Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Pamiętajmy o swoich korzeniach

W sanktuarium Dzieci Fatimskich gościliśmy bp. Zbigniewa Zielińskiego, koadiutora diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Poprosiliśmy Czcigodnego Gościa o podzielenie się z czytelnikami "Niedzieli" swymi przemyśleniami.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 31/2022, str. VI-VII

[ TEMATY ]

Sanktuarium Dzieci Fatimskich

Ks. Robert Gołębiowski

Bp Zbigniew Zieliński podczas wizyty w sanktuarium Dzieci Fatimskich w Szczecinie

Bp Zbigniew Zieliński podczas wizyty w sanktuarium Dzieci Fatimskich w Szczecinie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Robert Gołębiowski: Jest Biskup koadiutorem diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, niedługo już jej ordynariuszem. Jaka jest więc to zmiana odpowiedzialności w porównaniu z bp. pomocniczym?

Bp Zbigniew Zieliński: Pierwsze wrażenia, które do mnie docierają, wiążą się z nowościami. Jest nowa diecezja, są inni ludzie, nowi księża, nowe świątynie. Jednak mimo odmiennej specyfiki dla każdej diecezji uświadamiam sobie to, że zadanie zarówno w archidiecezji gdańskiej, jak i w Koszalinie jest takie samo. Dzięki tym nowościom odkrywam, że misja Kościoła, biskupa, osoby konsekrowanej czy księdza jest po prostu taka sama. Natomiast wszystkie okoliczności mają bardziej wymiar socjologiczny aniżeli pastoralny. To, co zauważam, to wymiar diecezji. Archidiecezja gdańska jest prawie w całości miejską, a parafie są wieloosobowe, tutaj natomiast są spore miasta, ale w większości jest to teren wiejski z parafiami jednoosobowymi i z tym, co jest heroizmem czyli np. obsługą kościołów filialnych, których nierzadko jest aż pięć! To wymaga ogromnego zaangażowania. W przypadku archidiecezji gdańskiej takim wysiłkiem jest to, że istnieje tam bardzo dużo duszpasterstw, które stanowią ogromne bogactwo tych parafii. Tutaj tym bogactwem jest fakt, że kościoły filialne wspierane są w dużej mierze przez osoby świeckie i ta pomoc okazywana kapłanom jest bezcenna. Wiąże się to z administracją, troską o wystrój o stan techniczny kościołów, a także przez zaangażowanie katechetów, animatorów, szafarzy nadzwyczajnych Komunii św. Bardzo często obecnie sam pytam wiernych: jak wy odbieracie swoją diecezję? W sporej części odpowiedź dotyczy przeszłości tego, że diecezja składa się z ludzi przyjezdnych, a ja mówię przekornie, że w archidiecezji gdańskiej jest podobnie, gdyż do 1945 r. było tu ok. 9% Polaków. Po wyjeździe Niemców w większości przybyli tu ludzie ze Wschodu, ale tam nikt nie mówi, że jest przybyszem, tutaj natomiast bardzo chętnie na to się powołują. Dlaczego tak jest? Niemały wpływ na kształt społeczeństwa, charaktery ludzkie miał ogromny proces ateizacji, który miał ułatwione zadanie, gdyż ogromny teren objęty był PGR-mi, gdzie pracowała większość ludności. Na dodatek funkcjonowało tutaj także dużo jednostek wojskowych, co sprawiło, że tych pracowników mnożąc przez ich środowiska rodzinne sprawiło, że oddziaływanie państwa komunistycznego było ogromne. W wielu przypadkach ludzie wyszli z tego obronną ręką i to odwołanie do korzeni wschodnich, gdy pytali, czy tu jest kościół, ksiądz i wówczas zostawali, sprawiło, że ten proces komunizacji nie był aż tak skuteczny.

Reklama

Całe nasze Pomorze ma wspólne korzenie. Gdańsk i Koszalin to misja św. Wojciecha, u nas św. Ottona. Za 2 lata przeżyjemy 900. rocznicę misji Ottona. Jak odczytuje Biskup w swojej posłudze te duchowe korzenie?

Dla mnie pomostem między przejściem z Gdańska do Koszalina jest kult św. Wojciecha, który jest chrzcicielem Gdańska. Po raz pierwszy dzięki zapisowi dokonanemu przez Jana Kanapariusza pojawia się nazwa Gdańsk, a to pokazuje, jak korzenie chrześcijańskie bardzo mocno podkreślają tożsamość tych terenów. Bardzo mnie ucieszyło, że i tutaj św. Wojciech jest bardzo znany i jest patronem diecezji. Mam świadomość tego, że historia sięga czasów bp. Reinberna, a potem św. Ottona z Bambergu, który dokonał misji rechrystianizacyjnej. Dla mnie jest to pewien symbol, gdy mówimy o korzeniach np. o Kołobrzegu i misjach tych dwóch biskupów, to gdy teraz przywołujemy trudny okres powojenny, czas ateizacji to na pewno przed Kościołem stoi okres ewangelizacji, tak jak czynił to św. Otton. Religia cieszy się wolnością, ludzie bezpieczeństwem, takiego dobrobytu mimo kłopotów popandemicznych, czy wojny na Ukrainie nie było od II wojny światowej. Sytuacja jest więc komfortowa, ale zauważamy, że to wcale nie idzie z entuzjazmem w kwestii wiary czy obyczajów. W związku z tym ta rechrystianizacja wydaje się być wyzwaniem pierwszoplanowym i przywołanie św. Ottona z Bambergu może być taką pomocą. Pamiętamy relacje historyków o tym, że bp Reinbern przyszedł jako ubogi mnich z powściągliwym stylem ewangelizacji. Natomiast św. Otton przyszedł z „dużym przepychem” co sprawiło, że dar ewangelizacji został tak licznie przyjęty i to on jest uważany za Ojca ewangelizacji. Święty Otton inspiruje nas w tych czasach dobrobytu do szukania odpowiedzi na pytanie, jak mówić do współczesnego człowieka o wierze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jesteśmy w sanktuarium Dzieci Fatimskich. Czym są dla współczesnego świata objawienia przekazane tym portugalskim pastuszkom?

Objawienia Fatimskie przyjmuję z największą powagą, a z jeszcze większą po otwarciu przed nami trzeciej tajemnicy. Myślę, że od czasu zamachu na Jana Pawła II nie mamy wątpliwości co do tego, w jaki sposób wypełniają się tajemnice fatimskie, ale i w jaki sposób przekłada się spełnienie próśb Matki Bożej na rzeczywistość. Od czasów II wojny światowej objawienia fatimskie nie były tak aktualne, jak obecnie. Przypomina nam o tym wojna na Ukrainie, ale i postawa polityki Rosji, bo chodzi przecież o zawierzenie Rosji Niepokalanemu Sercu NMP, dokonanego w łączności z całym Kościołem, czego byliśmy uczestnikami w marcu. Mamy także świadomość, że objawienia w Fatimie nie są związane z jakimiś magicznymi czynami, ale przede wszystkim z przejęciem się ich treścią przez wszystkich ludzi. Ta jedność zawierzenia ma się przekładać na zawierzenie i wspólną modlitwę całego Kościoła, dlatego jest to zadanie ciągle do wypełnienia, chociażby z tego powodu, że dla wielu ludzi wierzących te objawienia są poza obszarem ich zainteresowania. Jednak to o czym one mówią, wymaga przejęcia się nimi przez wszystkich ludzi wiary. Staje przed nami zadanie obudzenia tej świadomości u tych, którzy uczestnicząc w życiu wspólnoty Kościoła, ale nie do końca obejmujących głęboką refleksją to, w jaki sposób spełnia się zapowiedź Matki Bożej.

Reklama

Spotykamy się w Szczecinie, czy bywał już tu Biskup wcześniej?

Przez Szczecin jedzie się na zachód, a najbardziej wspominam liczne wakacyjne odwiedziny jeszcze z rodzicami. Najbardziej jednak jestem złączony przez osobę ks. kan. Joachima Feńskiego, którego rodzina mieszkała obok moich rodziców w Gdańsku. Przyjeżdżał na urlop do swojej rodziny i pamiętam Go z codziennie odprawianej Mszy św. w naszym kościele parafialnym. Tak się poznaliśmy i zaprzyjaźniliśmy i cieszę się, że mogę dzisiaj tutaj w tym sanktuarium spotkać się z ks. Joachimem.

Przybywa Biskup z Trójmiasta naznaczonego ciężką pracą, szczególnie stoczniowców. Kończył Jego Ekscelencja Technikum Budowy Okrętów w Gdańsku, ja natomiast w Szczecinie. Znamy więc realia trudnej pracy. Jakie są w związku z tym refleksje Biskupa odnoszące się do godności etosu pracy?

Gdy mówimy o pracy, wspominamy słowa wypowiedziane podczas Mszy św. dla świata pracy na Zaspie przez Jana Pawła II: „Jedni drugich brzemiona noście”, a w kontekście niełatwej sytuacji społecznej, gdy byliśmy zastraszeni mówił także: „Mówię o Was i za Was”. Ten głos papieża był ogromnie ważny i fundamentalny również w świetle kolejnych słów: „Nie ma wolności bez solidarności”. Później w 1999 r. w Sopocie przypomniał te słowa dodając: „Nie ma solidarności bez miłości”, gdyż widział, jak w nowej rzeczywistości ta wolność stała się dla wielu ludzi bardzo problematyczna, bowiem dochodziło do gorszących sporów, kłótni i podziałów. Siłą rzeczy przemysł okrętowy, stoczniowy, portowy zmienił swoje oblicze.

Spora część mojej rodziny związana jest z tym wymiarem pracy, ja rzeczywiście kończyłem gdańskie „Conradinum” – TBO i o tyle z optymizmem patrzę na odbudowujące się struktury przemysłu okrętowego. Mimo upadku dużych stoczni to powstało obecnie wiele małych i średnich stoczni, dzięki którym Polska jest w Europie na dość wysokiej pozycji. Siłą tych małych stoczni jest możliwość stworzenia konsorcjum – holdingu, jak chociażby w Stoczni Remontowej, która zatrudnia 6 tys. osób. Ja ze swej strony cieszę się, że mogę na zaproszenie moich dawnych kolegów z technikum czasem święcić nowe jednostki, bo to pokazuje, że ten etos pracy istnieje. Życzę tego samego dla Szczecina, gdyż wiemy, jak łatwo zniszczono przemysł stoczniowy, a jego odbudowa jest trudna i czasowa, ale trzeba głęboko wierzyć, że ta godność świata pracy, dzięki także zaangażowaniu szczecińskich polityków zostanie wskrzeszona.

2022-07-26 14:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Promieniowanie sanktuarium Dzieci Fatimskich

Przeszło już sto lat temu wrażliwe i czułe serce Niepokalanej Matki Zbawiciela Świata, widząc dramat tracenia przez ludzkość łaski wiary, otworzyło swoje pełne miłości wnętrze i przekazało światu poprzez radosne serca portugalskich pastuszków orędzie zbawienia.

Od maja do października 1917 r. w dolinie Cova da Iria Maryja uwrażliwiała Łucję, Hiacyntę i Franciszka, a tym samym cały świat, na odnowienie fundamentów wiary, a także ludzkich postaw. Mówiła tak wiele m.in. o pokucie, nawróceniu, zadośćuczynieniu za grzechy świata, o znaczeniu modlitwy różańcowej, nabożeństwa pierwszych pięciu sobót miesiąca, poświęcenia Rosji Niepokalanemu Sercu Najświętszej Maryi Panny. Orędzie to głoszone jest w pierwszym w świecie sanktuarium Dzieci Fatimskich na os. Kasztanowym w Szczecinie.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Papież do młodych: to wy twórzcie przyszłość, razem z Bogiem

2024-04-19 16:20

[ TEMATY ]

młodzi

papież Franciszek

PAP/ETTORE FERRARI

Papież Franciszek

Papież Franciszek

To od was zależy przyszłość i wy macią ją tworzyć. Nie możecie być biernymi widzami - mówił papież na audiencji dla uczniów „szkół pokoju”. Przyznał, że istnieje pokusa, by nie myśleć o jutrze, lecz skupić się wyłącznie na teraźniejszości, a troskę o przyszłość delegować na instytucje lub polityków. Dziś jednak, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, potrzeba właśnie brania odpowiedzialności za przyszłość. Potrzebujemy odwagi i kreatywności zbiorowego marzenia - mówił Franciszek.

„Drodzy chłopcy i dziewczęta, drodzy nauczyciele, marzenie to wymaga od nas czujności, a nie snu - mówił papież. - Aby je urzeczywistnić, trzeba pracować, a nie spać, wyruszyć w drogę, a nie siedzieć na kanapie. Musimy dobrze korzystać ze środków, które oferuje informatyka, a nie tracić czas na sieciach społecznościowych. Ale marzenie to urzeczywistnia się również, słuchajcie dobrze, urzeczywistnia się również poprzez modlitwę, czyli razem z Bogiem, a nie jedynie o własnych siłach”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję