Reklama

Posłannictwo nauczyciela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Posługa nauczania - jak stwierdził Jan Paweł II - wymaga szczególnych przymiotów umysłu i serca, aby sprostać olbrzymim zadaniom, jakie stają przed współczesnymi wychowawcami. Praca wychowawcza jest trudna, ponieważ prowadzona w warunkach zmian programowych i systemowych szkoły jest związana z rozluźnieniem norm społecznego zachowania oraz upadkiem autorytetu i braku poszanowania wobec rodziców i wychowawców.
W wydanej w 1991 r. w Kielcach książce Bóg i ludzkie pytania André Frossard spisał rozmowy z młodzieżą, w których odważnie dotyka najtrudniejszych problemów współczesności. Dosłownie wszystko, co dociera do nas jako niepokój jest w tej książce uchwycone i z dystansem, ze spokojem, precyzyjnie, logicznie, z żywą wiarą ustawione i rozwiązane. To jest odwaga: sprostać najtrudniejszym pytaniom współczesności. Autor jest żywym dowodem, że można widzieć wszystko inaczej, ciekawiej, głębiej, mądrzej, szlachetniej. I tak my - nauczyciele - powinniśmy widzieć nasze powołanie, naszą niezastąpioną pracę wychowawczą, społeczną, ogromnie wartościową.
Wielkie sprawy wymagają wielkich samotności. Zbliżał się koniec I wieku. Zesłany na wyspę Patmos uczeń Pański, św. Jan Ewangelista, doświadcza objawień, z których - nieco później zrodzi się najbardziej tajemnicza Księga Apokalipsy. W Księdze tej czytamy: „I rzekł Siedzący na tronie - oto wszystko czynię nowe”. Bóg wszystko odnawia, czyni nieustannie nowym, a każda i każdy z nas - chrześcijanin - to „nowe stworzenie”, naśladując Boga, także usiłuje czynić wszystko nowym: zrywa z rutyną i ze skostnieniem, pokonuje schematy i przyzwyczajenia, zdobywa się na nowe spojrzenia i nowe ujęcia i poglądy. Właśnie takiego nowego spojrzenia, nowego ujęcia wymaga dzisiaj posłannictwo nauczyciela.
Co jest pierwszorzędnym przedmiotem nauczania? Jest nim prawda. Jest ona jedna i święta, obojętnie z jakiej dziedziny wartości ona pochodzi. A zatem wszyscy ci, którzy nauczają prawdy, uczestniczą w jednym i świętym posłannictwie Chrystusa Nauczyciela.
Św. Paweł Apostoł, pisząc swój list do wierzących Greków w Koryncie, wymienia różne posłannictwa we wspólnocie, a wśród nich posłannictwo nauczyciela didaskales. W pierwszym rzędzie odnosi się to do nauczania prawd wiary, ale w sensie szerokim odnosi się to do nauczania każdej prawdy: prawdy języka i historii, prawdy przyrody i matematyki. Z uważnej lektury listów św. Pawła możemy wnioskować, że:
- nauczanie to powołanie i dlatego nie każdy nadaje się do zawodu nauczyciela, o czym się często zapomina;
- nauczanie to posłannictwo do posługi prawdy człowiekowi;
- nauczanie to charyzmat, czyli dar dla innych.
Na kartach świętych Ksiąg Biblii często ludzie pytają: „Panie, co mam czynić?”. My też dzisiaj pytamy: „Co mamy czynić? Co mamy praktycznie robić?”.
Aktualną odpowiedź znajdujemy w Liście św. Pawła do Tymoteusza. Apostoł pisze: „Zaklinam cię wobec Boga i Chrystusa Jezusa (...) głoś naukę, nastawaj w porę i nie w porę, wykaż błąd, poucz, podnieś na duchu z całą cierpliwością, ilekroć nauczasz”.
1. „Głoś naukę” - nauczyciel ma nauczać tylko prawdy i wtedy, kiedy głosi prawdę, bierze udział we wspaniałym procesie wyzwalania człowieka.
2. „Nastawaj w porę i nie w porę” - to nastawienie ma wynikać z odpowiedzialności za tego, kogo się uczy, z zachowaniem jednak jego wolności.
3. „Wykaż błąd” - w proces nauczania wpisane jest upomnienie, które jest trudną sztuką, ale konieczną.
4. „Poucz” - nauczyciel, ucząc prawdy, uczy jednocześnie życia - jest wychowawcą: uczy żyć i tworzyć, kochać i pokładać nadzieję.
5. „Podnieś na duchu z całą cierpliwością” - nauczyciel jako wychowawca uczy ufności i dodaje wychowankowi skrzydeł.
Szalo Asz w książce pt. Mąż z Nazaretu pisze: „Jednym słowem można człowieka wtrącić do piekła i również jednym słowem można przydać mu skrzydeł”. Jeżeli sprawdza się to w ogóle między ludźmi, to w relacji nauczyciel-uczeń sprawdza się w stopniu najwyższym.
Z dalekiego Efezu św. Paweł pisząc swój list do mieszkańców Koryntu zadawał im retoryczne pytanie: „Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i Duch Boży mieszka w was?”.
Człowiek jest świątynią Bożą. Jest katedrą, w której mieszka Duch Święty. Ale jest to świątynia niedokończona. Odnosi się to szczególnie do człowieka młodego. Buduje się bowiem dopiero fundamenty tej katedry. My, nauczyciele, uczestniczymy jak nikt inny w budowaniu tej żywej, wspaniałej katedry. Miejmy świadomość tego powołania, zachowujmy je i rozważajmy je w swoim sercu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prymas Polski: świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie

2025-09-27 17:55

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

Fot. Archidiecezja Gnieźnieńska/ B. Kruszyk

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

„Ojcostwo to codzienna obecność" – Marcin Kwaśny o tym, jak być bliskim tatą

2025-09-27 20:00

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Marcin Kwaśny

Forum Tato.Net

Razem.tv

11 października 2025 roku odbędzie się 17. Międzynarodowe Forum Tato.Net w Kielcach, wyjątkowe wydarzenie gromadzące ojców. W tym roku tematem forum będzie ojcostwo, które buduje odporność. Rozmawiamy o tym z Marcinem Kwaśnym - odtwórcą głównej roli św. Maksymiliana w filmie „Triumf serca", aktorem, który w ubiegłym roku prowadził Galę Max wieńczącą Forum Tato.Net.

Tematem tegorocznego Forum Tato.Net jest obecność, która buduje odporność. Jak Pan stara się być tatą obecnym także wtedy, gdy emocji w domu jest bardzo dużo?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję