Reklama

Kościół

Odzyskał swój blask

Zakończyły się prace konserwatorskie przy baldachimie Bazyliki św. Piotra. Arcydzieło Berniniego powróciło do dawnego splendoru.

Niedziela Ogólnopolska 43/2024, str. 28-29

[ TEMATY ]

Rzym

Bazylika św. Piotra

Włodzimierz Rędzioch

Fragment poddanego renowacji baldachimu Berniniego

Fragment
poddanego
renowacji
baldachimu
Berniniego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Baldachim Berniniego, barokowe arcydzieło zdobiące Bazylikę św. Piotra, ukaże się w całej swej okazałości 27 października podczas Mszy św. kończącej synod, której przewodniczyć będzie papież Franciszek. W czasie Eucharystii wystawione zostanie starożytne krzesło – Katedra św. Piotra – przechowywane w poddawanym renowacji ołtarzu katedry.

Reklama

Grób Apostoła znajduje się na stoku Wzgórza Watykańskiego, dlatego właśnie tu wzniesiona została bazylika jemu dedykowana, a jej główny ołtarz – ołtarz Konfesji – umieszczono na grobie rybaka z Betsaidy. W 1623 r. Urban VIII postanowił wybudować nad ołtarzem dekorację; zadanie to zlecił najsłynniejszemu artyście tamtych czasów – Gian Lorenzo Berniniemu, z którym współpracowali m.in. Francesco Borromini i Carlo Maderno. Bernini zaprojektował ogromny baldachim z brązu, przypominający baldachim procesyjny. Wynik jego pracy jest zdumiewający. Harmonia konstrukcji i zastosowanie kręconych, żłobkowanych kolumn nadają całości lekkość, dlatego aż trudno uwierzyć, że baldachim ten waży 63 t, a jego wysokość to 28,7 m. Opiera się on na 20-metrowych kolumnach o marmurowych cokołach z elementami herbowymi Barberinich, rodu Urbana VIII – pszczołami. Same kolumny są udekorowane gałązkami oliwnymi i laurowymi, wśród których igrają aniołki (putta). Bazy i kapitele kolumn oplecione są natomiast liśćmi akantu. Całość wieńczy – tak jak w baldachimach procesyjnych – lambrekin z frędzlami wykonany również z brązu. We wnętrzu, na tzw. podniebieniu baldachimu, widnieje symbol Ducha Świętego – gołębica, z której emanują złote promienie. Nad kolumnami na czterech rogach baldachimu stoją anioły, z kolei dwa małe aniołki trzymają symbole władzy papieskiej – tiarę i klucze Piotrowe. Całość wieńczą cztery woluty, nad którymi umieszczono krzyż oparty na złotej kuli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Baldachim Berniniego był przedmiotem ciągłego zainteresowania kustoszy bazyliki, ale gruntowne prace konserwacyjne przeprowadzono dopiero w XVII wieku. Obecnie postanowiono poddać go renowacji również w ramach przygotowań do Roku Świętego 2025. Prace rozpoczęto w drugiej połowie lutego br., a obecnie są już w fazie końcowej. Wszystko po to, aby 27 października papież mógł odprawić uroczystą Mszę św. kończącą synod biskupów przy ołtarzu Konfesji, pod baldachimem, któremu przywrócono dawny splendor.

Na zakończenie prac konserwatorskich dyrekcja Bazyliki św. Piotra, na czele z kard. Mauro Gambettim, archiprezbiterem Bazyliki Watykańskiej, zaprosiła dziennikarzy akredytowanych przy Stolicy Apostolskiej do obejrzenia rezultatów prac jeszcze przed demontażem rusztowań. Była to również okazja do rozmów z pracownikami, którzy zajmowali się renowacją baldachimu.

Jak przypomniał główny inżynier Alberto Capitanucci, baldachim był czyszczony 250 lat po ostatniej wielkiej renowacji. – Ale ogólnie rzecz biorąc, baldachim jest w dobrym stanie i nie było żadnych szczególnych problemów – stwierdził. – Wyczyszczono brąz kolumn, ale przede wszystkim złocenia, które dzięki renowacji odzyskały pierwotny blask. Dziś blask złota pięknie kontrastuje z brązową barwą metalu.

Renowacja baldachimu Berniniego była wyjątkowym dziełem, które można było zrealizować dzięki współpracy Archiwów Watykańskich, Muzeów Watykańskich, pracowników Fabryki św. Piotra, a także doświadczonych konserwatorów. Wsparcia finansowego udzielili Rycerze Kolumba.

2024-10-22 13:24

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zagadka Caravaggia – międzynarodowa sesja w Rzymie

[ TEMATY ]

Rzym

sesja

Caravaggio

Caravaggio, „Powołanie św. Mateusza”

Tajemnica związana z postacią Caravaggia (1571-1610) jest wciąż fascynująca. Ponad 40 naukowców od 12 do 28 stycznia dyskutuje nad „tajemnicą Caravaggia” podczas międzynarodowej konferencji online zatytułowanej „1951-2021 Zagadka Caravaggia. Nowe badania porównawcze”. Pierwsza sesja, 12 stycznia, moderowana przez Barbarę Jattę, dyrektorkę Muzeów Watykańskich, poświęcona była związkom wielkiego XVII-wiecznego malarza z wiarą.

Wokół zagadki Caravaggia krąży wiele opinii i wiele z nich należy obalić. Na przykład tę, która widzi w nim ateistę, niewierzącego czy wręcz heretyckiego malarza. Relacja między wielkim artystą a wiarą znalazła się w centrum sesji inauguracyjnej na platformie Zoom. Inicjatywa Uniwersytetu La Sapienza w Rzymie i tamtejszego stowarzyszenia Accademia Urbana delle Arti (Miejska Akademia Sztuk), została zorganizowana przez historyków sztuki: Sergia Rossiego i Rodolfa Papy, będzie kontynuowana w dniach: 19, 21, 26 i 28 stycznia. W sumie zgromadzi czterdziestu ekspertów z całego świata.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski podczas ingresu: śląski lud wciąż potrzebuje Jezusa

2025-10-04 12:33

[ TEMATY ]

archidiecezja katowicka

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Arcybiskup Andrzej Przybylski podczas swojego ingresu do katowickiej katedry wyraził nadzieję, że sobotnia uroczystość będzie nie tylko wprowadzeniem nowego biskupa, ale wejściem wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego.

Podziel się cytatem Zobacz zdjęcia: Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach - Chciałbym was dzisiaj poprosić, aby ten ingres nie był tylko moim ingresem, nowego biskupa do katowickiej katedry, ale żeby był naszym wspólnym ingresem, odnowionym wejściem nas wszystkich do wnętrza Kościoła Chrystusowego. Bo nie wystarczy, żeby sam pasterz wszedł do świątyni. On tam wchodzi po to, żeby ze sobą wprowadzić całą owczarnię – zdrowe i pobożne owieczki i te zagubione, poranione i zbuntowane, te odnalezione na peryferiach i błądzące jeszcze pośród zawirowań tego świata – powiedział nowy metropolita.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec otwiera serca na Boga

2025-10-05 08:03

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W Sanktuarium Matki Bożej Dzikowskiej w Tarnobrzegu odbyła się XV Diecezjalna Pielgrzymka Kół Żywego Różańca. Wierni z całej diecezji przybyli, by wspólnie modlić się, dziękować za otrzymane łaski i zawierzyć Maryi swoje intencje.

Tarnobrzeskie spotkanie miało miejsce w gościnnych murach sanktuarium i klasztoru Ojców Dominikanów, którzy z otwartym sercem przyjęli pielgrzymów. Uczestnicy mogli nie tylko wziąć udział w modlitwie i Eucharystii, ale również poznać bogatą historię cudownego obrazu Matki Bożej Dzikowskiej, kościoła oraz dominikańskiego klasztoru – miejsca od wieków związanego z duchowością różańcową.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję