Reklama

Wykład biskupa Kościoła ewangelicko-luterańskiego na Wydziale Teologicznym UMK

Pawłowe przesłanie jedności

24 października br., w przededniu dziewiątych Spotkań Toruńskich („Colloquia Torunensia”) oraz Dnia Reformacji, Wydział Teologiczny UMK zorganizował spotkanie o charakterze ekumenicznym. W auli Collegium Iuridicum Novum prof. Eduard Lohse, niemiecki teolog, biblista, emerytowany biskup Kościoła ewangelicko-luterańskiego wygłosił wykład nt. „Przesłanie ekumeniczne Listu do Rzymian”.

Niedziela toruńska 47/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania chór Wydziału Teologicznego UMK „Tibi Domine” pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka wykonał następujące utwory: Szczęśliwi, którzy Mikołaja Gomółki, Meum tu gaudium ks. Achlondowskiego oraz Laudate Dominum Knuta Nysteda.
Ks. prof. Jerzy Bagrowicz, dziekan Wydziału Teologicznego, przedstawił dotychczasową działalność i osiągnięcia prof. Eduarda Lohse, który ceniony jest za systematyczne opracowania problematyki Nowego Testamentu. Jego zainteresowania dotyczą w szczególności teologii św. Pawła. W języku polskim ukazała się jedna z jego książek - Objawienie św. Jana.
Prof. Lohse mieszka w Getyndze - partnerskim mieście grodu Kopernika. We wprowadzeniu do wykładu prof. Janusz Małłek, zastępca prezesa Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Toruniu, przedstawił losy rozłamu w Kościele chrześcijańskim oraz obecną współpracę bratnich wspólnot w ramach dialogu ekumenicznego.
Prof. Eduard Lohse przedstawił swoją egzegezę Listu do Rzymian. Zwrócił uwagę, że już św. Paweł ukazał uniwersalne znaczenie Ewangelii i jej ekumeniczny charakter. Adresatami Radosnej Nowiny są bowiem wszyscy: Żydzi, Grecy i poganie. Apostołowie zanieśli naukę Chrystusa do całego zamieszkałego świata. Dlatego nikt nie może być dyskryminowany i wykluczony z poznania Zbawiciela i zawierzenia mu. Św. Paweł, mówiąc: „przez Boga umiłowani, powołani święci” zwraca się do wszystkich, który przyjmują Ewangelię i odpowiadają na nią aktem wiary. Sam zaś uważa się za dłużnika Żydów, Greków, pogan i barbarzyńców, bo jeszcze nie przekazał im Dobrej Nowiny.
Św. Paweł poruszył też problem, który jeszcze do niedawna różnił bratnie Kościoły. Chodzi o naukę o usprawiedliwieniu, wyrażoną m.in. słowami „sprawiedliwy z wiary żyć będzie” (por. Ga 3, 11). Dokument o ponownym, wzajemnym uznaniu nauki o usprawiedliwieniu został podpisany 31 października 1999 r. w Augsburgu. Przedstawiciele Związku Luterańskiego i Kościoła rzymskokatolickiego deklarują w nim „reprezentować wspólne zrozumienie nauki o usprawiedliwieniu” (nr 5), wyznając, że „jedynie z łaski i wiarą w świętość Chrystusa, a nie na podstawie naszych zasług zostaniemy przyjęci przez Boga” (nr 15).
Apostoł narodów zaznacza, że bez względu na pochodzenie, dla tego, kto nie wstydzi się Ewangelii, będzie ona „mocą Bożą ku zbawieniu” (Rz 1, 16). Każda wspólnota chrześcijańska ma zasadniczą misję do wypełnienia: objaśnić jedną Ewangelię. Słuchający Dobrej Nowiny uniknie zguby, otrzyma zbawienie, którego nawet śmierć nie pokona.
Ważnym zagadnieniem jest także los narodu wybranego - Izraela. Mieszkańcy Ziemi Świętej ponownie wrócą do chrześcijaństwa, gdy z zazdrością zobaczą wiarę pogan, którzy uwierzyli (por. Rz 11, 11-16). Dobra Nowina dotarła już wszędzie. Cały świat jest miejscem, gdzie chrześcijanie służą Bogu w swym codziennym postępowaniu.
Pełnym potwierdzeniem naśladowania Chrystusa jest wypełnienie przykazania miłości. „Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo” (Rz 13, 8). Taki sposób życia stanie się także realizacją ekumenicznego przesłania Listu do Rzymian. Kończąc wystąpienie, bp Lohse dodał: „Przez biblijne podstawy nauki (...) partnerzy próbują sobie utorować drogę do pełnej jedności wspólnoty - jedności w różnorodności”.
Po wystąpieniu Prelegenta nastąpiła krótka dyskusja, w czasie której zwrócono uwagę na problem ciągle istniejących różnic: w rozumieniu Eucharystii, w stosunku do narodu żydowskiego oraz w kwestii „sacrum” i „profanum” w dialogu ekumenicznym. Udzielając odpowiedzi, bp Lohse prosił o zachowanie cierpliwości, rozsądku, pewnego respektu względem tych wielowiekowych podziałów. Nadzieję budzą działania komisji ekumenicznych, które poruszają wiele drażliwych kwestii.
Dyskusję podsumował bp Andrzej Suski. Dziękując za wykład, wspomniał o swoim pierwszym spotkaniu z prof. Lohse jeszcze w czasie rzymskich studiów. Przygotowując się do egzaminu z Listu do Kolosan, znalazł najbardziej zrozumiałe opracowanie autorstwa właśnie prof. Lohse. W ten sposób, najpierw za pośrednictwem lektury, rozpoczęła się znajomość obu Księży Biskupów. Do ich poznania doszło w Getyndze podczas spotkania przedstawicieli partnerskich miast: Getyngi i Torunia. Znajomość ta przerodziła się w przyjaźń - przykład i owoc dążenia do jedności przez uczniów Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jakie znaczenie ma wybór imienia przez papieża?

2025-05-06 13:03

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Zastąpienie imienia chrzcielnego papieskim zakorzeniło się na przestrzeni wieków w historii Kościoła jako pierwsza decyzja, którą podejmuje nowowybrany papież. I choć w pierwszym tysiącleciu niewielu papieży posługiwało się innym, niż chrzcielne, imieniem, to tradycje tej zmiany sięgają początków chrześcijaństwa i opisanej na kartach Ewangelii sceny, w której Jezus zmienił imię swojego pierwszego przyszłego następcy, apostoła Szymona na imię Piotr.

„Jeśli nie pojadę ja, na pewno pojedzie Jan XXIV” - tymi słowami Papież Franciszek odpowiedział na pytanie o możliwość podróży apostolskiej do Wietnamu, które zadał mu jeden z dziennikarzy, podczas konferencji prasowej w samolocie, 4 września 2023 r., w drodze powrotnej z Mongolii. I choć dziś powraca pytanie o to, czy takie właśnie imię wybierze kolejny następca św. Piotra, faktem pozostaje, że będzie to jego osobista decyzja.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: zniszczono Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka

Podczas dwunastej kongregacji generalnej Kolegium Kardynalskiego, ostatniej przed rozpoczęciem konklawe, anulowano Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka, umieszczając na nich krzyż - poinformował dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Matteo Bruni.

Podczas spotkania kardynałów odczytano również oświadczenie-apel o zawieszenie broni w strefach wojennych. Zapytany przez dziennikarzy o sprawę kenijskiego kardynała Johna Ndje, który w wywiadzie oświadczył, że nie jest chory, ale nie został wezwany na konklawe, Bruni przypomniał, że „kardynałowie elektorzy nie potrzebują wezwania, aby się stawić, ponieważ są dopuszczeni do konklawe z mocy prawa. W niektórych przypadkach to dziekan Kolegium Kardynałów sprawdza za pośrednictwem nuncjatury, czy kardynał może przybyć, czy też nie. W tym przypadku taka interwencja miała miejsce i odpowiedź była negatywna” - stwierdził rzecznik Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie anulowali papieski pierścień

2025-05-06 15:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican News

We wtorek przed południem odbyła się ostatnia, 12. kongregacja generalna kardynałów, poprzedzająca rozpoczynające się jutro konklawe. Zgodnie z przepisami, zaktualizowanymi przez Papieża Franciszka w ubiegłym roku, podczas kongregacji kardynałowie anulowali Pierścień Rybaka oraz ołowianą papieską pieczęć.

W 12. kongregacji generalnej kardynałów, która przed południem odbyła się w Auli Synodalnej na terenie Watykanu, wzięło udział 173 kardynałów, w tym 130 elektorów. Nieobecnych było trzech purpuratów, którzy również wezmą udział w konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję