Reklama

"Grób ten próżny został..."

Niedziela łódzka 15/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Ewangelii św. Mateusza znajdujemy następującą relację z pogrzebu Pana Jezusa: "Pod wieczór przyszedł zamożny człowiek z Arymatei, imieniem Józef, który też był uczniem Jezusa. Udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. Wtedy Piłat kazał je wydać. Józef zabrał ciało, owinął je w czyste płótno i złożył w swoim nowym grobie, który kazał wykuć w skale. Przed wejściem do grobu zatoczył duży kamień i odszedł". (27, 57-60). Samego faktu zmartwychwstania Chrystusa nie widział żaden człowiek. Ewangelia św. Mateusza mówi dalej o kobietach, które pierwsze przybyły do pustego grobu: "Po upływie szabatu, o świcie pierwszego dnia tygodnia przyszła Maria Magdalena i druga Maria obejrzeć grób. A oto powstało wielkie trzęsienie ziemi. Albowiem anioł Pański zstąpił z nieba, podszedł, odsunął kamień i usiadł na nim. Postać jego jaśniała jak błyskawica, a szaty jego były białe jak śnieg. Ze strachu przed nim zadrżeli strażnicy i stali się jakby umarli. Anioł zaś przemówił do niewiast: ´Wy się nie bójcie! Gdyż wiem, że szukacie Jezusa Ukrzyżowanego. Nie ma Go tu, bo zmartwychwstał, jak powiedział. Chodźcie, zobaczcie miejsce, gdzie leżał. A idźcie szybko i powiedzcie Jego uczniom: Powstał z martwych i oto udaje się przed wami do Galilei. Tam Go ujrzycie. Oto, co wam powiedziałem´" ( 28, 1-7).

Katechizm Kościoła Katolickiego tak komentuje fakt złożenia do grobu Jezusa Chrystusa, zawarty w artykule piątym naszego wyznania wiary: "W swoim zbawczym zamyśle Bóg postanowił, aby Jego Syn nie tylko ´(...) umarł (...) za nasze grzechy´ (1 Kor 15,3), lecz także by ´zaznał śmierci´, czyli poznał stan śmierci, stan rozdzielenia Jego duszy i Jego ciała między chwilą, w której oddał ducha na krzyżu, i chwilą w której zmartwychwstał. Ten stan Chrystusa zmarłego jest misterium grobu i zstąpienia do otchłani. Jest to misterium Wielkiej Soboty, gdy Chrystus złożony do grobu ukazuje wielki odpoczynek szabatowy Boga po wypełnieniu zbawienia ludzi, które napełnia pokojem cały świat. (KKK 624).

U szczytu Wielkiego Tygodnia, zanim radosne Alleluja obwieści całemu światu kulminacyjną prawdę naszej wiary w Chrystusa, prawdę o Jego zmartwychwstaniu - przeżywamy ciszę Wielkiej Soboty. Domy już czyste, wyprzątnięte - serca też oczyszczone i umocnione przez nauki rekolekcyjne i spowiedź św. Idziemy do świątyni, by poświęcić pokarm, który spożywać będziemy przy wielkanocnym stole. Nawiedzamy Grób Pański, w którym po liturgii Wielkiego Piątku celebrowanej na pamiątkę śmierci Chrystusa złożono Przenajświętszy Sakrament. Adoracja przy Grobie trwała długo w noc i nadal klęczą przed nim ludzie zatopieni w modlitwie. Są parafie, w których tradycyjnie przy Grobie czuwają straże: ministranci, harcerze, strażacy w pełnym umundurowaniu, kolejarze i inne służby mundurowe.

W Polsce adoracja Grobu Pańskiego ma wielowiekową tradycję, a obyczaj budowania i strojenia Grobu przywędrował do naszego kraju z Europy Zachodniej już w XI w. Od XVI w. umieszcza się w nim monstrancję okrytą białym welonem. Lokalizowane zwykle w bocznej nawie świątyni Groby Pańskie w Polsce są urządzane z wielką starannością, przy licznym udziale wiernych. Kształtem najczęściej nawiązują do ewangelicznego opisu grobu wydrążonego w skale. Wewnątrz, pośród białych, liliowych, rzadziej czerwonych kwiatów, w dekoracji bogatej w symbolikę religijną i patriotyczną, spoczywa przykryta całunem figura Chrystusa zdjętego z krzyża. W XVII i XVIII wieku w Warszawie i Krakowie wokół Grobów Pańskich ustawiano figury, niekiedy ruchome, przedstawiające różne sceny biblijne, a przede wszystkim sceny męki Pańskiej. (B. Ogrodowska Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce). W latach zaborów, okupacji, a ostatnio w czasie stanu wojennego dekoracja Grobów Pańskich stwarzała okazję do symbolicznej demonstracji dążenia niepodległościowego, przypominała treści podtrzymujące nadzieję i ducha w narodzie. Nawiedzanie Grobów, w większych miastach w kilku czy nawet kilkunastu kościołach, stało się w Polsce zwyczajem narodowym i nabrało charakteru pielgrzymek.

Chwila modlitwy i zadumy przed Najświętszym Sakramentem górującym ponad dekoracją Grobu Pańskiego niech będzie i naszym zwyczajem. Niech nasze wielkosobotnie nawiedzenie świątyni w ciągu dnia nie ogranicza się jedynie do poświęcenia pokarmów i sprawdzenia, jak wypadło przyniesione przez nas święcone na tle innych wymyślnie udekorowanych koszyczków i salaterek. W śmierci Jezusa Chrystusa jest odkupienie naszych win, a w Jego zmartwychwstaniu nadzieja i na nasze życie w wiecznej światłości. Przypominajmy te prawdy sobie samym i naszym dzieciom, trwając w pełnej spokojnego oczekiwania ciszy Wielkiej Soboty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja poznańska: Pierwsze parafie neoprezbiterów

2025-06-01 12:47

[ TEMATY ]

zmiany kapłanów

Archidiecezja poznańska

Archidiecezja Poznańska/Waldemar Wylegalski

31 maja Arcybiskup Zbigniew Zieliński udzielił w katedrze poznańskiej święceń prezbiteratu i wręczył dekrety kierujące na pierwsze parafie.

ks. Franciszek Grobelny z parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Dębnie nad Wartą – mianowany wikariuszem parafii pw. Ducha Świętego w Kościanie – 1.07.2025
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję