Reklama

Czy kremacja zwłok jest niezgodna z wiarą chrześcijańską? (1)

W obecnym czasie coraz częściej obserwuje się zjawisko kremacji zwłok. Wielu ludzi jest niejako zmuszanych do tego sposobu postępowania, gdyż komunalne cmentarze są zapełnione i nie ma możliwości pochówku bliskiego zmarłego w kwaterze rodzinnej. Jedynym wyjściem byłoby pochowanie swoich bliskich na innym cmentarzu, z dala od rodzinnych grobów. Taki stan rzeczy sprawia, że chrześcijanie decydują się na kremację zwłok, aby wszyscy bliscy zmarli mogli razem spoczywać w rodzinnym grobie. Jednakże wielu katolików ma moralne opory przed podjęciem decyzji o kremacji ciała zmarłego. Dlatego niejednokrotnie pytają swoich duszpasterzy o dopuszczalność kremacji i jej zgodność z wiarą chrześcijańską.

Niedziela włocławska 30/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katechizm Kościoła Katolickiego wyraźnie stwierdza, że wszystkie sakramenty, szczególnie sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, tj. chrzest, bierzmowanie i Eucharystia, mają na celu ostatnią Paschę dziecka Bożego, czyli nasze przejście z tej ziemi do domu Ojca w niebie. Dlatego też chrześcijański sens śmierci powinniśmy odczytywać w śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa, dzięki któremu nasze życie jedynie zmienia się, ale nigdy nie kończy wraz z zakończeniem ziemskiej wędrówki. Kościół wyraźnie widzi w fakcie śmierci chrześcijanina, po zakończeniu życia sakramentalnego, dopełnienie jego nowych narodzin dla Królestwa niebieskiego, rozpoczętych podczas chrztu św. Kościół katolicki, w którym chrześcijanin trwał, umacniał się słowem Bożym i sakramentami, towarzyszy mu w jego ostatniej drodze tu, na ziemi, i oddaje go w ręce dobrego i miłosiernego Ojca. Ofiarowuje go przez Chrystusa Ojcu i z nadzieją składa jego ciało w ziemi, wierząc, że zmartwychwstanie ono w chwale. Wyraźnie trzeba podkreślić, że pogrzeb chrześcijański nie udziela zmarłemu ani sakramentów, ani też sakramentaliów, bowiem zmarły znajduje się już poza porządkiem ekonomii sakramentalnej. W liturgii pogrzebowej pragniemy jedynie oddać posługę zmarłemu, zanieść do Boga modlitwy w jego intencji i wyrazić naszą z nim łączność (por. KKK 1680-1684). Prawo powszechne Kościoła katolickiego, tj. Kodeks Prawa Kanonicznego, zawiera podstawowe normy dyscyplinarne dotyczące pogrzebu, ale należy je również uzupełnić odpowiednimi normami liturgicznymi. Wobec powyższego, musimy wiedzieć, że Kościół katolicki zobowiązany jest sprawować liturgię pogrzebową według Ordo Exsequiarum. I tak Obrzędy pogrzebu (Ordo Exsequiarum) liturgii rzymskiej proponują trzy formy pogrzebu, odpowiadające trzem miejscom ich sprawowania (dom, kościół i cmentarz). Bierze się również pod uwagę - dla rodziny ma to szczególne znaczenie - jakie są zwyczaje lokalne, czego wymaga kultura i pobożność ludowa (KKK 1686). Natomiast Katechizm Kościoła Katolickiego zwraca uwagę na następujące elementy towarzyszące obrzędowi pogrzebu, które mają swój wydźwięk religijny i społeczny:
- pozdrowienie wspólnoty: znaczy to, że obrzęd pogrzebu rozpoczynamy w duchu wiary, kierując do bliskich zmarłego słowa pocieszenia. Jednocześnie warto wykorzystać okazję na zwrócenie uwagi na to, co przekracza perspektywy "tego świata" i na doprowadzenie wiernych do prawdziwych perspektyw wiary w Chrystusa Zmartwychwstałego (por. KKK 1687);
- liturgia Słowa: wymaga ona szczególnego przygotowania, tym bardziej że w zebranej wspólnocie mogą znajdować się wierni, którzy rzadko uczestniczą w liturgii, a także ewentualni przyjaciele zmarłego nie będący chrześcijanami. Wygłaszana homilia nie powinna przypominać pochwalnej mowy pogrzebowej, lecz ukazywać misterium śmierci chrześcijańskiej w świetle Chrystusa Zmartwychwstałego (por. KKK 1688);
- Ofiara Eucharystyczna: przez celebrację Eucharystii wspólnota wiernych, a szczególnie rodzina zmarłego, uczy się żyć w łączności z tym, który "zasnął w Panu", przyjmując Ciało Chrystusa, którego zmarły nadal jest żywym członkiem, modląc się za niego i z nim (por. KKK 1689);
- pożegnanie zmarłego - żegnając zmarłego, Kościół poleca go Bogu (por. KKK 1690) i to przede wszystkim należy podkreślić, a nie fakt, że "oddaje się go ziemi".

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Były marszałek Sejmu RP: Konstytucja i Konkordat jasno chronią religię

2025-09-09 07:16

[ TEMATY ]

religia

pixabay.com

Były marszałek Sejmu Józef Zych podkreśla, że w kwestii obecności religii w szkołach nie ma pola do dyskusji czy niejasności. Zarówno Konstytucja RP, jak i Konkordat jednoznacznie określają prawa rodziców i uczniów w zakresie wychowania zgodnego z wartościami chrześcijańskimi. „Trzeba ich jedynie przestrzegać, a nie stosować wykrętne interpretacje” – mówi w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną.

Zych przypomina, że art. 12 Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską wyraźnie stanowi, iż szkoły publiczne i przedszkola mają obowiązek organizować naukę religii w ramach planu zajęć, jeśli wyrażą taką wolę rodzice lub sami uczniowie.
CZYTAJ DALEJ

Co tak naprawdę wydarzyło się w Gietrzwałdzie?

Niedziela Ogólnopolska 6/2022, str. 68-69

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

TZ

Matka Boża Gietrzwałdzka

Matka Boża Gietrzwałdzka

Dziewiętnaście lat po objawieniach w Lourdes Maryja przemówiła na polskiej ziemi. Co powiedziała dwóm dziewczynkom?

Objawienia trwały od 27 czerwca do 16 września 1877 r. Głównymi wizjonerkami były 13-letnia Justyna Szafryńska i 12-letnia Barbara Samulowska.
CZYTAJ DALEJ

Turyści wspięli się na krzyż na Giewoncie. Policja poszukuje trzech mężczyzn

Zakopiańska policja wszczęła z urzędu postępowanie w sprawie obrazy uczuć religijnych, po tym, jak w mediach społecznościowych pojawiły się nagrania przedstawiające trzech turystów wspinających się na krzyż na Giewoncie.

- Sprawcy są poszukiwani – poinformował we wtorek PAP zastępca rzecznika zakopiańskiej policji st. asp. Maciej Kasprzycki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję