Reklama

Tramwaje warszawskie

Niedziela warszawska 7/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze tramwaje pojawiły się w Warszawie w roku 1866. Były ciągnięte przez konie. Łączyły trzy warszawskie dworce kolejowe: Wiedeński (obecnie okolice dworca |ródmieście), Petersburski (obecnie Wileński) i Terespolski (obecnie Wschodni). Długość trasy wynosiła 6,2 km. Był to jeden tor, z czterema mijankami. Pierwszą remizę tramwajową (zajezdnię) zlokalizowano przy ul. Inżynierskiej. Od tego momentu sieć połączeń była systematycznie rozbudowywana.
Kolejnym przełomowym wydarzeniem była budowa elektrowni tramwajowej przy ul. Przyokopowej, oddanej do użytku w 1908 r. Niespełna dwa lata później cała sieć tramwajowa została zelektryfikowana.
Do wybuchu drugiej wojny światowej tramwajem można było dojechać na Wolę, Okęcie, Marymont, Sadybę, Wierzbno, Szmulki, Pelcowiznę i Grochów. Przedwojenny układ tras tramwajów w obrębie Śródmieścia przypominał szachownicę, natomiast trasy pozaśródmiejskie odchodziły promieniście od centrum miasta. Tuż przed wybuchem wojny tramwaje obsługiwały 90% komunikacji miejskiej.
W czasie obrony Warszawy w 1939 r. tramwaje warszawskie poniosły znaczne straty. Zostało zniszczonych kilkanaście wozów silnikowych i doczepnych, kilkaset innych zostało poważnie uszkodzonych, trakcja elektryczna prawie przestała istnieć. Znaczną część taboru Niemcy wywieźli do Berlina. Pomimo ogromnych trudności, już w październiku tego samego roku oddano pierwszą linię tramwajową nr 3, która wiodła od pl. Krasińskich do pl. Wilsona. Do połowy 1940 r. oddano do użytku 80% tras.
W czasie okupacji Niemcy wprowadzili wiele ograniczeń dla podróżnych. Wydzielono pomosty tylko dla Niemców (Nur für Deutsche), a w późniejszych latach uruchomiono dla nich specjalną linię „O”. W tramwajach były wydzielone miejsca dla osób pochodzenia żydowskiego. Później na terenie getta uruchomiono specjalną linię oznaczoną Gwiazdą Dawida, która kursowała od pl. Muranowskiego do ul. Grzybowskiej. W 1941 r. na polecenie władz okupacyjnych zaczęto malować tabor na kolor żółto-czerwony.
W trakcie Powstania Warszawskiego i później, w wyniku planowego niszczenia lewobrzeżnej Warszawy, likwidacji uległa ogromna większość taboru i trakcji tramwajowej. Po wyzwoleniu stolicy natychmiast przystąpiono do odbudowy komunikacji tramwajowej i jeszcze w roku 1944 uruchomiono pierwsze połączenia na Pradze. Następne lata to sukcesywna odbudowa i rozbudowa komunikacji tramwajowej stolicy.
Obecnie w Warszawie w dni powszednie jeździ ponad 350 składów dwuwagonowych bądź wagonów przegubowych. W dni świąteczne kursuje blisko 200 składów. Tramwaje przewożą w dni robocze ok. 300 tys. pasażerów. Cały tabor zgromadzony jest w czterech zajezdniach oznaczonych literą „R”: R1 Wola (ok. 180 wozów), R2 Praga (ok. 160), R3 Mokotów (ok. 240), R4 Żoliborz (268). Niestety sporą część taboru stanowią wagony z lat 60. (13 N) i 70 (105 N), ale coraz częściej widoczne są nowoczesne tramwaje niskopodłogowe (116 NA).
W latach 90. przeprowadzono modernizację torowisk, co spowodowało znaczne ograniczenie hałasu, zamontowano nowoczesny układ sterowania zwrotnic, a także satelitarny system lokalizacji. W tym samym czasie w sezonie letnim uruchomiono linię turystyczną „T”, którą obsługują zabytkowe tramwaje Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Warszawa posiada łącznie ok. 300 km linii tramwajowych.
Wielu z nas nie wyobraża sobie Warszawy bez tramwajów. Z roku na rok tabor staje się bardziej nowoczesny. Niemniej miło jest wsiąść do starej 13 N, stanąć na samym końcu i pomyśleć, że może właśnie w tym wagonie tata po raz pierwszy zobaczył mamę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Fascynacja Słowem Bożym

2024-04-25 17:41

Paweł Wysoki

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Laureaci ze swoimi katechetami. Od lewej: ks. Grzegorz Różyło, Łucja Bogdańska, Izabela Olech-Bąk, Karina Prokop i Paweł Wawer

Łucja Bogdańska z „Biskupiaka” wygrała etap diecezjalny 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję