Reklama

Tramwaje warszawskie

Niedziela warszawska 7/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze tramwaje pojawiły się w Warszawie w roku 1866. Były ciągnięte przez konie. Łączyły trzy warszawskie dworce kolejowe: Wiedeński (obecnie okolice dworca |ródmieście), Petersburski (obecnie Wileński) i Terespolski (obecnie Wschodni). Długość trasy wynosiła 6,2 km. Był to jeden tor, z czterema mijankami. Pierwszą remizę tramwajową (zajezdnię) zlokalizowano przy ul. Inżynierskiej. Od tego momentu sieć połączeń była systematycznie rozbudowywana.
Kolejnym przełomowym wydarzeniem była budowa elektrowni tramwajowej przy ul. Przyokopowej, oddanej do użytku w 1908 r. Niespełna dwa lata później cała sieć tramwajowa została zelektryfikowana.
Do wybuchu drugiej wojny światowej tramwajem można było dojechać na Wolę, Okęcie, Marymont, Sadybę, Wierzbno, Szmulki, Pelcowiznę i Grochów. Przedwojenny układ tras tramwajów w obrębie Śródmieścia przypominał szachownicę, natomiast trasy pozaśródmiejskie odchodziły promieniście od centrum miasta. Tuż przed wybuchem wojny tramwaje obsługiwały 90% komunikacji miejskiej.
W czasie obrony Warszawy w 1939 r. tramwaje warszawskie poniosły znaczne straty. Zostało zniszczonych kilkanaście wozów silnikowych i doczepnych, kilkaset innych zostało poważnie uszkodzonych, trakcja elektryczna prawie przestała istnieć. Znaczną część taboru Niemcy wywieźli do Berlina. Pomimo ogromnych trudności, już w październiku tego samego roku oddano pierwszą linię tramwajową nr 3, która wiodła od pl. Krasińskich do pl. Wilsona. Do połowy 1940 r. oddano do użytku 80% tras.
W czasie okupacji Niemcy wprowadzili wiele ograniczeń dla podróżnych. Wydzielono pomosty tylko dla Niemców (Nur für Deutsche), a w późniejszych latach uruchomiono dla nich specjalną linię „O”. W tramwajach były wydzielone miejsca dla osób pochodzenia żydowskiego. Później na terenie getta uruchomiono specjalną linię oznaczoną Gwiazdą Dawida, która kursowała od pl. Muranowskiego do ul. Grzybowskiej. W 1941 r. na polecenie władz okupacyjnych zaczęto malować tabor na kolor żółto-czerwony.
W trakcie Powstania Warszawskiego i później, w wyniku planowego niszczenia lewobrzeżnej Warszawy, likwidacji uległa ogromna większość taboru i trakcji tramwajowej. Po wyzwoleniu stolicy natychmiast przystąpiono do odbudowy komunikacji tramwajowej i jeszcze w roku 1944 uruchomiono pierwsze połączenia na Pradze. Następne lata to sukcesywna odbudowa i rozbudowa komunikacji tramwajowej stolicy.
Obecnie w Warszawie w dni powszednie jeździ ponad 350 składów dwuwagonowych bądź wagonów przegubowych. W dni świąteczne kursuje blisko 200 składów. Tramwaje przewożą w dni robocze ok. 300 tys. pasażerów. Cały tabor zgromadzony jest w czterech zajezdniach oznaczonych literą „R”: R1 Wola (ok. 180 wozów), R2 Praga (ok. 160), R3 Mokotów (ok. 240), R4 Żoliborz (268). Niestety sporą część taboru stanowią wagony z lat 60. (13 N) i 70 (105 N), ale coraz częściej widoczne są nowoczesne tramwaje niskopodłogowe (116 NA).
W latach 90. przeprowadzono modernizację torowisk, co spowodowało znaczne ograniczenie hałasu, zamontowano nowoczesny układ sterowania zwrotnic, a także satelitarny system lokalizacji. W tym samym czasie w sezonie letnim uruchomiono linię turystyczną „T”, którą obsługują zabytkowe tramwaje Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Warszawa posiada łącznie ok. 300 km linii tramwajowych.
Wielu z nas nie wyobraża sobie Warszawy bez tramwajów. Z roku na rok tabor staje się bardziej nowoczesny. Niemniej miło jest wsiąść do starej 13 N, stanąć na samym końcu i pomyśleć, że może właśnie w tym wagonie tata po raz pierwszy zobaczył mamę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Religia i etyka w szkole – pierwszy krok w Sejmie

2025-09-26 10:32

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkole

PAP/Leszek Szymański

Dzisiaj w Sejmie rozpoczęło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe „Tak dla religii i etyki w szkole”. Projekt, pod którym podpisało się ponad pół miliona obywateli, trafił do prac parlamentarnych.

Zgodnie z procedurą, w trakcie debaty przewidziano pięciominutowe wystąpienia przedstawicieli klubów parlamentarnych, trzyminutowe prezentacje kół poselskich, a także odpowiedzi na pytania i wątpliwości, których udzielać będą reprezentanci Komitetu Obywatelskiego. Lewica otwarcie przeciwna, Pl 2050 bez dyscypliny partyjnej, PO- przeciwna, PiS, Republikanie- za.
CZYTAJ DALEJ

Papież mianował prefekta Dykasterii ds. Biskupów

2025-09-26 12:49

[ TEMATY ]

Watykan

Leon XIV

Vatican Media

Dotychczasowy prefekt Dykasterii ds. Tekstów Prawnych abp Filippo Iannone, karmelita, został mianowany prefektem Dykasterii ds. Biskupów i przewodniczącym Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej. Jest to pierwsza nominacja prefekta dykasterii Kurii Rzymskiej, dokonana przez Leona XIV.

Jak informuje Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej, Ojciec Święty mianował dotychczasowego prefekta Dykasterii ds. Tekstów Prawnych, abp. Filippo Iannone O.Carm. prefektem Dykasterii ds. Biskupów oraz przewodniczącym Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej, ustanowionej przy tej dykasterii. Włoski hierarcha obejmie urząd prefekta 15 października. Za pontyfikatu papieża Franciszka funkcję tę pełnił kard. Robert Prevost, obecny Papież.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na V Międzynarodowej Konferencji Ekumenicznej w węgierskim opactwie Pannonhalma

2025-09-26 16:49

[ TEMATY ]

ekumenizm

Węgry

kardynał Grzegorz Ryś

ks. Paweł Kłys

W węgierskim Opactwie Benedyktyńskim Pannonhalma trwa V Międzynarodowa Konferencja Ekumeniczna, której hasłem są słowa z Księgi Izajasza (Iz. 51,3) „Uczyni swoją pustynię ogrodem Pana”. W międzynarodowej konferencji - odbywającej się w dniach 26-27 września br. - biorą udział duchowni z całego świata, wśród których są: kardynał Grzegorz Ryś - arcybiskup łódzki; bp Hiob Getcha - metropolita pizydyjski; światowi przywódcy Kościoła luterańskiego i reformowanego, a także liczni wybitni przedstawiciele ruchu ekumenicznego z całego świata.

Jak wskazują organizatorzy głównym tematem konferencji jest „ogród”. Zwracają uwagę, że obraz ogrodu może wydawać się nietypowy, ale historia ogrodów utraconych, zapomnianych, ponownie odkrytych lub odtworzonych przewija się przez Pismo Święte oraz starożytną i średniowieczną refleksję chrześcijańską. Znajduje ona również liczne echa we współczesnej refleksji teologicznej, filozoficznej i duchowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję