Reklama

Lubsko

Piękna staroć

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Późnogotycki kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Lubsku zawsze należał do najważniejszych zabytków tego miasta. Miejscowi historycy, penetrując z lubością stare kroniki i archiwa, odkryli, że rozbudowano go z romańskiej bazyliki w drugiej połowie XIV w. Bardzo prawdopodobne, że jego wnętrze zdobiły gotyckie ołtarze, ale trzy wielkie pożary nękające miasto obróciły je w popiół. Pobożni mieszczanie za każdym razem zaciskali pasa i od nowa upiększali swoją świątynię, która przez wieki zdążyła stać się farą, czyli najważniejszym kościołem w mieście. Zapewne dzięki ich gorliwości i poczuciu piękna lubscy katolicy mogą dziś modlić się przed głównym ołtarzem, który jest jednym z ciekawszych obiektów zabytkowych w mieście.
Pochodzi on prawdopodobnie z warsztatu miejscowych artystów żyjących na przełomie XVI i XVII w., a więc w okresie późnego renesansu. W historii sztuki ów styl nosi nazwę manieryzmu i charakteryzuje się wyszukaną formą i elegancją. Mistrzowie uprawiający go powołują się na wielkich twórców włoskiego odrodzenia - Leonarda, Rafaela czy Michała Anioła, ale nie są ich naśladowcami. Poszukując własnego wyrazu w sztuce, zaskakują niespodziankami. Zamiast matematycznych proporcji i symetrii stosują liczne i dosyć dziwne elementy architektoniczne, które mają stwarzać złudzenie przestrzenności i lekkości. Osobliwe zestawienie kolorów intensywnych z wyblakłymi z pewnością miało wywołać afektację i wprowadzać widza w przestrzeń pozazmysłową. W podobnym właśnie stylu został wykonany również ołtarz w lubskiej farze.
W berlińskich źródłach historycznych z 1921r. został on uznany za jedno z najlepiej zachowanych dzieł renesansowych na tym terenie. Do 1756 r. dzieło to, oprócz obrazów tablicowych przedstawiających sceny ze Zmartwychwstania i ofiarowania Izaaka, zawierało jeszcze inne malowidła, które kiedyś zdjęto. Na ich miejscu ustawiono rzeźby apostołów Piotra i Pawła oraz proroków - Mojżesza i Eliasza spoglądających do dziś z wyżyn na maluczkich. Centralną część ołtarza, tzw. retubulum, wypełnia piękny relief Ostatniej Wieczerzy.
Trzeba przyznać, że dawni artyści byli niezłymi egzegetami Pisma Świętego, a ich dzieło to po prostu traktat teologiczny. Uważny obserwator dostrzeże bowiem zadziwiającą logikę wpisaną w przestrzeń ołtarza: W jego zwieńczeniu twórca umieścił malowidło przedstawiające ofiarowanie umiłowanego syna patriarchy Abrahama. Mały Izaak, nieświadomy powagi chwili, niesie w objęciach drwa na stos ofiarny dla samego siebie. Wydaje się, że dramatyczna historia zatrzymała się w punkcie kulminacyjnym, ale jeśli przeniesiemy wzrok o jedną „kondygnację” niżej, zauważymy, że starotestamentalny epizod ma swój triumfalny finał w obrazie Zmartwychwstania, zaś Chrystus zwycięski to przecież doskonały Izaak wypełniający do końca wolę Ojca.
Takich powiązań biblijnych znajdziemy więcej. Po obu stronach wspomnianych malowideł ktoś - świadomie lub nie - postawił cztery figury. I tak z Mojżeszem - „skałą” Starego Testamentu, prawodawcą i prorokiem czuwa inny wielki prorok - Eliasz, którego niewzruszona wiara może być wzorem dla każdego. To do nowego Eliasza porównuje św. Łukasz samego Jezusa, który na górze Tabor rozmawia nie z kim innym tylko właśnie z tymi wielkimi postaciami Starego Przymierza. I wreszcie dwaj następni świadkowie historii zbawienia - Apostołowie Piotr i Paweł; fundament i filar Chrystusowej Budowli. Całość ołtarza zamyka wspaniałym akordem scena centralna - płaskorzeźba ukazująca najistotniejszy moment Wieczernika. Dzieło nieznanego artysty tłumaczy niejako sens poprzednich scen biblijnych i jednocześnie zapowiada współczesne misterium paschalne.
Niestety całe pokolenia lubszczan nie mogły w pełni podziwiać tej artystycznej roboty, bo - jak głosi jeden z napisów odkrytych w czasie renowacji - prawdopodobnie w 1912 r. podczas konserwacji zamalowano ówczesną polichromię. Dopiero w 2003 r. dzięki staraniom proboszcza, Mariana Bumbula, rozpoczęto renowację ołtarza. Odnowy dokonali toruńscy specjaliści pod kierunkiem dr. Dariusza Markowskiego. Trzymiesięczne zabiegi pielęgnacyjne przywróciły dziełu dawny blask, bowiem do „odświeżania urody” użyto m.in. złoceń i specjalnych lakierów. W trakcie konserwacji okazało się, że nie tylko ząb czasu nadgryzł finezyjne zdobienia dawnych mistrzów. Starodawne drewno ołtarza wyjątkowo smakowało także współczesnym szkodnikom, które niszczyły również skutecznie dekoracyjne ornamenty. Tak więc ołtarz nie tylko wypiękniał, ale i odmłodniał! Dzisiaj możemy podziwiać subtelność rysunku Ostatniej Wieczerzy i cieszyć się, że ołtarz wrócił na swoje miejsce w należnej krasie.
Pierwsi jego splendor zobaczyli młodzi, którzy 20 listopada przyjęli sakrament bierzmowania. Wtedy to ołtarz został poświęcony przez bp. Adama Dyczkowskiego. Obyśmy patrząc na kunszt artystów - tych dawnych i tych dzisiejszych - umieli dostrzec także Boga, źródło wszelkiego piękna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aniołowie Stróżowie narodów - objawiały się niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski

2025-09-15 21:54

[ TEMATY ]

Anioł Stróż

Agata Kowalska

Objawienia aniołów towarzyszą ludzkości od niepamiętnych czasów i są obecne w tradycji wielu narodów. Biblia mówi o aniołach jako posłańcach Boga, którzy wypełniają Jego wolę, chronią ludzi i narody oraz przekazują Boże orędzia. W historii świata pojawiają się świadectwa niezwykłych spotkań z tymi niebiańskimi istotami, które objawiały się wybranym osobom, niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski.

Jednym z najstarszych znanych objawień Anioła Stróża narodu jest historia związana z Portugalią. Objawienie Anioła Stróża Portugalii nie jest szeroko udokumentowane w źródłach historycznych, ale jego kult sięga średniowiecza i był silnie zakorzeniony w portugalskiej duchowości. Już w XIV w., w klasztorze Batalha, na jego wschodniej ścianie znajdował się ołtarz poświęcony Aniołowi Stróżowi Portugalii, co wskazuje, że wierzono w jego szczególną rolę jako opiekuna narodu. W 1504 r. na prośbę króla Manuela I papież Juliusz II oficjalnie ustanowił święto Anioła Stróża Królestwa (Anjo Custódio do Reino). Decyzja ta mogła być inspirowana przeświadczeniem, że Portugalia znajduje się pod szczególną opieką anioła, który chroni jej mieszkańców i kieruje jej losami. Choć nie ma konkretnych zapisów o objawieniu się anioła królowi Manuelowi I, fakt, że sam monarcha zwrócił się do papieża o ustanowienie święta, sugeruje, że kult ten był dla niego wyjątkowo ważny. Być może władca sam doświadczył mistycznego natchnienia lub otrzymał świadectwa cudownych interwencji anioła w historii Portugalii.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Episkopat powoła radę ekonomów diecezjalnych

2025-09-15 17:27

[ TEMATY ]

KEP

Episkopat News

Rada ekonomów diecezjalnych ma powstać przy Biurze Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski. To jeden z efektów spotkania ekonomów, które odbyło się w poniedziałek w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski. - Tak jak wspólnoty zakonne musimy działać razem. Możemy tworzyć grupy zakupowe czy instytucje, które mają siłę nabywczą i stają się podmiotem negocjacji z dostawcami. Siła jest w jedności i do tej jedności dążymy - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka, ekonom Konferencji Episkopatu Polski.

Spotkanie, jak poinformował ekonom KEP, zostało zainicjowane przez samych ekonomów diecezjalnych. - Chcemy wspólnie pracować i przekazywać sobie to, co jest przedmiotem naszej codziennej troski - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka.
CZYTAJ DALEJ

Trzy dni pełne sportu, tradycji i emocji

2025-09-16 13:57

[ TEMATY ]

sport

Festiwal Biegowy

Fetiwal Biegowy w Piwnicznej

Materiał prasowy

16. Festiwal Biegowy w Piwnicznej-Zdroju (5 – 7 września 2025)

16. Festiwal Biegowy w Piwnicznej-Zdroju (5 – 7 września 2025)

Piwniczna-Zdrój po raz kolejny stała się stolicą biegowej Polski. Za nami trzy intensywne dni 16. Festiwalu Biegowego (5 – 7 września 2025) – wydarzenia, które co roku przyciąga tysiące zawodników, miłośników sportu i tradycji z kraju i zagranicy. Tegoroczna edycja pokazała, że to coś więcej niż zawody – to wielkie święto sportu, kultury i wspólnego spędzania czasu. W tym roku w 20 biegach wystartowało prawie 3900 osób.

Festiwal rozpoczął się w piątek widowiskowym korowodem ponad pięćdziesięciu zespołów regionalnych. Z muzyką i śpiewem przeszli ulicami Piwnicznej górale z Podhala, Spisza, Słowacji, Węgier i Rumunii. Nie zabrakło stoisk rękodzielników i kulinarnych specjałów przygotowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję