Reklama

Katolicki Uniwersytet Lubelski

Podzielone chrześcijaństwo

Niedziela lubelska 2/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Integracja Europy - wyzwanie dla podzielonego chrześcijaństwa” - dwudniową sesję pod takim tytułem zorganizował Instytut Ekumeniczny KUL. Rektor KUL, ks. prof. Andrzej Szostek przypomniał, że ekumenizm przeszedł różne fazy. Początkowo charakteryzował się fascynacją i wzajemnym zauroczeniem. Potem przyszedł trudny czas dla ekumenizmu. Okazało się bowiem, że pewnych różnic nie da się tak prosto przezwyciężyć.
Abp Józef Życiński przypomniał o chrześcijańskich korzeniach kultury europejskiej. Pewnym wspólnym dziedzictwem kultury europejskiej stają się Akropol, Kapitol, Golgota. W Europie istnieje więc wspólnota wartości, które jednoczą i za które powinniśmy się czuć współodpowiedzialni. Metropolita stwierdził też, iż komunizm upadł, gdyż oparty był na fałszywej antropologii. Zadaniem chrześcijaństwa staje się więc poszukiwanie prawdziwej antropologii.
Ks. Wacław Hryniewicz wspomniał rozdźwięk, jaki niektórzy zauważają pomiędzy ekumeniczną otwartością Papieskiej Rady ds. Jedności Chrześcijan przy Radzie Konferencji Biskupów, a z drugiej strony Kongregacją ds. Doktryny Wiary, co staje się źródłem wielu frustracji w ekumenii. Wspomniał też o różnych reakcjach odnośnie Karty Ekumenicznej. Jedni uznali jej język za delikatny, ostrożny i sformułowany tak, aby nikogo nie urazić. Dla przykładu w dokumencie nie pojawia się ani razu słowo „sekta”. Według innych, język karty jest ciężki i nudny. Dla jeszcze innych jest interesujący i dający do myślenia oraz „tchnący duchowym ciepłem i duchową wrażliwością”. Pojawił się też zarzut wymieszania zagadnień politycznych i religijnych. Przy samym redagowaniu Karty pojawiły się problemy ze strony prawosławia, dla którego pewne sformułowania mogły być zbyt mało wrażliwe.
Inne problemy ujawniły się podczas dyskusji panelowej na zakończenie sesji. Wywiązała się dyskusja pomiędzy przedstawicielami Kościołów prawosławnego, katolickiego, a także przedstawiciela grekokatolików na temat przynależności świątyń, o które upominają się grekokatolicy. Uwidoczniło to z pewnością wszystkim obecnym, jak wiele przeróżnych problemów stoi jeszcze na drodze do jedności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodości, ty do Kościoła przychodź!

Jak to jest ze współczesną młodzieżą? Chcą, czy nie chcą się angażować w życie Kościoła? Jest wielu dalekich od tego świata, ale są też tacy, którzy swoją młodość przeżywają „po Bożemu”, z wiarą, mocą i wielkimi chęciami do działania.

Św. Stanisław Kostka - patron dzieciaków i właśnie młodzieży, przy tym - naprawdę świetny i odważny gość - sprawia, że zaczynamy się zastanawiać… chodzą to ci młodzi na Msze, czy nie chodzą? Po bierzmowaniu uciekają z Kościoła? Nie chce im się wchodzić w kościelne życie, jest to dla nich nudne, mało ciekawe? Czy taka młoda osoba, która jest zaangażowana we wspólnotę, budynek kościoła jest dla niej drugim domem, może zostać określona po młodzieżowemu przez swoich rówieśników „lamusem” i dziwakiem? Oczywiście, może. Nie ma co się czarować, publiczne przyznanie się do wiary jest obarczone ryzykiem wyśmiania, szydzenia i odsunięcia się z życia wielu ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II w obiektywie Giansantiego: Siła ducha, ludzka kruchość

2025-09-17 20:15

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

Wystawa otwarta w Zamku Świętego Anioła z okazji Roku Jubileuszowego 2025 i czynna do 30 listopada opowiada o pontyfikacie Jana Pawła II. To pontyfikat, który stał się ikoną globalną.

Wystawa „Jan Paweł II. Człowiek, Papież, Święty” w obiektywie Gianniego Giansantiego zaprasza do ponownego odczytania pontyfikatu, który naznaczył nie tylko historię Kościoła, lecz także dzieje współczesnej komunikacji wizualnej.
CZYTAJ DALEJ

A jednak małżeństwo górą! Papież mówi „stop” rewolucji

2025-09-18 14:08

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Leon XIV

Red

W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.

Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję