21 września był dniem szczególnym dla wspólnoty parafialnej w Nieledwi. Tego dnia parafianie zgromadzili się w kościele, ale nie tylko z racji niedzieli. Powodem podniosłych
uroczystości była pierwsza rocznica konsekracji naszej świątyni. Dokładnie rok temu bp Jan Śrutwa - ordynariusz naszej diecezji dokonał uroczystego aktu konsekracji domu Bożego, wybudowanego staraniem
i trudem ks. Aleksandra Miszczaka, proboszcza tutejszej parafii oraz jej mieszkańców.
Uroczysta Eucharystia przypomniała nam o podniosłych wydarzeniach sprzed roku. Jednocześnie była wyrazem dziękczynienia Bogu za ten doniosły i długo oczekiwany dar
dla wspólnoty parafialnej w Nieledwi. Był to także czas modlitwy, zarówno w intencji Biskupa Jana za dokonanie aktu dedykacji, jak i za wszystkich
parafian, zwłaszcza budowniczych tej świątyni, którzy odeszli z tego świata, by Wszechmogący Bóg wspomniał na ich zasługi i przyjął do swojej wiecznej chwały.
Pierwsza rocznica konsekracji naszej świątyni miała duże znaczenie dla naszej społeczności parafialnej. Uświadomiła nam bowiem, że ten dom jest domem naszych modlitw. Natomiast my, jako ludzie wierzący,
jesteśmy prawdziwym Kościołem, żywymi kamieniami tworzącymi duchową świątynię. I tak naprawdę trud budowania, trud pracy i ofiary nie może ustać wraz z dniem dedykacji,
ale musi być podejmowany każdego dnia. Jest to trud budowania duchowej świątyni i wspólnoty serc.
Po prawie 14 latach wojny chrześcijaństwo w Syrii przetrwało, ale jest dramatycznie osłabione. Nowy raport organizacji L’Œuvre d’Orient, cytowany przez portal Zenit, pokazuje skalę kryzysu: w ciągu 14 lat liczba chrześcijan spadła o 84 procent. To jeden z najszybszych demograficznych upadków wspólnoty religijnej na świecie.
„Istniejemy. Nie chcemy umrzeć i zostać zapomniani” – mówi Elias, młody student medycyny z Damaszku. Jego słowa streszczają lęk tysięcy syryjskich chrześcijan. Wielu z nich nie czuje się już u siebie. „Nie rozumiemy, dlaczego nie jesteśmy akceptowani, skoro chrześcijanie zawsze starali się kochać wszystkich” – dodaje Firas z tej samej parafii w Damaszku.
Auksencjusz pochodził z Mopsuestii, miasta, które obok Tarsu, rodzinnego miasta św. Pawła Apostoła, należało do głównych miast Cylicji.
Ta rzymska prowincja stanowiła łącznik między Małą Azją a Syrią i Libanem (Fenicją). Z tego względu stanowiła ważny punkt strategiczny i handlowy. Chrześcijaństwo przyjęło się tu już w kilkanaście lat po śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Auksencjusz był na dworze cesarza Licyniusza (306-323) dowódcą jego przybocznej straży. Był więc zaufanym cesarza.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.