Reklama

Puls tygodnia

Stare, nowe, zmienne

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 30 listopada wiernych w Polsce obowiązują nowe przykazania kościelne. Zaproponowane zmiany zrodziły wiele pytań. Dotyczą one przede wszystkim właściwego rozumienia nowych zobowiązań. Rodzą się jednak także pytania, czy, a jeśli tak, to dlaczego i po co Kościół zmienia przykazania?
Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba sięgnąć do Katechizmu Kościoła Katolickiego, w którym czytamy: „Przykazania kościelne odnoszą się do życia moralnego, które jest związane z życiem liturgicznym i czerpie z niego moc. Obowiązujący charakter tych praw pozytywnych ogłoszonych przez władzę pasterską ma na celu zagwarantowanie wiernym niezbędnego minimum ducha modlitwy i wysiłku moralnego we wzrastaniu miłości Boga i bliźniego” (2041). Celem przykazań kościelnych jest więc nie tyle mnożenie zakazów i nakładanie zobowiązań, co pomoc wiernym w ich życiu duchowym i moralnym poprzez określenie tego, co dla wiernego stanowi niezbędne minimum, aby mógł wzrastać w miłości do Boga i do bliźniego. Trzeba więc spojrzeć na nie w perspektywie pozytywnej jako na wyraz troski Kościoła o swoich wiernych. Poprzez przykazania Kościół podpowiada wiernym, z jakich środków winni korzystać, aby ich życie duchowe nie oziębło, a tym samym, aby mieli siły do dobrego życia moralnego. Do takich środków należą wymienione w przykazaniach: uczestnictwo we Mszy św. w niedziele i święta, spowiedź i Komunia św. wielkanocna, posty, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych czy też powstrzymywanie się od zabawy w określonych dniach i okresach.
Przykazania kościelne podlegają zmianom. Ostatnio nawet dość często. Ich pierwotna, nowa forma zapisana w Katechizmie Kościoła Katolickiego z roku 1994 została zmieniona przez Kongregację Nauki Wiary już w roku 1998. Prawo Kościoła katolickiego przewiduje, że poszczególne Konferencje Episkopatu mogą wprowadzić inne przykazania kościelne na swoim terytorium. Tak też się stało, choć w Polsce mamy raczej przykazania nieco inaczej sformułowane niż dosłownie inne.
Kościół nie ma władzy nad prawem naturalnym czy też prawem Bożym. Nie może więc zmieniać tego, co obowiązuje nas na podstawie Dekalogu i co wynika z ludzkiej natury. Może jednak zmieniać to, co sam ustanawia. Powodem zmian w przykazaniach kościelnych jest z jednej strony potrzeba dostosowania zaleceń do zmieniających się okoliczności życia wiernych, z drugiej rozwój teologicznej świadomości Kościoła. Przykładem na to pierwsze jest rozwinięcie pierwszego przykazania, w którym obowiązek świętowania rozumiany jest wprost jako powstrzymanie się od prac niekoniecznych, co we współczesnej, coraz bardziej zdominowanej przez kulturę niedzielnych zakupów Polsce wydaje się konieczne. Przykładem na drugie jest zaniechanie rozumienia Adwentu jako czasu zakazanego czy też czasu pokuty. Coraz częściej bowiem mówimy o nim, że to czas radosnego oczekiwania. Pan już niedługo przyjedzie, więc po co się smucić?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z medalikiem św. Benedykta w życie

Niedziela toruńska 28/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

medalik

św. Benedykt z Nursji

Archiwum autorki

Awers i rewers medalika św. Benedykta

Awers i rewers medalika św. Benedykta
W miesiącu lipcu teksty liturgiczne przypominają głównego patrona Europy św. Benedykta. Jego święto obchodzone jest w Kościele katolickim, anglikańskim i ewangelickim w dniu 11 lipca na pamiątkę przeniesienia relikwii świętego z Monte Cassino do opactwa Fleury (11 lipca 673 r.). To doroczne święto ustanowił papież Paweł VI, gdy w 1964 r. w trakcie Soboru Watykańskiego II ogłosił św. Benedykta patronem Europy, podkreślając w ten sposób rolę, jaką zakony oparte na jego regule odegrały w łączeniu tradycji Wschodu i Zachodu oraz w cywilizowaniu Europy.
CZYTAJ DALEJ

Do kogo należę w życiu?

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważania

ks. Mariusz Słupczyński

lipiec

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii Mt 10, 24-33

Czytania liturgiczne na 12 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Odszedł Pasterz…

2025-07-12 12:04

Marek Białka

Z udziałem licznie zgromadzonej wspólnoty kapłańskiej, osób konsekrowanych oraz niezliczonej rzeszy wiernych, odbyły się uroczystości pogrzebowe zmarłego 8 lipca k J.E. ks. biskupa Władysława Bobowskiego, biskupa pomocniczego diecezji tarnowskiej.

Mszę świętą, odprawioną w kościele parafialnym pw. śś. Pustelników Świerada i Benedykta w Tropiu pod przewodnictwem bp. Wiesława Lechowicza, biskupa polowego Wojska Polskiego, koncelebrowało kilkuset kapłanów. Już we wstępie do liturgii, główny celebrans nawiązując do życia i duchowości zmarłego biskupa powiedział, że: „Odszedł Pasterz nasz, co ukochał lud ...”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję