Reklama

Sens pracy i odpoczynku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zarówno praca, jak i odpoczynek związane są ściśle z naturą ludzką.
O ile przez pracę, czyli aktywność, wyraża człowiek swój boski wymiar, o tyle odpoczynek staje się manifestacją jego szczęścia i zadowolenia, że jest dzieckiem Bożym.
Praca i odpoczynek to dwa wymiary ludzkiej godności. Nie może być pełnej radości z odpoczynku, jeśli nie ma przed tym wysiłku włożonego w pracę. Niektórzy chcieliby interpretować słowa Jezusa w sposób bardzo uproszczony, a On przecież mówi: "Nie troszczcie się zbytnio o życie, co macie jeść, ani o ciało, czym macie się przyodziać (...). Przypatrzcie się krukom: nie sieją ani żną; nie mają piwnic ani spichlerzy, a Bóg je żywi. O ileż ważniejsi jesteście wy niż ptaki! (...). Przypatrzcie się liliom polnym, jak rosną: nie pracują i nie przędą. A powiadam wam: Nawet Salomon w całym swym przepychu nie był tak ubrany, jak jedna z nich. (...) Bóg je tak przyodziewa, o ile bardziej was małej wiary!" (Łk. 12 22-28). W tych słowach jest mowa o zbytniej trosce człowieka o sprawy materialne. Na pierwszym miejscu w swoim życiu chrześcijanin powinien postawić bowiem sprawy duchowe, a szczególnie troskę o Jezusowe Królestwo.
Nie można powyższych stwierdzeń interpretować jako zachęty do próżnowania i bezczynności. Jezus pragnie zwrócić uwagę człowiekowi, aby nie troszczył się zbytnio o rzeczy doczesne. Bóg wszakże dał człowiekowi rozum i zdolności, aby współpracując z Nim przez swoją pracę, rozwijał je i pomnażał dobro. Pan Bóg podzielił się w ten sposób Swoją mocą tworzenia dzieł na miarę ludzką, które będą służyć rozwojowi i postępowi. Dorobek ten przejawia się w szeroko pojętej kulturze, jako działalności duchowej i materialnej człowieka. Warunkiem zaś nieodzownym do uzyskania pomyślności doczesnej jest żywa wiara, o którą trzeba troszczyć się najwięcej.
List apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II o świętowaniu niedzieli zawiera gruntowne pouczenie na temat sensu pracy i odpoczynku. Papież stwierdza, że odpoczynek człowieka w dniu Pańskim zyskuje właściwy sens w takiej mierze, w jakiej żywa jest ta pamięć, przeniknięta wdzięcznością i uwielbieniem Boga. Znając ten sens, człowiek może wejść głęboko w wymiar "odpoczynku Boga" i mieć w nim udział, a dzięki temu przeżyć to radosne wzruszenie, jakiego zaznawał Stwórca, gdy dokończywszy dzieła stworzenia - zobaczył, że wszystko, co uczynił, "było bardzo dobre" (Rdz 1, 31). Jest rzeczą znamienną, że cykl pracy i odpoczynku zgodny z rytmem biologicznym i astronomicznym (dzień i noc) jest według woli Bożej wpisany w naturę człowieka.
Zakłócenia w tym rytmie są boleśnie odczuwane, kiedy człowiek z konieczności lub potrzeby musi pracować w nocy, a spać w dzień. Zachwianie w tym rytmie dostrzegamy również, kiedy podróżujemy z jednej półkuli na drugą i musimy dostosowywać się później do czasu lokalnego.
Papież podkreśla, że człowiek współczesny zapomina, że Bóg jest Stwórcą, od którego wszystko zależy. "Uznanie tej prawdy jest szczególnie konieczne w naszej epoce, w której dzięki nauce i technice rozszerzyła się niezmiernie władza, jaką człowiek sprawuje przez swoją pracę" (NR 65).
Świętowanie niedzieli jest obowiązkiem chrześcijanina, wynikającym z przykazania: "Pamiętaj, abyś dzień święty święcił" i z radosnego spotkania uczniów Chrystusa ze zmartwychwstałym Panem.
"Odpoczynek niedzielny, uświęcony przez modlitwę i oddanie czci Bogu, pozwala sprowadzić do właściwych proporcji codzienne troski i zajęcia: rzeczy materialne, o które tak bardzo zabiegamy, ustępują miejsca wartościom duchowym; osoby, wśród których żyjemy, odzyskują prawdziwe oblicze, gdy się z nimi spotykamy i nawiązujemy spokojną rozmowę" - mówi Ojciec Święty (NR 67).
Odpoczynek człowieka powinien wypełniać jego serce radością, która wynika z przebywania z Bogiem i Jego stworzeniami. Odpoczywanie Boga to radość i szczęście, które Bóg przeżywa obcując z ludźmi, bowiem Bóg upodobał sobie przebywanie z synami ludzkimi. Sam wypoczynek nie może być jałową bezczynnością wywołującą poczucie nudy, lecz źródłem duchowego wzbogacenia. Stąd trzeba starać się, być obecnym wśród różnych form kultury.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

List prezydenta do Kard. Grzegorza Rysia Metropolity Krakowskiego

List skierował prezydent Karol Nawrocki. Składając gratulacje prezydent wskazał, że kardynał wraca do rodzimego miasta i Kościoła, w którym – w bazylice Mariackiej – został ochrzczony, przyjął święcenia kapłańskie, zdobył stopnie naukowe i kierował seminarium duchownym. List odczytał minister Wojciech Kolarski.

Eminencjo Księże Kardynale,
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję