Reklama

Ryt trydencki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dość często porusza się obecnie kwestię Mszy św. w rycie trydenckim. Ryt (albo obrządek) jest to ustalony w przeciągu wieków i zatwierdzony przez kompetentną władzę kościelną sposób sprawowania czynności liturgicznych. Zawarty jest w księgach liturgicznych, zwłaszcza w mszale. W Kościele katolickim mamy wiele obrządków, dzielonych zwykle na wschodnie (jest ich wielkie bogactwo) i zachodnie. Do tych ostatnich należy m.in. ryt ambrozjański (związany z Mediolanem) i rzymski. Związany jest on ze wspólnotą Kościoła w Rzymie. Ponieważ tam miał siedzibę papież, w miarę rozszerzania się chrześcijaństwa w Europie sposób odprawiania w Rzymie stawał się wzorcowy dla pozostałych krajów. Ponieważ w naturze człowieka jest skłonność do samodzielności, poszczególne kraje albo coś dodawały, albo usuwały. Tak więc, im dalej od Rzymu, tym liturgia bardziej się różniła. Sama liturgia rzymska również ulegała wielu przeobrażeniom (wystarczy wspomnieć o reformie gregoriańskiej).
Podczas trwania Soboru Trydenckiego (1545-63) postanowiono więc ujednolicić ryt rzymski dla Kościoła łacińskiego. Zreformowany mszał został ogłoszony przez św. Piusa V w 1570 r. Mimo iż ten obrządek nazywa się trydenckim, lepiej mówić o nim jako o klasycznym rycie rzymskim. Jeśli mówimy o różnicach pomiędzy tym rytem a obecnie obowiązującym, na pierwszy plan wysuwa się język łaciński i sposób celebrowania „plecami do wiernych” (może lepiej byłoby mówić: twarzą w stronę krzyża czy tabernakulum). Jednak także według obecnie obowiązującego mszału można celebrować czasami w ten sposób.
Klasyczny ryt rzymski kładzie nacisk na ofiarniczy charakter Mszy św., mniej podkreślając wymiar wspólnotowy, praktycznie nie ma miejsca na zaangażowanie świeckich w liturgię (są ministranci, ale nie ma np. lektorów, psałterzystów), a w większości celebracja odbywa się po cichu. Zasadnicza struktura, tzn. podział na obrzędy wstępne (wzbogacone o tzw. modlitwy u stopni ołtarza), liturgię słowa, liturgię eucharystyczną i obrzędy zakończenia jest taki jak w obecnym mszale, z tym, że mszał św. Piusa V nie zawiera, oczywiście, tekstów, które są wynikiem reformy liturgicznej po II Soborze Watykańskim (1962-65).
O powrocie tego obrządku mówi się coraz głośniej. Benedykt XVI jeszcze będąc kardynałem, według niego sprawował Msze św. Na Zachodzie Europy wiele młodych osób uczęszcza na Msze św. w rycie trydenckim. Także w Polsce ma to miejsce. Jest to niewątpliwie przejaw wiosny Kościoła, a nie jak chcą niektórzy – zacofania. Wiosna zakłada przecież wielość. Liturgia, zwłaszcza Eucharystia, jest źródłem i szczytem życia Kościoła. Szczyt można zdobywać wieloma drogami, które nie są sobie przeciwstawne, lecz wzajemnie się uzupełniają. Jeśli coś jest stare, nie oznacza to, iż jest pozbawione wartości i nie może nadal kształtować rzeczywistości. Nie zamykajmy się więc na to, co stanowi prawdziwe bogactwo Kościoła. Różnorodność przecież – jak przekazali nam to starożytni – zachwyca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papieska intencja na październik: o wzajemną współpracę różnych tradycji religijnych

2025-09-30 16:26

[ TEMATY ]

papieska intencja

wzajemna wspóółpraca

tradycje religijne

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

„Módlmy się, aby wierzący różnych tradycji religijnych potrafili współdziałać w obronie i promowaniu pokoju, sprawiedliwości i braterstwa między ludźmi” - zachęca Papież Leon XIV w intencji modlitewnej na październik. Jest ona ogłoszona w czasie, gdy świat cierpi z powodu eskalacji konfliktów zbrojnych, ale też w perspektywie 60. rocznicy ogłoszenia deklaracji „Nostra aetate” Soboru Watykańskiego II.

Religie jako most i proroctwo
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: miłość Jezusa nie upokarza

2025-10-01 10:28

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Jezus ofiarowuje swoje rany jako gwarancję przebaczenia. I pokazuje, że zmartwychwstanie nie jest przekreśleniem przeszłości, ale jej przemianą w nadzieję miłosierdzia - wskazał Papież podczas audiencji generalnej. Środowa katecheza stanowiła kontynuację rozważań dotyczących Paschy Jezusa (J 20, 19-23).

Na początku katechezy Papież wskazał, że „centrum naszej wiary i serce naszej nadziei mają swoje głębokie zakorzenienie w zmartwychwstaniu Chrystusa”. Lektura Ewangelii pokazuje, że jest to tajemnica zaskakująca poprzez fakt w jaki sposób Syn Boży to uczynił. Nie jest to „pompatyczny triumf”, zemsta czy odwet na przeciwnikach. To „cudowne świadectwo tego, jak miłość potrafi podnieść się po wielkiej porażce, aby kontynuować swoją drogę, której nie da się powstrzymać”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję