Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Królestwo kapłanów i lud święty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kulminacyjny punkt narracji Księgi Wyjścia stanowi rozdział 19. Izraelici docierają do góry Synaj po wyczerpującej wędrówce przez pustynię. Wędrówka ta miała stanowić przygotowanie do przeżycia spotkania z Bogiem. Perykopa synajska jest najważniejszym punktem całego Pięcioksięgu, nie tylko ze względu na swoje centralne umiejscowienie w Księdze Wyjścia, ale przede wszystkim z uwagi na rangę teologiczną całego epizodu: Boże objawienie na górze, zawarcie przymierza, Dekalog. Historia ta dotyka początków tożsamości Izraela jako narodu wybranego przez Boga. Wcześniej Abraham, jako protoplasta Izraelitów, zawarł przymierze z Bogiem, którego znakiem było obrzezanie. Na Synaju zawarte zostaje przymierze między Bogiem a całym ludem zobowiązującym się do słuchania i przestrzegania Bożych słów, wyrażonych szczególnie w Dekalogu (por. Wj 20, 1-17) i Kodeksie Przymierza (por. Wj 20, 22 – 23, 18).

Reklama

Autor Księgi Wyjścia podaje ramy czasowe opisywanego wydarzenia: „było to w trzecim miesiącu od wyjścia Izraelitów z Egiptu”. Informacja ta podkreśla kontekst wydarzeń, które mają się rozegrać: przymierze, które zostanie zawarte na Synaju, jest przypieczętowaniem wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej i równocześnie otwarciem nowego rozdziału w historii Izraela i jego relacji z Bogiem. Mojżesz udaje się na górę i tam rozmawia z Bogiem, który nakazuje mu przypomnieć Izraelitom dzieła dokonane przez Pana: pokonanie potęgi faraona, wyzwolenie z ucisku w Egipcie oraz opiekę podczas wędrówki przez pustynię. Jednocześnie Bóg wzywa swój naród za pośrednictwem Mojżesza do przestrzegania zawartego przymierza, dzięki któremu Izrael stanie się szczególną własnością Najwyższego. Izrael przez posłuszeństwo Bożym słowom ma się stać królestwem kapłanów i ludem świętym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyrażenia „królestwo kapłanów” oraz „lud święty” należy odczytywać w kontekście wcześniejszej obietnicy, zgodnie z którą Izrael stanie się szczególną własnością samego Boga. Pogłębiają one sens Bożego zobowiązania, a jednocześnie stanowią jego konkretny wyraz. Izrael jako królestwo kapłanów to lud, którego najwyższym i jedynym władcą jest sam Bóg. Relacja między Królem a ludem ma tutaj jednak charakter duchowy, a nie polityczny. Izrael jest narodem przeznaczonym do służby prawdziwemu Bogu. Lud przymierza zostaje szczególnie poświęcony Bogu – konsekrowany wśród innych narodów na wzór kapłanów. Jego kapłański charakter wynika ze ścisłej odpowiedzi na wezwanie Boga – prawdziwego Króla. Wyrażenie „lud święty” jeszcze bardziej podkreśla tożsamość Izraela jako szczególnej własności Boga. Ideę świętości możemy tutaj rozumieć jako oddzielenie, odseparowanie od innych narodów i przeznaczenie jedynie na służbę Bogu przez wypełnianie postanowień zawartego przymierza.

Słowa te możemy dziś odnieść do wyznawców Chrystusa, którzy dzięki ofierze Zbawiciela stali się królestwem kapłanów i ludem świętym – szczególną własnością Boga, którą Syn składa w ręce Ojca.

2023-06-13 13:17

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gospodarz winnicy

Gospodarz winnicy z przypowieści opisanej przez św. Mateusza to przede wszystkim ten, kto szuka i obiecuje. Nie zadowala się jedną ekipą pracowników. Nieustannie wychodzi i wynajmuje kolejnych, także w ostatniej godzinie, choć ci, których wynajmie, niewiele wykonają. Wezwanym obiecuje zapłatę. Dla jednych ma to być denar – należność za dzień pracy. W przypadku innych robotników jest to nieokreślona suma. Jedynie ostatnim nic o niej nie mówi. Ostatecznie każdego wynagradza. Zapłata to obietnice Boga. Najpierw zostały dane Izraelowi. Ziemia obiecana Abrahamowi i jego potomkom. Obietnica ta została dana również Mojżeszowi. Jej symbolem stała się gałąź z owocami winogron. A owo wychodzenie na poszukiwanie robotników... Czy nie przypomina pytania zadanego przez Boga człowiekowi po jego upadku: „gdzie jesteś?” (por. Rdz 3, 9)? Gospodarz winnicy zatem oznacza Boga i Jego królestwo. Boga, który nieustannie szuka człowieka, wzywa go i zaprasza do siebie oraz daje mu obietnicę życia. Bo przecież obiecana zapłata to przede wszystkim środki potrzebne do życia.
CZYTAJ DALEJ

Zakończenie Jubileuszu. W Wigilię zamknięcie pierwszych Drzwi Świętych

2025-12-18 11:40

[ TEMATY ]

rok jubileuszowy

Drzwi Święte

Monika Książek

Ponad 32 mln pielgrzymów przybyły do Rzymu w Roku Świętym. Zostały niespełna trzy tygodnie, by zaczerpnąć z jubileuszowego skarbca łask. Pierwsze Drzwi Święte zostaną zamknięte w Wigilię, a ostatnie 6 stycznia, w uroczystość Objawienia Pańskiego.

Władze Rzymu prognozują, że okres Bożego Narodzenia będzie oznaczał wzmożony napływ pielgrzymów, pragnących przejść przez Drzwi Święte. Watykaniści przypominają, że w czasie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 wierni do ostatnich minut Roku Świętego stali w długiej kolejce do bazyliki watykańskiej, by wraz z przejściem przez Drzwi Święte, wypełnić warunki jubileuszowego odpustu. Strona watykańska zapewnia, że konkretna godzina zakończenia pielgrzymowania w poszczególnych bazylikach będzie uzależniona od napływu wiernych i godziny liturgii wieńczącej jubileuszowe obchody w danym miejscu.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ogłoszono 5 dekretów, w tym dwa do beatyfikacji

2025-12-18 14:04

[ TEMATY ]

Watykan

beatyfikacja

Adobe Stock

Podczas audiencji udzielone kardynałowi Marcello Semeraro, prefektowi Dykasterii do spraw Kanonizacyjnych, papież upoważnił tę dykasterię do ogłoszenia pięciu dekretów. Jeden z nich dotyczy cudu (do beatyfikacji), jeden męczeństwa (także do beatyfikacji), natomiast trzy heroiczności cnót - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

- cudu przypisywanego wstawiennictwu Czcigodnego Sługi Bożego Henryka Ernesta Shawa, wiernego świeckiego i ojca rodziny, urodzonego 26 lutego 1921 r. w Paryżu (Francja) i zmarłego 27 sierpnia 1962 r. w Buenos Aires (Argentyna);
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję