Reklama

Szaty liturgiczne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Intensywny rozwój szat liturgicznych przypadł między IV a VIII w. Pierwowzorem stały się szaty używane w cesarstw rzymskim. Od IX w. miały one już pełne zastosowanie w zgromadzeniu liturgicznym.
Humerał (łac. humerale - ramię, siła). Jest to płócienna chusta z tasiemkami, którą kapłan okrywa szyje i ramiona. Wywodzi się od chusty noszonej wokół szyi w starożytnym świecie rzymskim. W liturgii humerał pojawił się w VIII w., symbolizował chełm zbawienia, umiarkowanie głosu, cnotę pokory i wstrzemięźliwość. Dziś używa się go tylko wtedy, gdy zakładana alba nie okrywa zwykłego ubrania.
Alba (łac. alba - biała). Jest to biała szata sięgająca do kostek. Wywodzi się od rzymskiej tuniki. Symbolizuje czystość duszy, sprawiedliwość i łaskę Bożą. Pierwsze wzmianki o albie jako stroju liturgicznym pochodzą z IV w.
Komża. Powstała ze skrócenia alby najprawdopodobniej w krajach zimnych, gdzie ubieranie np. alby na futro było uciążliwe. W liturgii przyjęła się w XIV w.
Cingulum (łac. pas, powróz). Jest to lniany pasek (lub sznurek) służący do przepasywania alby. W liturgii pojawił się w IV w. Jeżeli krój alby na to pozwala cingulum nie musi być używane. Symbolizuje wstrzemięźliwość i umiarkowanie.
Stuła. Jest oznaką urzędu, symbolem władzy kapłańskiej. Wywodzi się od insygniów cesarskich. Przez duchownych była używana od II w. Synod w Toledo (VII w.) wspominał, że stuła jest odznaczeniem biskupa, kapłana i diakona. W XIII w. przyjął się zwyczaj noszenia stuły przewieszonej przez lewe ramie przez diakonów; kapłan krzyżował stulę na piersi, zaś biskup ubierał ją, nie krzyżując. Obecnie kapłan stuły nie krzyżuje na piersi, zachowano zaś średniowieczny sposób ubierania stuły przez diakona.
Ornat. Jest wierzchnią szatą kapłana odprawiającego Mszę św. Nazwa pochodzi od łac. ornatu - ozdoba, upiększenie, strój. Ornat pojawił się w liturgii już w I w., a powstał z rzymskiego płaszcza. Najpierw miał formę dzwonową z niewielkim otworem na głowę. Od XIII do XVII w. zaczęto "ucinać" go po bokach, aż w końcu powstały dwa płaty: przedni i tylni. Taki krój ornatu nazywamy rzymskim, a powszechnie był używany jeszcze w XX w. Dziś raczej używa się ornatu, tzw. gotyckiego, który formą jest zbliżony do tego używanego w starożytności. Od XII w. ornat jest szatą używaną tylko do sprawowania Eucharystii. Symbolizuje miłość przykrywającą grzech, a także słodkie jarzmo Pańskie.
Dalmatyka. Znana była w starożytności jako uroczysta szata senatorska. W liturgii pojawiła się ok. II w. w Dalmacji (stąd nazwa). Początkowo nosili ją papieże (od IV w.), później także diakoni usługujący przy papieżu, a od IX w. pozostali diakoni. Dziś także jest uroczystym strojem diakona asystującego przy biskupie lub kapłanie.
Kapa (łac. capere - obejmować, okrywać). Jest szatą w kształcie peleryny, zarzucana na ramiona i spięta z przodu klamrą. Pierwotnie była uroczystym strojem królów i książąt. Później stała się płaszczem chroniącym duchownych od niepogody. Do liturgii weszła między VIII a XI w. Używać jej można we wszystkich nabożeństwach (jutrznia, nieszpory, nabożeństwa z wystawionym Najświętszym Sakramentem, sprawowanie sakramentów, poświęcenie kościoła i pogrzeby).
Na koniec należy jeszcze zatrzymać się nad kolorami szat liturgicznych. Kanon kolorów wiąże się z techniką farbowania purpury. Za najcenniejszą uchodziła purpura czarna. Aż do wczesnego średniowiecza papieże sprawowali liturgię w szatach czarnych. Drugą w kolejności była purpura czerwona (karmin), a następnie fioletowa. Od X w. purpura zaczęła tracić swoje znaczenie, a jej miejsce zaczęły zajmować kolory roślin. Kanon kolorów używanych w liturgii podał jako pierwszy papież Innocenty III (XIII w.), potem Mszał z 1570 r. Dzisiaj, po Soborze Watykańskim II, obowiązują w liturgii następujące kolory:
Biały - symbolizuje czystość, niewinność, doskonałość, radość. Używa się go w czasie Wielkanocy, Bożego Narodzenia, świąt i wspomnień Chrystusa, Maryi Dziewicy i świętych, którzy nie byli męczennikami;
Czerwony - używa się go w Niedzielę Męki Pańskiej, Wielki Piątek, Zesłanie Ducha Świętego, wspomnienia świętych - męczenników;
Fioletowy - oznacza pokorę, skruchę, żałobę. Szat tego koloru używa się w okresie Adwentu, Wielkiego Postu, dzień zaduszny, a także w mszach pogrzebowych;
Zielony - symbolizuje nadzieję, młodość i sprawiedliwość. Szaty koloru zielonego przywdziewa się w okresie zwykłym;
Różowy - używa się go tylko dwa razy w roku, tj. w III niedzielę Adwentu (Gaudete) i IV niedzielę Wielkiego Postu (Laetare);
Złoty - używany jest podczas wyjątkowo wielkich uroczystości;
Czarny - niegdyś używany w okresie pokuty i postu, a także w mszach pogrzebowych i żałobnych; w zasadzie dzisiaj się go już nie używa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Maryja, ekspert od szczęścia. Diecezjalny dzień skupienia kobiet, cz. 1

2024-04-20 13:09

Marzena Cyfert

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

W kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku trwa diecezjalny dzień skupienia kobiet. Wpisuje się on w przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Na spotkanie przybyły kobiety z całej archidiecezji.

Otwarcia spotkania dokonali bp Jacek Kiciński, bp Maciej Małyga i ks. Krystian Charchut, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny na Piasku. S. Maria Czepiel, elżbietanka i Adriana Kwiatkowska podzieliły się z zebranymi słowem Bożym, które przez kilka dni medytowały. Był to fragment Ewangelii mówiący o nawiedzeniu św. Elżbiety przez Maryję (Łk 1, 39-56).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję