawie. Prelegentka podzieliła się swoim doświadczeniem wspierania nauczycieli po powrocie do nauczania stacjonarnego. Jak zauważyła, punktem wyjścia jest odpowiednie zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli. Nowa forma nauczania on-line, problemy technicznie, wymagania wirtualnej opieki nad uczniami stawiane przez rodziców, obawa o własne zdrowie, to tylko niektóre wyzwania, jakie przed nauczycielami postawił czas pandemii. Wezwała do zadbania o dobrostan nauczycieli, który przekłada się na jakość nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.

Drugie wystąpienie dotyczące sposobów wspierania ucznia zaprezentowała Dorota Rogulska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wyszkowie. Zwróciła uwagę na mądre wspieranie ucznia. Wskazała na najważniejsze potrzeby nie tylko ucznia, ale i dorosłego człowieka. Są nimi np.: miłość, akceptacja, bezpieczeństwo, realizacja pasji i zainteresowań. Często rodzice błędnie odpowiadają na potrzeby dzieci. Jednocześnie okazują brak czasu i zainteresowania, co owocuje poczuciem niekochania i samotności. Tymczasem młody człowiek musi mieć wokół siebie mądrych dorosłych, opierać się na zasadach, życiowych drogowskazach. Uczy się on nie tego, co do niego mówią dorośli, ale patrzy na nich, dokładnie ich obserwuje. Na tej podstawie wysuwa wnioski.

Do Drohiczyna przybyli przedstawiciele wydziałów i delegatur Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, duchowni Kościoła rzymskokatolickiego, greckokatolickiego, prawosławnego, polskokatolickiego oraz imam Ligi Muzułmańskiej.

Spotkanie tego typu organizowane jest co roku przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Jego współorganizatorem po raz trzeci był Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie.

2021-11-30 08:36

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Edukacyjna wartość dodana

Niedziela Ogólnopolska 4/2013, str. 19-21

[ TEMATY ]

szkoła

religia

Roman Czyrka

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć

Młodzi studenci podczas pierwszych zajęć

List Adama Kalbarczyka „Religia w szkole - edukacyjna wartość ujemna”, zamieszczony w „Gazecie Wyborczej”, domaga się usunięcia religii z polskich szkół. Argumentami nadawcy są: absurdalne tezy niepoparte odwołaniami do wyników badań naukowych, tendencyjność oraz „poetyka zastraszania”

Dyrektor szkół im. I. J. Paderewskiego w Lublinie napisał tekst, który przeraża, oburza i smuci. Rozpoczyna go ironiczna manipulacja pojęciem „edukacyjna wartość dodana” (EWD), czyli miary postępu poczynionego przez uczniów podczas nauki w danej szkole. Przekształcając EWD w „edukacyjną wartość ujemną”, autor chce dowieść, że uczeń przychodzi do szkoły mądrzejszy, a przez religię wychodzi głupszy. Zastosowane zabiegi perswazyjne i manipulacyjne rodzą skojarzenia z erystyką niemieckiego filozofa Arthura Schopenhauera. Doprowadzenie sporu do korzystnego dla siebie rezultatu, bez względu na prawdę materialną, polega na włożeniu w usta przeciwnika absurdalnych stwierdzeń i atakowaniu ich z pasją. Przeciwnikiem pana Kalbarczyka stał się Kościół katolicki i jego nauczanie.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

Nigeria/ Uzbrojeni mężczyźni porwali 215 dzieci i 12 nauczycieli szkoły katolickiej

2025-11-21 22:36

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

215 uczniów i dwunastu nauczycieli szkoły katolickiej w zachodniej części Nigerii zostało uprowadzonych przez uzbrojonych napastników – poinformował w piątek rzecznik nigeryjskiego stanu Niger Daniel Atori.

Do zdarzenia doszło w piątek około godz. 2 w nocy w szkole St. Mary’s, w której uczą się dzieci i młodzież w wieku od 12 do 17 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję