Reklama

Watykan

Krakowska szopka na wystawie w Rzymie

Polska szopka biorąca udział w 40. edycji Międzynarodowej Wystawy „100 Szopek” w Rzymie, została wykonana przez Dariusza Czyża i reprezentuje stylem tzw. „szopki krakowskie”, które swoją formą nawiązują do architektury kościołów i budynków Małopolski, wież wzniesionych z bordowej cegły. W tym przypadku szopka odnosi się do miasta Krakowa, stolicy Kultury Europejskiej minionego 2000 roku, dumy Polski, która od 1978 r. jest pod ochroną UNESCO.

[ TEMATY ]

szopka

Krzysztof Król

Wieże w szopce krakowskiego artysty są wzorowane na tych z Kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny - kościoła Mariackiego oraz na wieży krakowskiej straży pożarnej. Dwie chorągwie: biało czerwona i ta biało niebieska ukazująca narodowość maryjną oraz orzeł biały znajdują się na ich szczycie.

Głównym elementem prezentowanej szopki jest miniaturowy Ołtarz Wita Stwosza, a obok Świętej Rodziny wśród postaci obecnych w szopce, zgromadzonych wokół fontanny żaka inspirowanej tą z Placu Mariackiego, rozpoznać można polskiego króla, pisarza - Adama Mickiewicza, rycerza, strażaka, krakowskiego trębacza, św. Kingę, krakowiaka i krakowiankę, lajkonika, Damę z Łasiczką - Leonarda da Vinci oraz biskupa Krakowa – kardynała Stanisława Dziwisza, oraz franciszkanina, który symbolizuje papieża Franciszka.

Przy stajence stoją anioły pod baldachimem, inspirowanym tym z katedry wawelskiej, znad trumny św. Stanisława.

Szopka przyciąga uwagę kolorami, błyszczącymi ozdobami i tysiącem detali wykonanymi ręcznie: miniaturowe witraże w środkowej wieży nawiązujące do witraży Wyspiańskiego „Bóg Ojciec”, z Kościoła Franciszkanów w Krakowie, dzwon symbolizujący Dzwon Zygmunta z Zamku na Wawelu, bramy wejściowe do kościoła Mariackiego, kopuła z katedry wawelskiej.

Podstawą szopki stały się arkady Sukiennic. W ich centrum literka „K” – przedstawiająca słynną krakowską skarbonkę. U podnóży arkad dostrzegamy niebieski kolor – to rzeka Wisła przepływająca przez Kraków.

Szopka o wymiarach 60 cm szerokość, 88 cm wysokość, 38 cm głębokość, wykonana jest z drewna, tektury, staniolu, foli, papierków kolorowych oraz pasmanterii ozdobnej. Jest w niej zainstalowane oświetlenie i mechanizm poruszający figury. Lalki są strugane, malowane i dekorowane ręcznie. Praca jest wystawiona do sprzedaży.

Dariusz Czyż z zawodu jest mechanikiem; szopki wykonuje od 40 lat. Jak sam twierdzi, talent odziedziczył po swoim dziadku, Stanisławie Paczyńskim, słynnym twórcy Krakowskich Szopek. Jest laureatem wielu nagród, uczestnikiem konkursów organizowanych przez Krakowskie Muzeum Szopek. W 1981 r. w klasyfikacji na najpiękniejszą szopkę zajął I miejsce.

Reklama

Wystawa „100 Szopek” odbywa się w Rzymie od 40 lat. W tym roku gościć będzie 170 prac z 15 regionów Włoch oraz 32 krajów: Belgii, Kroacji, Estonii, Niemiec, Polski, Portugalii, Czech, Rumuni, Rosji, San Marino, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Węgier, Chin, Korei, Filipin, Japonii Indonezji, Mongolii, Tajlandii, Wietnamu, Chile, Kolumbii, Kuby, Ekwadoru, Gujany, Peru.

Szopki przybyłe do Rzymu z różnych stron świata, o różnych wielkościach, reprezentujące różne techniki, wykonano z najbardziej dziwnych materiałów, począwszy od drewna, a skończywszy na… makaronie. Oto najciekawsze surowce obecne na wystawie: żywica, piasek rzeczny, korek, masa ryżowa i kukurydziana, bambus. Szopki wykonano także z kory drzewnej, lipy i orzecha, z łusek ryby, z potłuczonego szkła, brokatu, z liści kukurydzy, folii aluminiowej, ze słomy, płytki ceramicznej, używanych części samochodu, jajka strusia, owczej wełny, z muszki, cukru, zębów dzika, pióra bażanta, z rakiet do gry w tenisa, piłeczek do ping-ponga, kawy, szyszek, pestek dyni, migdałów, białego pieprzu, cieciorki, skorupy orzecha kokosowego.

W ramach ekspozycji, dla włoskich szkół organizowane są warsztaty techniki wykonywania jasełkowych postaci. Każdy uczeń swoje prace będzie mógł zabrać do domu i ustawić w stajence…

Wystawa otwarta w Salach Bramantego na Piazza del Popolo w Rzymie, potrwa od 26 listopada 2015 do 10 stycznia 2016.

Ekspozycja “100 Szopek” jest inicjatywą stowarzyszenia Rivista delle Nazioni, które ma na swoim koncie międzynarodowe wystawy, koncerty, publikacje.

Projektowi ze strony włoskiej patronuje nie tylko Prezydent Republiki Włoskiej oraz Włoski Episkopat, Papieska Rada ds. Kultury, Ministerstwo Kultury i Dóbr Narodowych oraz organizacje kulturalne miasta i regionu.

Szopka z Polski, bierze udział w Międzynarodowej Wystawie w Rzymie „100 Szopek” z inicjatywy polsko – włoskiego Stowarzyszenia kulturalnego „TOTUS TUUS”- promocja Słowa Świętego Jana Pawła II. Aleksandra Zapotoczny – prezes, tłumaczy: „Do udziału w rzymskiej wystawie zgłoszono wiele polskich szopek. Wybór padł na dzieło Dariusza Czyża, gdyż jego szopka najbardziej nawiązuje do miasta Krakowa, który jest metą włoskich pielgrzymek. Włosi Polskę zwiedzają szlakiem św. Jana Pawła II. Zbliżający się Światowy Dzień Młodzieży odbędzie się także w Krakowie. Ale udział krakowskiej szopki na wystawie to nie tylko możliwość promocji Polski we Włoszech, ale także okazja dla włoskiej Polonii, do wspólnego świętowania tego dla Polaków niezwykłego czasu, jakim jest okres Świąt Bożego Narodzenia. To taki mały prezent pod choinkę dla tych, którzy zostają na święta w Rzymie, a dla polskich dzieci, które wychowują się zagranicami naszego kraju: lekcja o polskich tradycjach”.

2015-12-17 12:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Żywe Betlejem” w Głuszycy

Niedziela świdnicka 3/2017, str. 5

[ TEMATY ]

szopka

szopka

Marlena Płodzień

„Żywe Betlejem” w Głuszycy

„Żywe Betlejem” w Głuszycy

W święta Bożego Narodzenia oraz w czasie uroczystości Trzech Króli na placu przy kościele pw. Chrystusa Króla w Głuszycy już po raz szósty można było podziwiać „Żywe Betlejem”

Ponad 70 aktorów wykonywało tradycyjne domowe czynności w drewnianych chatach, nawiązujących swym wyglądem do dawnych czasów. Wielką atrakcją, szczególnie dla najmłodszych, były zagrody, w których znajdowały się żywe zwierzęta. W betlejemskiej gospodzie można było spożyć ciepłą strawę i ogrzać się ciepłym napojem.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikRóżańcowy: „Święta Maryjo, Matko Boża”

2022-10-05 20:00

[ TEMATY ]

różaniec

październik

#NiezbędnikRóżańcowy

Archiwum

Dzisiejsze wezwania Pozdrowienia anielskiego przybliżają nam jeszcze inną maryjną modlitwę, a dokładnie Litanię loretańską. Po wezwaniach do Trójcy Przenajświętszej następują tam wezwania maryjne, do których wprowadzają nas rozważane dzisiaj: Święta Maryjo i Święta Boża Rodzicielko. Rodzi się zatem pytanie: czy o świętości Maryi świadczy jedynie tajemnica wybrania Jej przez Boga? Czy może Maryja osiągała świętość wypełniając Boże plany? Na czym polega świętość Maryi?

Teologowie wskazują, że świętość Maryi polegała nie tylko na pełni łaski, którą została obdarzona ze względu na przyszłe, tak dostojne macierzyństwo ale nade wszystko o Jej świętości świadczy doskonała, bezwzględna współpraca z tą łaską we wszelkich zmiennych okolicznościach jej długiego życia. Świętość Maryi to przede wszystkim chętna gotowość i zgoda na wszelką w stosunku do Niej Wolę Bożą. Maryja – co zresztą bardzo wyraźnie widać już w scenie zwiastowania - godziła się z góry na przyjęcie Bożej woli ale też na wszelkie wyrzeczenia podejmowane na rzecz umiłowanego Dziecka. Jej udziałem stała się zgoda na ubóstwo, na trwogę o jego bezpieczeństwo, na smutek rozłąki, na Jego krzyż i mękę, na cierpliwą niezmordowaną służbę Kościołowi już po chwalebnym odejściu Chrystusa. Jej pokorne „fiat” wypowiedziane przy zwiastowaniu rodziło później kolejne „tak” wypowiadane wobec Boga, stąd Jej posłuszeństwo Bogu świadczy o Jej świętości.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Ostrawie - Świątek w półfinale

2022-10-07 19:22

[ TEMATY ]

tenis

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/Tomasz Wiktor

Iga Świątek po zwycięstwie nad Amerykanką Catherine McNally

Iga Świątek po zwycięstwie nad Amerykanką Catherine McNally

Iga Świątek wygrała z Amerykanką Catherine McNally 6:4, 6:4 w ćwierćfinale turnieju WTA 500 w Ostrawie. O finał polska tenisistka zagra ze zwyciężczynią starcia pomiędzy Czeszką Terezą Martincovą i Rosjanką Jekatieriną Aleksandrową.

To był pierwszy pojedynek tych tenisistek w seniorskiej karierze. Jako juniorki wygrały razem debla podczas French Open w 2018 roku. W singlu tej samej imprezy Świątek przegrała z McNally w półfinale.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję