Reklama

Nauczyciele o autorytetach

Katarzyna Dobrowolska
Edycja kielecka 41/2003

Nauczyciel. Kto to taki? Jego obraz diametralnie zmienił się przez lata, tak jak zmieniało się oblicze szkoły. Kiedyś był to mistrz, który wprowadzał uczniów w tajniki wiedzy. A współcześnie - jakich nauczycieli nam potrzeba? A jak sam nauczyciel powinien budować autorytet?

Siostra Benedetta Ewa Pielach, dyrektor Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
- Budowa autorytetu w przypadku Gimnazjum Katolickiego w dużej mierze zasadza się na przesłaniu Ewangelii, i na tym jak Chrystus kształtował swoich uczniów, formował ich i wychowywał. Podobne wymagania stawiam nauczycielom pracującym u nas. Mają być dla ucznia zarówno mistrzem jak i przyjacielem, przewodnikiem po wiedzy i wychowawcą. Z tego wynikają praktyczne implikacje. Z uczniem trzeba być od samego początku, rozmawiać, spędzać z nim czas, tłumaczyć mówić. I to właśnie poprzez wzajemną interakcję, wymianę myśli dokonuje się formowanie ucznia, jego kształtowanie i budowanie autorytetu nauczyciela. Problem autorytetu jest złożony, bo dziś chyba obserwujemy w ogóle kryzys autorytetów w świecie. Mam jednak świadomość, że autorytet nauczyciela będzie o tyle autorytetem autentycznym, o ile uczeń wyniesie pewne podstawy z domu, bo największa praca wychowawcza dokonuje się w rodzinie. Dlatego też ogromny nacisk kładziemy na kontakty z rodziną, na wzajemne uszanowanie siebie. Sam nauczyciel powinien mieć charyzmę, czyli wartości jasno w sobie ukształtowane, z którymi idzie do młodzieży. Można tu odnieść się również do ideału Platońskiego tj. wartości dobra, prawdy i piękna. To one są bowiem wartościami najbardziej potrzebnymi w wychowaniu człowieka.

Siostra Iwona Paluch - nauczyciel biologii
Autorytet buduje się przede wszystkim autentyczności, czyli brakiem rozbieżności pomiędzy tym, co się robi, a tym, co się mówi. Bo autorytet nie może wskazywać na jedną drogę, a podążać inną. Należy sobie wypracować pewne normy i konsekwentnie je realizować. Przede wszystkim trzeba jednak kochać ludzi, z którymi się pracuje. A miłość często jest wymagająca.

Agnieszka Paradowska - nauczyciel języka angielskiego
Wszystko zależy od młodzieży, z którą się pracuje. Do każdej grupy trzeba znaleźć tzw. złoty środek. Należy na pewno przedstawić swoje wymagania wobec uczniów. Ale jednocześnie uczeń musi wiedzieć, że może się zwrócić z każdym problemem do nauczyciela.

Reklama

Marta Martyniuk - nauczyciel geografii
W kwestii budowy autorytetów nie ma i raczej nie będzie recepty. Ważna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem. Na pewno nigdy nie będzie tak, że może to być relacja koleżeńska, czy nawet przyjacielska. Muszą to być zdrowe zasady, czyli nauczyciel powinien kierować uczniem, dawać mu wskazówki, pokazywać mu właściwe tory, szukać przyczyn niepowodzeń czy problemów. Bo uczeń to przede wszystkim człowiek. Ma swoje problemy, słabości, podobnie jak nauczyciel.

Zebrała

Uczniowie zostaną sklasyfikowani do egzaminu dojrzałości

2019-04-24 10:14

Gazeta Prawna

Międzyszkolny Komitet Strajkowy zdecydował, że strajkujące szkoły będą klasyfikować uczniów do egzaminu dojrzałości. Gdyby nie wszystkie placówki posłuchały, rząd chce zmienić przepisy – informuje dziś Dziennika Gazeta Prawna.

Fotolia.com

Ogólnopolski Międzyszkolny Komitet Strajkowy wezwał, by pomimo strajku szkoły klasyfikowały uczniów klas maturalnych. Aby podejść do egzaminu dojrzałości, powinni oni w piątek dostać świadectwa. Już wiadomo jednak, że nie we wszystkich miastach apel zadziała. Wyjście awaryjne szykuje rząd: zmieni przepisy tak, by o dopuszczeniu do matury decydowały nie rady pedagogiczne, ale dyrektorzy szkół (oni nie strajkują).

Sejm może przyjąć ustawę choćby jutro. Na piątek rząd zaplanował okrągły stół o sytuacji w szkolnictwie. Ale Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych już zapowiedziały, że nie wezmą w nim udziału. Wczoraj w ponad 20 miastach odbyły się nauczycielskie manifestacje.

Ogólnopolski Międzyszkolny Komitet Strajkowy podjął wczoraj decyzję o tym, by mimo strajku rady pedagogiczne klasyfikowały uczniów klas maturalnych, dając im szanse podejść do sprawdzianu dojrzałości. – Po raz kolejny polski rząd nie zdał egzaminu, zdaliśmy go my,nauczyciele – mówili przedstawiciele OMKS.

Jego decyzja może jednak nie rozwiązywać problemu. – Wiemy, że część szkół dopuści uczniów, ale są takie miasta jak Wrocław czy Olsztyn, które mówią wyraźnie „nie” – mówił wczoraj Sławomir Broniarz, szef Związku Nauczycielstwa Polskiego, podczas obrad prezydium związku.

Dlatego, jak się dowiedział DGP, rząd ma już gotowy projekt zmian w prawie. Mają one sprawić, że nie będzie kłopotu z kwalifikacją tegorocznych maturzystów do egzaminu. Możliwe, że zostaną uchwalone na jutrzejszym posiedzeniu Sejmu. Wszystko zależy od tego, czy rząd uzna, że część matur jest zagrożona.

– Mamy się poddać dyktatowi? Zagrożenie co prawda dotyczy kilku procent szkół, ale gdyby się to zmaterializowało, to jaka byłaby sytuacja tych dzieci, które do matury nie przystąpią. Dlatego musimy działać – mówi nam osoba z rządu.

Zmiana ma dotyczyć głównie prawa do kwalifikacji uczniów do matury. W tym celu należałoby zmienić ustawę o systemie oświaty oraz prawo oświatowe w zakresie kompetencji i uprawnień dyrektora i rad pedagogicznych. Zmiana polegałaby na przekazaniu w wyjątkowych sytuacjach dyrektorowi szkoły uprawnień do klasyfikacji czy dopuszczenia do matury. Obecnie to kompetencja rady pedagogicznej. Jej zebrania odbywają się zgodnie z ustalonym regulaminem i zachowaniem zasady podejmowania uchwał zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Odpowiedź Naczelnego Rabina Polski na oświadczenie Kościoła ws. Pruchnika

2019-04-24 18:45

BP KEP / Warszawa (KAI)

Dziękujemy Konferencji Biskupiej za ich jasną, jednoznaczną oraz błyskawiczną odpowiedź na antysemickie pobicie oraz spalenie podobizny Żyda w miejscowości Pruchnik – napisał Michael Schudrich, Naczelny Rabin Polski, do Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski abp. Stanisława Gądeckiego oraz do Prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka w odpowiedzi na oświadczenie bp. Rafała Markowskiego ws. Pruchnika.

pl.wikipedia.org
Michael Schudrich

Publikujemy pełną treść odpowiedzi:

Warszawa, 24 kwietnia 2019 r.

Dziękujemy Konferencji Biskupiej za ich jasną, jednoznaczną oraz błyskawiczną odpowiedź na antysemickie pobicie oraz spalenie podobizny Żyda w miejscowości Pruchnik.

Będziemy nadal ściśle współpracować z naszymi braćmi z Konferencji Biskupów w walce z nienawiścią, czy to na Sri Lance, czy w naszej ukochanej Polsce.

Michael Schudrich

Naczelny Rabin Polski

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem