Rada Miasta otrzymała propozycję MPK o planowanej podwyżce cen
biletów i zabraniu osobom siedemdziesięcioletnim oraz inwalidom ze
schorzeniami narządów ruchu . praw do bezpłatnych przejazdów. Uważam
taką propozycję za skandal i sądzę, że znaczna część mieszkańców
Częstochowy myśli podobnie.
Materiały przedstawione przez działającą z nadania SLD-owskiego
Zarządu miasta dyrekcję MPK członkom Komisji Skarbu Rady Miasta pozwalają
stwierdzić, że przekształcenie firmy komunikacyjnej w spółkę, tak
zarządzaną, przynosi efekty odwrotne od założonych.
W przeznaczonym dla radnych uzasadnieniu uchwały przekształcenia
czytamy: .Zakład ma ograniczone możliwości poprawy efektywności,
gdyż plan ekonomiczno-finansowy zakładu oparty jest na formule kosztowej...
Brak jest mechanizmów oszczędzania wydatków i uzyskiwania dodatkowych
przychodów z działalności komercyjnej.....
Na kpinę wygląda w tym kontekście porównanie dotacji: 1999
r. . 7 600 000 zł; 2000 r. . 16 903 200 zł; 2001 r. . żądane
18 120 200 zł lub ceny wozokilometra w okresie od czerwca
1999 r. do września 2000 r.: autobus 3,18 zł . 3,62 zł, tramwaj 3,
64 zł . 5,02 zł, co stanowi wzrost o 37,9%!
Działalność komercyjna miała przynieść wpływy 950.000 zł
w 2000 r., a uzyskano 800.000 zł. Usług warsztatowych miało być za
kwotę 126.000 zł, a uzyskano 27.000 zł! Ambitne plany na 2001 r.
zakładają 30.000 zł w tych usługach, a w całej działalności dochodowej
900.000 zł . mniej niż planowano w 2000 r. W porównaniu z planowaną
kwotą z dotacji i biletów . 64.453.200 zł . jest to niewiele i nie
da się zauważyć troski spółki o te dochody, zwłaszcza że ich większość
stanowią wpływy z reklam i wynajmu.
Za wszystko ma zapłacić pasażer, a resztę gmina.
Przewoźnik wylicza .straty., jakie ponosi ze stosowania
ulg i proponuje podwyższenie cen biletów. Zaakceptowanie wyższych
cen biletów obciąży pasażera, a przecież wtedy .straty. w taki sposób
liczone też wzrosną i będą argumentem do żądania następnej, jeszcze
większej dopłaty.
Kpiną z prawa handlowego jest przyjęte rozliczenie spółki
z budżetowych pieniędzy za 2000 r. Spółka podaje, że ze sprzedaży
biletów uzyskała ponad 4.150.000 zł mniej niż sama wyliczyła.
Zarząd MPK nie informuje, co zamierza zrobić, by biletów
sprzedawać więcej, podaje za to wyliczenie, że w 2001 r. uzyska z
tej sprzedaży jeszcze mniej i to mimo założenia podwyżki cen biletów
od 1 czerwca.
Wiceprezydent Rafał Lewandowski w piśmie do jednego z radnych
z 1 września 2000 r. wyjaśnia: .Założenia dotyczące przekształcenia
zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego dotyczą uruchomienia
mechanizmów rynkowych (...) Wprowadzone zmiany są zmianami systemowymi,
które skutkować będą między innymi mechanizmem oszczędzania i maksymalizacji
przychodów..
Cel maksymalizacji przychodów spółka osiągnęła w sposób,
który można nazwać .skokiem na kasę miasta.. Dotacja w 2000 r. wyniosła
16.902.200 zł . wzrost w stosunku do 1999 r. o 222%. W związku z
wprowadzeniem od 2000 r. 7% VAT (czego nie było wcześniej) MPK uzyskało
dodatkowo kwotę 3.000.000 zł w stosunku do roku poprzedniego.
Wszystkie wewnętrzne inwestycje spółki pokryła gmina kwotą
7.635.000 zł.
Dotacje z innych gmin stanowiły kwotę 910.000 zł.
MPK obdarowano słupami ogłoszeniowymi i natychmiast ceny
za ich wykorzystanie wzrosły do najwyższych w kraju. A bez wyjaśnienia
pozostaje kwestia, dlaczego miasto zrezygnowało z wpływów za wynajem
na rzecz spółki MPK?
Mimo tak wysokich dotacji Zarząd nie umie dogadać się z
załogą, skutkiem czego są zapowiedzi strajków.
Jednocześnie MPK i Zarząd Miasta nie potrafi sobie poradzić
z czystością taboru i stanem wiat przystankowych kompromitujących
nasze miasto (...).
Zmniejsza się częstotliwość kursowania autobusów. Zlikwidowano
tramwajową komunikację nocną, zawieszając kursy od godziny 1.00 do
3.00. Stanowi to duże utrudnienie dla mieszkańców tak dużej aglomeracji
miejskiej.
Bardzo niekorzystne dla osób niepełnosprawnych jest przeniesienie
samochodów dla ich obsługi do MOPS-u. Nie można obecnie zamawiać
przewozu w godzinach popołudniowych oraz w dni wolne i świąteczne.
W normalnie działającej spółce interesy właściciela (społeczeństwa)
. reprezentowanego przez prezydenta miasta, nadzorowanego przez przewodniczącego
rady nadzorczej . są skutecznie chronione. W przypadku spółki MPK
jest inaczej, przy czym zdaje się być nie bez znaczenia fakt, iż
prezydent, przewodniczący rady nadzorczej i prezes są kolegami z
pracy w przedsiębiorstwie państwowym PKP.
Wobec braku reakcji władz miasta na propozycję tak drastycznej
podwyżki cen biletów i próby zabrania prawa do bezpłatnych przejazdów
osobom siedemdziesięcioletnim i niepełnosprawnym ruchowo . muszę
zaprotestować.
Zarząd spółki chce podwyżki o 17,6% w biletach jednorazowych,
sprzedawanych w największych ilościach, i 0% podwyżki w .sieciówkach.,
których sprzedaż jest znikoma. Nie przedstawiono żadnego wyliczenia
mogącego być argumentem dla rozważań decyzji o tych ulgach. Osoby
siedemdziesięcioletnie uzyskały prawo bezpłatnego przejazdu na mój
wniosek w 1994 r., kiedy byłem prezydentem miasta. Wolne od opłat
przejazdy dla starszych mieszkańców Częstochowy są wyrazem szacunku
i podziękowania za ich wkład w rozwój miasta.
Ulgi te nie są wielkim wydatkiem, a ich odebranie nie jest
finansowym ratunkiem dla zarządzających spółką MPK i miastem.
Wzywam Zarząd Miasta do odrzucenia propozycji odebrania
najstarszym mieszkańcom Częstochowy oraz osobom niepełnosprawnym
prawa do bezpłatnego przejazdu komunikacją miejską oraz wnikliwy
nadzór nad funkcjonowaniem MPK.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
