6 sierpnia Kościół obchodzi Święto Przemienienia Pańskiego zwane także epifanią lub teofanią. Liturgia tego dnia wspomina opisane w ewangeliach wydarzenie, przez które Chrystus objawił swoje bóstwo.
Historycznie rzecz ujmując, święto to pojawia się w Syrii już na przełomie VII i VIII wieku, by potem dotrzeć do Europy. Nawiązuje ono do Ewangelii i opisu Przemienienia Jezusa Chrystusa na górze Tabor (por. Mt 17, 1-8; Mk 9, 2-8; Łk 9, 28-36).
Przemienienie Pańskie przyjęło się w Kościele powszechnym za papieża Kaliksta III (1455-58). On też określił datę jego świętowania właśnie na 6 sierpnia.
Misterium Przemienienia Jezusa Chrystusa niesie w swoim przesłaniu głęboką teologię. Pan zmienia swoje oblicze na górze, która to według Biblii jest szczególnym miejscem obecności i bliskości Boga. Tam Jezus się modli. Tam Jezus jednoczy się z Ojcem. Twarz Chrystusa zostaje w cudownym sposób odmieniona, Jego odzież również.
Podziel się cytatem
Innymi słowy, możemy śmiało powiedzieć, że to sam Bóg objawił się w osobie swojego Syna. Owa niespotykana teofania, czyli objawienie się Pana Boga, wskazuje też na to, że Jezus jest prawdziwym Bogiem. Jego Bóstwo było ukryte podczas Jego ziemskiego życia.
Kościół naucza, że celem Przemienienia było przygotowanie uczniów na trudny i bolesny czas Męki Pańskiej, aby nie zwątpili, widząc tragedię Krzyża. Ponadto naśladowcy Chrystusa, kontemplując Jego Przemienienie, mogą coraz bardziej się do Niego upodobnić.
Carl Bloch, fragment obrazu "Przemienienie Pańskie", 1800 r.
Święto Przemienienia Pańskiego to dla wielu nadal jedno z najbardziej tajemniczych wydarzeń dotyczących ziemskiego życia Jezusa Chrystusa.
Przemienienie Pańskie zostało utrwalone przez wszystkich Ewangelistów. Jedynie św. Jan w swojej Ewangelii w żaden wyraźny sposób nie nawiązał do tego, co się wydarzyło na szczycie wzgórza, które tradycja Kościoła nazywa górą Tabor. Na przestrzeni wieków wiele osób zastanawiało się, dlaczego Jan, jako naoczny świadek tego wydarzenia, nie zdecydował się podzielić swoimi przeżyciami na kartach Ewangelii. Być może wynikało to wprost z nakazu, który Piotr, Jakub i Jan otrzymali od Mesjasza: „(...) przykazał im, aby nikomu nie rozpowiadali, co widzieli” (Mk 9, 9). Ponadto obecni na szczycie uczniowie byli tak przerażeni, że nie wiedzieli, co powiedzieć. Fakt przestraszenia się uczniów i zadziwienia zaistniałą sytuacją potwierdzają wszyscy trzej Synoptycy. Z relacji Łukasza wiemy, że Piotr i synowie Zebedeusza w kolejnych dniach milczeli i z nikim nie podzielili się tym, co ujrzeli (por. Łk 9, 36). Zatopionym w przemyśleniach i strachu uczniom Jezus postanawia jednak dać wskazówkę, która jednocześnie staje się kluczem do właściwego spoglądania na tajemnicę przemienienia Pańskiego. Otóż Jezus nakazuje milczenie aż do momentu, kiedy „Syn Człowieczy podniesie się z martwych” (por. Mt 17, 9).
O trudzie przekształcania tragedii w zalążek nadziei mówiły podczas czuwania modlitewnego Jubileuszu Pocieszenia w bazylice watykańskiej dwie kobiety.
Pierwsza z nich Lucia Di Mauro z Neapolu opowiedziała o swej tragedii, kiedy 4 sierpnia 2009 roku jej mąż ochroniarz, został zamordowany przez grupę młodych ludzi podczas pracy na placu Carmine, w historycznym centrum miasta. Miał zaledwie 45 lat.
Prezydent Karol Nawrocki po wizycie w Berlinie i w Paryżu zaapelował do wszystkich środowisk politycznych w Polsce, o jedność w sprawie reparacji od Niemiec.
Prezydent spotkał się we wtorek z prezydentem Niemiec Frankiem-Walterem Steinmeierem, a następnie z kanclerzem Friedrichem Merzem. Natomiast udał się do Paryża, gdzie rozmawiał z prezydentem Francji Emmanuelem Marconem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.