Reklama

Blask Maryi w piśmiennictwie polskim do połowy XIX wieku

Niedziela częstochowska 32/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Matka Boża towarzyszy nam od 2003 lat. To do Niej klęcząc zwracamy się w codziennej modlitwie:

Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą.
Błogosławionaś Ty między niewiastami (...).

Reklama

Modląc się powierzamy Jej całe nasze życie, wiedząc że będziemy wysłuchani, przez to stajemy się bogatsi duchowo i pewniejsi siebie. Ileż razy będąc w życiowych tarapatach wołaliśmy: "Matko Boża, pomóż nam". Tak samo do Niej zwracali się nasi przodkowie zaznając smaku niebezpieczeństwa, choroby czy cierpienia, dlatego też do dziś tu i ówdzie spotkać można kapliczkę z Jej wizerunkiem. Także w słowie poetyckim na przestrzeni wieków proszono, powierzano i dziękowano Matce Najświętszej.
Już w najstarszej Księdze Świętej - Biblii występuje postać Niepokalanej: "A z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak: Gdy matka jego, Maria, została poślubiona Józefowi, okazało się, że, zanim się zeszli, była brzemienna z Ducha Świętego" (Mt 1, 18).
Również Jej postać zauważamy, gdy Jezus rodził się w Betlejem za króla Heroda, "oto mędrcy ze Wschodu przybyli (...) I wszedłszy do domu, ujrzeli dziecię z Marią, matką jego, i upadłszy, oddali mu pokłon (...)" (Mt 2, 1-11).
Nie zostawia także syna swego na krzyżu: "A stały pod krzyżem Jezusa matka jego i siostra matki jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena" (J 19, 25)
Bez księgi tej nie można byłoby zrozumieć kultury i literatury polskiej, księgi która w dużej części oddziałuje na piśmiennictwo polskie.
Spośród najstarszych zabytków pisanych przejawia się motyw maryjny w kazaniach, misteriach i pieśniach. Tę ostatnią stanowi Bogurodzica - najstarsza pieśń religijna, wyraźnie związana z Pismem Świętym. Poszczególne jej zwrotki kierowane są do Maryi:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bogurodzica, Dziewica,
Bogiem sławiena Maryja,
U Twego Syna, Gospodzina,
Matko zwolena, Maryja,
Zyszczy nam, spuści nam,
Kyrie - elejson.
Twego dziela Krzciciela, Bożycze,
Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt,
Kyrie - elejson!

Dwa wieki później była śpiewana pod Grunwaldem jako hymn tuż przed bitwą z Krzyżakami.
W piękno Maryjnych słów opiewa także drugi utwór średniowieczny, Lament świętokrzyski, występujący też pod nazwą Żal Najświętszej Marii Panny pod krzyżem, który podobnie jak Bogurodzica sięga do motywów maryjnych, ukazując dramat Maryi Panny po stracie syna:

Posłuchajcie, bracia miła! (...)
Usłyszycie moj zamątek,
Jen mi się stał w wielki piątek (...)
Jednegociem syna miała
I tegociem ożelała.
Zamęt ciężki dostał się mnie, ubogiej żenie,
Widząc rozkrwawione me miłe narodzenie,
Ciężka moja chwila, krwawa godzina,
Widząc niewiernego żydowina,
Że on bije, męczy mego miłego syna.
Synku miły i wybrany,
Rozdziel z matką swoją rany.

Z tego okresu pochodzi również nieznacznie odbiegający od dwóch poprzednich arcydzieł, wiersz Słoty Przecława, O zachowaniu się przy stole. Autor podejmuje trudne wyzwanie, a mianowicie pragnie przenieść na ziemie słowiańskie zwyczaje zachodnioeuropejskie, jak również zwraca uwagę, że kobiecie należy się szacunek, nawiązując do Matki Boskiej.
W następnych latach spośród wielu piszących w języku łacińskim, wyłania się postać Jana Kochanowskiego. Wnet za nim z ojczystą mową wysuwa się Mikołaj Sęp-Sarzyński. On to w sonecie Do Najświętszej Panny, a także w Godzinkach, oddaje hołd Maryi. Za to w postaci nabożeństwa zwraca się do Matki Bożej Klemens Janicki w Elegii do Najświętszej Marii Panny, padłszy ofiarą epidemii febry podczas pobytu w Padwie:

Kiedy mi wnętrze gorączka wypala,
A mróz lodowy po kościach mi wieje.
Bolesna febra i ból nieustanny (...)
Wspomożycielko w cierpieniach człowieka,
O Matko Boża - zlituj się nade mną!
Spuść dobre oko, patrz w jakiej pokorze
Błaga Cię sługa w swych cierpień godzinie.

W podobnej scenerii powstał XVII-wieczny poemat ks. Walentego Odymalskiego, Oblężenie Jasnej Góry Częstochowskiej. Pieśni Dwanaście. W utworze tym ludzkość dziesiątkuje nie epidemia, a armia szwedzka, więc autor tym oto poematem prosi Maryję o pomoc:

Ty, któraś polską królową została
I na tej Górze pałac zbudowała,
Panno, wspomoż mię (...)
Ty mi przypomnij, siedząc w majestacie (...)
Jako Lucyfer ruszał od północy
Na ten Twój zamek wszytkiej swojej mocy
Jak go chciał zburzyć, zniszczyć i splądrować,
Z gruntu znieść i cześć Twą, Panno, zwojować.

Reklama

Również w drugim swoim dziele, Ochronie Klasztoru, ks. Odymalski Pannę Świętą nazywa Królową Niebios, która jako postać widzialna, pomaga obrońcom:

Ale i Panna pokazać to chciała
Szwedom, jak Swoich w Swej opiece miała (...)
Z nieba albowiem pod ten czas zstąpiła
Na mury, które wkoło obchodziła (...)
Dała się widzieć: raz na miejscu stała,
Drugie raz ręką baszty podpierała
A gdzie najbardziej strzelano z armaty,
Tam zasłaniała ściany krajem szaty.

Poezja polska okresu romantyzmu została wzbogacona w liczne sonety i ballady, które zapoczątkował Adam Mickiewicz. W jego twórczości nie zabrakło motywu maryjnego także w głównych dziełach. Do tych ostatnich zalicza się Dziady cz. III i epopeję Pan Tadeusz, w której wielokrotnie przebija postać Niepokalanej:

Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem! (...)

Dalej pisał

(...) w mieście Częstochowie
Kędy jest obraz tylu cudami wsławiony
Bogarodzicy Panny, Królowej Korony
Polskiej; zowią ją dotąd i Księżną Litewską!
Koronęć jeszcze dotąd piastuje królewską.(...),
w dalszych stronicach notował:
Już wschodził uroczysty dzień
Najświętszej Panny Kwietnej;
pogoda była prześliczna, czas ranny (...)
Wieśniaczki dziś na ołtarz Matki Zbawiciela
Niosą pierwszy dar wiosny, świeże snopki ziela;

Często w swoich dziełach Wieszcz narodowy zaznacza cudotwórcze działanie obrazu Najświętszej Panny - na Jasnej Górze, na Litwie - Panny Ostrobramskiej, zaś w Nowogródku: Zamkowej, Żyrowickiej i Boruńskiej.
Tak jak Mickiewicz, los emigranta dzielił i Juliusz Słowacki. Żyjąc z dala od ojczyzny zrodził Hymn w formie modlitwy, opierając się na średniowiecznej Bogurodzicy:

Bogarodzico! Dziewico!
Słuchaj nas, Matko Boża, (...)
Wolności błyszczy zorza,
Wolności bije dzwon (...)
Wolnego ludu śpiew
Zanieś przed Boga tron (...)

W ten sposób twórca chciał podkreślić ciągłość historyczną dziejów naszego narodu, przerwanego zaborami. Poza tym Słowacki przybliża nam postać Najświętszej Panny w: Księdzu Marku, Pieśni Konfederatów, Złotej czaszce.
W tym czasie piękne hymny i modlitwy poświęcone Matce Bożej zrodzili: Zygmunt Krasiński, Cyprian Kamil Norwid. Ten ostatni postać Królowej Niebios pokazał m.in. w: Modlitwie, Litanii do Najświętszej Panny Maryi i Psalmie w Hebronie.
Na trzech wyżej wspomnianych wieszczach, wzorowali się w okresie późniejszym inni polscy poeci.
Powyższy przegląd rodzimej poezji pokazuje, jak wielkie znaczenie w życiu narodu polskiego na przestrzeni wieków odgrywała i odgrywa: wiara, religia, modlitwa. Jak wielkie znaczenie ma postać Matki Bożej. To Jej czci bronią zwykli ludzie, a i Ona sama gdy potrzeba, nie pozostaje bierna, otaczając Swym płaszczem bezradne istoty.

Opracowano na podstawie:
Barbara Drabarek, Jacek Falkowski, Izabella Rowińska, Słownik motywów literackich, Warszawa 1998; Tomasz Jodełka, Polska poezja maryjna, Niepokalanów 1949; Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1984; Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent o planach ułaskawienia Ziobry: nie można ułaskawić człowieka niewinnego

2025-11-10 21:37

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

Mikołaj Bujak KPRP

Nie można ułaskawić człowieka niewinnego - powiedział prezydent Karol Nawrocki pytany, czy rzeczywiście akt łaski czeka już na byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobrę. W wywiadzie zaznaczył, że takie nieprawdziwe narracje trzeba ucinać.

Według prezydenta to, co dzieje się wokół ministra Ziobry, jest próbą odwrócenia uwagi opinii publicznej od realnych problemów, którymi żyją Polacy.
CZYTAJ DALEJ

Dostrzec krzyż. Nabożeństwo przebłagania za profanację krzyża

2025-11-10 09:07

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Zawiercie

bierzmowanie

ekspiacja

Łukasz Lemiecha

– Odwoływanie się do Ducha Świętego jest koniecznością życia dla każdego człowieka bez wyjątku. Bez Niego nikt nie może wyznać wiary w Chrystusa – tymi słowami metropolita częstochowski abp Wacław Depo przywitał młodych, którzy wraz z rodzinami zgromadzili się 8 listopada na uroczystości bierzmowania w parafii św. Wojciecha w Zawierciu-Bzowie.

Wydarzenie miało podwójny charakter. Oprócz przyjęcia sakramentu bierzmowania wierni uczestniczyli w nabożeństwie przebłagania za profanację krzyża na pobliskiej Górze Rzędowej. Jak podkreślił ks. Dariusz Mielczarek, proboszcz parafii, celem modlitwy było nie tylko przeproszenie za ten czyn, lecz także wzbudzenie wierności krzyżowi i wdzięczności za dar odkupienia.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: powstaje kolejne ambulatorium dla ubogich

2025-11-11 17:51

[ TEMATY ]

Watykan

kolejne ambulatorium

dla ubogich

Adobe Stock

Kolejne ambulatorium dla ubogich powstanie w Watykanie

Kolejne ambulatorium dla ubogich powstanie w Watykanie

W Watykanie powstaje kolejne ambulatorium dla ubogich. Patronem placówki, która jest darem papieża Leona XIV, będzie św. Marcin z Tours. Zostanie ona otwarta przy okazji Światowego Dnia Ubogich, przypadającego 16 listopada.

Podobnie jak pierwsze ambulatorium Matki Miłosierdzia, założone na życzenie papieża Franciszka, znajdzie się ono pod kolumnadą Placu św. Piotra. W stosunku do pierwszego, drugie ambulatorium będzie poszerzone o aparaturę radiologiczną, zapowiedział doktor Massimo Ralli, dyrektor obu placówek, które codziennie świadczą darmową opiekę zdrowotną osobom bezdomnym i potrzebującym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję