Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Kamień odrzucony przez budujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm responsoryjny w dzisiejszej Liturgii Słowa to świąteczny hymn, którego źródeł należy poszukiwać w kulcie świątyni jerozolimskiej. Pierwotnie był prawdopodobnie indywidualnym aktem uwielbienia Bożej łaskawości, z czasem zaś stał się wyrazem publicznego dziękczynienia. Psalm 118, o którym mowa, przez chrześcijan został odczytany jako hymn o charakterze paschalnym, odnoszącym się do męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.

Zanim jednak przyjrzymy się, jak autorzy Nowego Testamentu interpretowali ten psalm, spójrzmy na jego bezpośredni kontekst oraz historiozbawczą i teologiczną treść. Zarówno Psalm 116, jak i Psalm 117 mają charakter dziękczynny. Pierwszy jest indywidualnym hymnem uwielbienia. Psalmista składa Bogu dzięki za wybawienie od niebezpieczeństwa śmierci, za dar ocalonego życia. Także Psalm 117 wpisuje się w gatunek hymnów pochwalnych. Jest zachętą do uwielbienia Boga skierowaną do wszystkich ludów i narodów. To powszechne dziękczynienie należy się Stwórcy za Jego łaskawość i wierność.

Oba powyższe komponenty – zarówno indywidualne, jak i zbiorowe dziękczynienie – znajdujemy w Psalmie 118. Możemy w nim wyróżnić cztery części: wezwanie Izraela do uwielbienia Pana, pieśń zaufania psalmisty pokładającego nadzieję w Bogu, opis starcia z wrogimi siłami oraz pieśń zwycięstwa i dziękczynienia jako część liturgii świątynnej. Interesujący nas werset: „Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym”, znajduje się w ostatniej, dziękczynnej części tego psalmu. Pierwotnie zdanie to było prawdopodobnie niezależnym przysłowiem, które zostało później włączone do psalmu. Dla autorów Nowego Testamentu stało się interpretacyjnym kluczem, w którego świetle objaśniali misterium męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Pojawia się ono w Ewangelii według św. Mateusza w kontekście przypowieści o przewrotnych rolnikach (por. Mt 21, 42), jako komentarz do faktu odrzucenia i zabicia dziedzica posłanego przez właściciela winnicy. Zdanie to przywołuje także św. Piotr w swojej mowie obrończej przed Sanhedrynem (por. Dz 4, 11). Ukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus jest jedynym Dawcą zbawienia. To On stanowi źródło wszystkich znaków i cudów czynionych przez Apostołów. Odniesienie do Psalmu 118 pojawia się także w Liście do Efezjan w ramach refleksji o zjednoczeniu Żydów i pogan w jednej, Bożej świątyni, zbudowanej na Chrystusie – jedynym prawdziwym kamieniu węgielnym, fundamencie nowej wspólnoty ożywionej Duchem Świętym. Fragment Psalmu 118 jest przytoczony także w Pierwszym Liście św. Piotra (w. 2, 7), w którym Apostoł podkreśla, że dla tych, którzy nie przyjęli prawdy Ewangelii, orędzie o Jezusie Chrystusie – kamieniu węgielnym – stało się przyczyną zgorszenia i upadku. To krótkie zestawienie ukazuje nam, jak istotnym elementem treści katechezy wczesnochrześcijańskiej był Psalm 118. Odnosi się on bowiem do centralnej prawdy chrześcijaństwa: Osoby Jezusa Chrystusa – Dawcy wiecznego życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-28 13:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dom modlitwy dla wszystkich narodów

Niedziela Ogólnopolska 34/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Dzisiejsze czytanie z Księgi Izajasza wskazuje na powszechność zbawienia darowanego ludziom przez Boga. Jego perspektywa nie ogranicza się jedynie do Izraela jako ludu wybranego, ale obejmuje także cudzoziemców, którzy stają się sługami prawdziwego Boga przez umiłowanie Jego imienia oraz zachowywanie Jego słów. Nie tyle zostają oni włączeni w szeregi wybranych Izraelitów, ile bezpośrednio „przyłączają się do Pana”. Przymierze nie jest już więc zastrzeżone dla wąskiej grupy, ale zyskuje charakter powszechny. Wyrazem tego jest dostępność świątyni – miejsca składania ofiar i czci Boga. Wszyscy słudzy Pana zyskują do niej dostęp, co więcej – ich ofiary zostają przez Niego przyjęte. Świątynia przestaje być miejscem zastrzeżonym, objętym surowymi zakazami. Staje się domem modlitwy dostępnym dla wszystkich, którzy pragną uwielbiać imię Boga.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystości pogrzebowe Stanisława Soyki

2025-09-08 06:37

[ TEMATY ]

Stanisław Soyka

Wikipedia.pl

Pogrzeb wokalisty, pianisty, skrzypka, kompozytora i aranżera Stanisława Soyki odbędzie się w poniedziałek. Rozpocznie się w południe mszą w Kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy przy ul. Alfreda Nobla 16 w Warszawie, następnie o godz. 14 zaplanowano uroczystości pogrzebowe na Cmentarzu Wojskowym przy ul. Powązkowskiej.

W swojej twórczości Soyka łączył jazz, pop, soul, poezję śpiewaną i muzykę klasyczną, a jego charakterystyczny głos i emocjonalny sposób interpretacji sprawiły, że zyskał miano jednego z najwybitniejszych interpretatorów polskiej piosenki.
CZYTAJ DALEJ

Maryja uczy słuchać Boga. Polacy na Kongresie Mariologicznym w Rzymie

2025-09-08 10:56

[ TEMATY ]

Rzym

kongres

Papieskiej Akademii Maryjnej

Vatican Media

Kongres Papieskiej Akademii Maryjnej

Kongres Papieskiej Akademii Maryjnej

Maryja uczy nas, jak być świętym Ludem Bożym – mówił Leon XIV na audiencji dla Kongresu Papieskiej Akademii Maryjnej. W obradach uczestniczyła też silna reprezentacja polskich teologów i mariologów. Wystąpienia naukowców z KUL, UKSW, Częstochowy i Białegostoku dotyczyły m.in. roli Maryi w Kościele synodalnym, udziału kobiet w życiu wspólnoty oraz wymiaru pokoju i sprawiedliwości.

Pierwszego dnia w polskiej grupie językowej referaty wygłosili m.in. ks. prof. Marek Chmielewski (KUL), który przedstawił temat maryjności jako drogi życia duchowego i Kościoła synodalnego, ks. dr Kamil Zadrożny z Częstochowy, mówiący o Maryi jako Dziewicy słuchającej, oraz ks. dr hab. Andrzej Proniewski z Białegostoku, który zaprezentował mariologiczne spojrzenie na komunię, uczestnictwo i misję Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję