Reklama

Wielki Post w Kościele wschodnim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na terenie naszej diecezji spotykamy wiernych należących do Kościołów greckokatolickiego i prawosławnego, które pielęgnują wschodnią tradycję chrześcijańską. W 2001 r. Wielki Post i Wielkanoc będziemy świętować w tym samym czasie, dlatego warto poznać bogatą liturgię i obyczaje Wschodu, aby się lepiej poznać i przybliżyć dzień zjednoczenia.

Post jest to ustanowiony przez Kościół okres gorliwej modlitwy, pokuty, rezygnacji z przyjmowania pokarmów mięsnych i wystrzeganie się zabaw, gier itp. Wielki Post w liturgii Kościołów wschodnich jest wspomnieniem czterdziestu lat wędrówki Żydów przez pustynię oraz czterdziestu dni postu Jezusa na pustyni, a także oczekiwaniem na wejście do Ziemi Obiecanej. Poprzedzają go cztery niedziele, jakby przygotowawcze; przedostatnia nazywa się "Mięsopustną", bo przypomina o rezygnacji z jedzenia mięsa, a ostatnia - "Seropustną" albo "Maślenicą", ponieważ jest ostatnim dniem jedzenia nabiału. W Kościele wschodnim posty są liczne i bardzo surowe. Podobna praktyka była też dawniej w Kościele łacińskim, jednak po Soborze Watykańskim II zrezygnowano z takich surowych i uciążliwych postów, przenosząc akcent na pełnienie dzieł dobroczynnych i doskonalenie chrześcijańskiego życia. Może te długie i ścisłe posty były powodem dobrego zdrowia i długiego życia? Post to przecież ścisła dieta, zalecana często przez lekarzy. Popularnym pokarmem postnym były ziemniaki okraszone lnem. Wiele pokoleń spożywając len leczyło choroby żołądka, nie wiedząc nawet o właściwościach leczniczych jego nasion. Właśnie w tym widoczna jest mądrość Kościoła, któremu trzeba zaufać, jak matce. Od północy czwartej niedzieli przygotowawczej, czyli "Seropustnej", zaczyna się Wielki Post. Pierwszym dniem postu jest poniedziałek (w 2001 r. - 26 luty), a nie Środa Popielcowa, jak w Kościele za chodnim. W Cerkwi nie ma obrzędu posypywania głów popiołem. Znakiem postu jest dekoracja świątyni na czarno, śpiewanie pieśni o smętnych melodiach, więcej jest recytacji niż śpiewu oraz odmienne bicie w dzwony. Msza św. w Kościołach wschodnich to radosna celebracja Zmartwychwstania Chrystusa, to radość i światło, a to nie harmonizuje ze łzami żalu, pokutą i czernią, dlatego nie może być odprawiana we wszystkie dni Wielkiego Postu. Celebruje się ją tylko w soboty i niedziele, bo to są dni świąteczne, w inne dni odprawia się tzw. liturgię z "Uprzednio Poświęconych Darów", ustanowioną w VI w. przez papieża św. Grzegorza Wielkiego. W Kościele katolickim jest odprawiana tylko w Wielki Piątek. Aby na trudnej czterdziestodniowej drodze nie ustać, potrzebny jest pokarm - Komunia św., dlatego w środy i piątki Wielkiego Postu, w czwartek piątego tygodnia postu i w pierwsze trzy dni Wielkiego Tygodnia odprawia się liturgię z "Uprzednio Poświęconych Darów". Różni się ona od pełnej Mszy św. tym, że nie ma w niej Liturgii Eucharystycznej, a Komunii św. udziela się z konsekracji niedzielnej. Dawniej także w Kościele rzymskim nie odprawiano Mszy św. tak często jak dziś, łącząc ją z różnymi okolicznościami. Odprawiano więcej innych nabożeństw, a Msza św. była jakby ukoronowaniem wszystkiego. Podczas rekolekcji czy też misji nie łączyło się sakramentu pokuty z Mszą św. i Komunią św., ponieważ na zakończenie był specjalny dzień "Komunii św. generalnej" . Aktualne przepisy liturgiczne zalecają korzystanie z "Nabożeństw Pokutnych" w dniu spowiedzi, ale u nas nie przyjęły się i w praktyce prawie nie istnieją, a zamiast nich sprawuje się Mszę św. Trzecia niedziela Wielkiego Postu nazywa się "Krestopokłonna", jest to niedziela adoracji Krzyża. Następna czwarta to Niedziela Palmowa. Nie przynosi się palm zrobionych w domu, lecz przygotowuje się w cerkwi dużą wiązkę gałązek wierzbowych z baziami, które po poświęceniu kapłan rozdaje wiernym. Dzień ten nazywa się czasem niedzielą "werbną albo werbinową" ( od gałązek wierzby). W niektórych okolicach u prawosławnych, a także u katolików, jest zwyczaj uderzania się palmami z zawołaniem: "Palma bije, nie zabije, kości nie połamie. Pamiętajcie Chrześcijanie, że Pan Jezus Zmartwychwstanie". W wielu parafiach Triduum Paschalne poprzedzają trzydniowe rekolekcje, jako czas oczyszczenia się z grzechów i pogłębienia wiary. Dla chrześcijan Wschodu liturgia jest doświadczeniem zbawczych tajemnic. Męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa znajdują swoje odbicie w tekstach i ceremoniach liturgicznych całego Wielkiego Tygodnia, który bywa nazywany "Tygodniem Męki" - "Stras

W Wielki Piątek około godziny 15.00, sprawuje się "Wieczernię" ( Nieszpory), po której następuje wyniesienie św. całunu - tzw. "płaszczanicy" . Jest to ozdobny materiał a na nim wymalowana postać Jezusa w grobie, odpowiednik naszej figurki Jezusa złożonego w grobie. Obrzęd ten symbolizuje zdjęcie Jezusa z krzyża. Święty całun spoczywa na ustawionym w centrum świątyni Grobie Pańskim wykonanym najczęściej w kształcie sarkofagu, jest to odpowiednik "Grobu Pańskiego" w naszych świątyniach. Wieczorem odprawia się jutrznię wielkosobotnią z procesją, w czasie której całun-płaszczanicę obnosi się dookoła świątyni, obwieszczając światu pogrzeb Chrystusa.

W Wielką Sobotę celebruje się Nieszpory ("Wieczernię") z liturgią św. Bazylego, zawierającą 15 czytań biblijnych ze Starego Testamentu, które przypominają całą historię zbawienia. W czasie śpiewu przed Ewangelią zmienia się ciemne szaty liturgiczne na białe. Ewangelia ogłasza światu Zmartwychwstanie Jezusa. Liturgia wprowadza w tajemnicę zstąpienia Chrystusa do piekieł, aby i tam obwieścić chwałę Zmartwychwstania. Przez cały dzień wierni adorują Grób. Poświęca się też pokarmy na wielkanocne śniadanie, które muszą bardzo smakować po tak długim i surowym poście. Na główne nabożeństwo wierni gromadzą się w świątyniach nocą, aby wziąć udział w całonocnym czuwaniu. Jest to szczególna noc i wyjątkowa liturgia składająca się z jutrzni wielkanocnej, procesji rezurekcyjnej, która trzykrotnie obchodzi świątynię i uroczystej Mszy św. Szczególnie radośnie brzmi wielkanocne pozdrowienie; "Christos Woskresie"!, "Chrystus Zmartwychwstał"! Odpowiada się "Woistinno Woskresie"!, "Prawdziwie Zmartwychwstał". Każda niedziela to świętowanie Wielkanocy, dlatego nazwano ją w języku greckim "Anastasis", a w słowiańskim "Woskresenie" czyli dosłownie "Zmartwychwstanie" i chyba jest to najbardziej właściwa nazwa tego świętego dnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święci na dziś

Niedziela Ogólnopolska 42/2008, str. 16-17

Archiwum Karmelitów Bosych

Zelia i Ludwik Martin, rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Zelia i Ludwik Martin, rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus

„Dobry Bóg dał mi Ojca i Matkę godniejszych Nieba niż ziemi. Prosili Pana, by dał im dużo dzieci i by je wziął dla Siebie. Pragnienie to zostało wysłuchane. Czworo małych aniołków uleciało do Nieba, a pięć pozostałych na arenie życia wybrało Jezusa za Oblubieńca”
Św. Teresa od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza

Ona - pełna życia, spontaniczna, zaradna, nie lubi zebrań i podróży. On - cichy, o usposobieniu medytacyjnym, i przeciwnie - lubiący podróże i nowe miejsca. Przeciwieństwa, których zalety uzupełniały się. Oboje w młodości pragnęli się poświęcić wyłącznie Bogu. Bóg jednak chciał dla nich innej drogi - przez ich życie chciał przekonać świat, że w małżeństwie świętość jest możliwa. Zelia i Ludwik Martin. Rodzice św. Teresy od Dzieciątka Jezus. W niedzielę 19 października Kościół uroczyście wyniesie ich do chwały ołtarzy.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Bp Jacek Kiciński CMF: - Módlmy się o kapłanów kochających Boga, Kościół i ludzi

2025-07-12 11:37

ks. Łukasz Romańczuk

Po raz czwarty w Miliczu odbywa się Pielgrzymka Margaretek i Dwunastek. To pielgrzymka osób, które każdego dnia modlą się za kapłanów oraz o wierne i święte powołania do życia kapłańskiego zakonnego i misyjnego.

Pielgrzymka rozpoczęła się od adoracji Najświętszego Sakramentu oraz modlitwy różańcowej prowadzonej przez ks. Waldemara Kocendę, proboszcza parafii Narodzenia NMP w Miękini oraz koordynatora Margaretek w Archidiecezji Wrocławskiej. Z racji deszczowej pogody tym razem pielgrzymi nie zgromadzili się na placu kościelnym i przy ołtarzu polowym, ale w kościele św. Anny. Eucharystii przewodniczył bp Jacek Kiciński CMF, a w słowie wprowadzenia ks. Waldemar Kocenda, witając wszystkich obecnych oracz uczestników pielgrzymki powiedział: Ufamy, że nasza wspólna modlitwa przyczyni się do wielkiego dzieła, które zawiera się w słowach: “Proście Pana żniwa, żeby posłał robotników na swoje żniwo”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję