Reklama

Łódzka premiera „Przed sklepem jubilera”

Miłość w najgłębszym wymiarze

W uroczyste obchody 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II wpisał się miejski Teatr Nowy w Łodzi łódzką premierą sztuki Karola Wojtyły - Przed sklepem jubilera, w reżyserii Andrzeja M. Marczewskiego, która odbyła się 22 października br. W przedpremierowym wywiadzie prasowym reżyser powiedział m.in.: „Okazało się, że w 25. rocznicę Pontyfikatu Ojca Świętego Teatr Nowy jest jedynym w Polsce, w którym można grać sztuki Karola Wojtyły. Dyrektorzy innych scen nie chcą ryzykować apelu do ludzkiej mądrości czy sumienia. Reżyserowałem dramat Wojtyły kilkanaście razy - to literatura wyjątkowa, choć wymagająca i nie widowiskowa”.
Z pewnością Przed sklepem jubilera to nie „teatr akcji”. Najtrafniej określa sztukę podtytuł: „Medytacja o sakramencie małżeństwa przechodząca chwilami w dramat”. Tę medytację - psychologiczną, filozoficzną, metafizyczną, ale i zwyczajnie ludzką refleksję nad małżeństwem - rozpisał autor w swej sztuce na kilka głosów scenicznych małżonków i nupturientów. Akcja teatralna redukuje się do ślubu młodej pary, Moniki i Krzysztofa, którzy zabierają w swój związek małżeński młodzieńczy bagaż doświadczeń wyniesionych z domów: z domu, w którym mimo przedwczesnej śmierci ojca, dochowano mu wierności i pamięci oraz z domu, w którym małżonkowie stali się sobie zbyt obcy. Wnikiwa analiza, jakiej bohaterowie poddają swe małżeństwa, wspomagani przez duszpasterza Adama i metafizyczną refleksję Jubilera, ujawnia przesłanie autora - doświadczonego znawcy ludzkich serc: każdy los ludzki jest okazją, by czynić dobro, a w tym świadczeniu dobra przejawia się właśnie najgłębszy sens ludzkiej miłości.
Sztuka Karola Wojtyły jest trudna w realizacji: treść i sens słów nabierają znaczenia, spychając jakby na drugi plan inne środki aktorskiego warsztatu, ale właśnie przez to zmuszają aktorów do „maksymalizacji” pozostawionych do ich dyspozycji środków wyrazu. Odniosłem wrażenie, że zespół Teatru Nowego w pełni sprostał temu trudnemu zadaniu, którego nie ułatwia nader oszczędna, wręcz ascetyczna scenografia, dzięki której podkreślona zostaje waga autorskiego i aktorskiego słowa. Jadwiga Andrzejewska (Teresa) i Aurelia Sobczak (Anna), na barkach których spoczywa aktorski ciężar tej sztuki, wypadły świetnie, a Gabriela Czyżewska (Monika) wydobyła ze swej skromnej roli pełnię dziewczęcego wdzięku, skromności i naturalności.
Łódzki spektakl jest siódmą inscenizacją sztuki Karola Wojtyły w reżyserii Andrzeja M. Marczewskiego na deskach polskich teatrów.

Karol Wojtyła: Przed sklepem jubilera. Reżyseria: Andrzej M. Marczewski, scenografia: Anna i Tadeusz Smoliccy, muzyka: Remigiusz Mierzicki. Obsada: Andrzej Baranowski (Adam), Waldemar Czyszak (Jubiler), Jadwiga Andrzejewska (Teresa), Paweł Kropiński (Andrzej, Krzysztof), Aurelia Sobczak (Anna), Krzysztof Miklaszewski (Stefan), Gabriela Czyżewska (Monika).

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2021 r.

Czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.

CZYTAJ DALEJ

Tokio: Polska przegrała z Francją w ćwierćfinale turnieju siatkarskiego

2021-08-03 17:01

[ TEMATY ]

siatkówka

IO Tokio

Tokio 2020

PAP/Leszek Szymański

Polscy siatkarze przegrali z Francją 2:3 (25:21, 22:25, 25:21, 21:25, 9:15) w ćwierćfinale turnieju olimpijskiego w Tokio i odpadli z dalszej rywalizacji. Po raz piąty z rzędu biało-czerwoni zakończyli zmagania na igrzyskach na tym etapie.

Francja o finał zagra z Argentyną, która pokonała Włochy 3:2. W drugim półfinale Rosyjski Komitet Olimpijski zmierzy się z Brazylią. Rosjanie wygrali z Kanadą 3:0, a Brazylijczycy z Japonią także 3:0. (PAP)

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Nieustającej Pomocy – skąd Jej fenomen?

2021-08-04 09:35

[ TEMATY ]

Maryja

Matka Boża Nieustającej Pomocy

Foto: Monika Książek

Chyba każdy z katolików słyszał kiedyś o szczególnym nabożeństwie do Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Jej obraz kojarzy większość z nas. Cały świat w środę ucieka się pod Jej obronę. Skąd tak właściwie wziął się ten wielki kult?

W ciągu ostatnich 150 lat obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy stał się drogi milionom chrześcijan, umacniając ich wiarę i modlitwę. Uważany jest nawet za jeden najbardziej znanych i kochanych obrazów Maryi na świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję