Reklama

Nowy numer „Wychowawcy”

Szkolne rekolekcje wielkopostne

Do wszystkich parafii w diecezji został przekazany miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich „Wychowawca” (nr 2 z lutego 2004 r.). Czasopismo podejmuje ważny dla katechizacji parafialnej i szkolnej temat szkolnych rekolekcji wielkopostnych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W artykule Sposób na szkolne rekolekcje autorzy interesujących refleksji dzielą się swoimi doświadczeniami. Wartość lutowego numeru Wychowawcy wynika z faktu precyzyjnie określonego adresata. Adresatami są nauczyciele szkół oraz katechizujący w szkołach katecheci. W rozporządzeniu o organizowaniu lekcji religii w szkole od dawna już nie ma zapisu, który stał się podstawą spekulacji, że nauczyciele mają wolny czas, a za całość rekolekcji odpowiadają tylko katecheci. Ks. Witold Jedynak w artykule Wspólny obowiązek dostarcza szerszych motywacji uzasadniających konieczność udziału nauczycieli w realizacji programu rekolekcji. Rolę nauczyciela w rekolekcjach szkolnych opisuje również Alina Lipczyńska. Treści zawarte w miesięczniku są cenne również dla księży proboszczów i wikariuszy. Duszpastersko-katechetyczną refleksją dzieli się ks. prof. Jan Szpet, który opisuje ważne aspekty organizowania rekolekcji: cele i zadania, adresata, czas, miejsce, sposób przygotowania oraz rolę organizatorów i formy ich realizacji. S. M. Urszula Kłusek SAC, autorka tytułu miesiąca, opowiada o świecie uczestnika rekolekcji, popkulturze na rekolekcjach oraz o problemach wynikających z potrzeby dostosowania języka przepowiadania.
Czas już na zorganizowanie parafialnej rady katechetycznej, której celem będzie bardzo szczegółowe omówienie tematyki, programu rekolekcji i sposobów realizacji. Czasopismo ukazuje specyfikę programu rekolekcji i planu wychowawczego realizowanego w czasie ich trwania. List Grażyny Wrony do redakcji jest również interesującą syntezą na temat przygotowania zespołu, przebiegu i potrzebie podsumowania czasu formacji uczestników i realizatorów wielkopostnego skupienia.
Programowanie rekolekcji powinno zawierać lokalne aplikacje tematyczne. Rocznice, jubileusze, ważne wydarzenia są doskonałą kanwą tematyczną. Ponieważ obecny rok duszpasterski w diecezji ma w praktycznym wymiarze prowadzić do zakładania Parafialnych Rad Duszpasterskich, które w wielu parafiach już działają, w programie rekolekcji można ustalić cel zakładający ukazywanie uczniom roli kolegialności w Kościele. Każdy dzień rekolekcji może w ramach zajęć szkolnych realizować następujące elementy:
1. Ogłoszenie wyborów do uczniowskiej Rady Duszpasterskiej, zapoznanie z regulaminem, wyłonienie kandydatów i rozdanie kart do głosowania;
2. Głosowanie, spotkanie wychowawców na temat roli Rady;
3. Ogłoszenie wyników głosowania, pierwsze spotkanie Rady z udziałem proboszcza na wcześniej uzgodniony temat (sesja z udziałem obserwatorów - nauczyciele i uczniowie szkoły). Wybory Rady nie muszą mieć wyłącznie konwencji zabawy. W programie wychowawczym szkoły można wprowadzić zapis, że tak wyłaniana Rada spotyka się z proboszczem w związku z organizowaniem rekolekcji w przeszłym roku na miesiąc przed Wielkim Postem. Pomysł można traktować jako jedną z aplikacji lokalnych.
Warto jeszcze raz podkreślić, że rekolekcje organizują duszpasterze wraz z nauczycielami i wychowawcami. Cenny może się okazać udział i pomoc członków grup parafialnych. Doświadczenie minionych lat potwierdza, że są one bardziej udane, gdy miejscem ich realizacji jest szkoła i parafia. W szkole organizuje się spotkania formacyjno-wychowawcze, konkursy, projekcje, inscenizacje i spotkania. Właściwym miejscem modlitwy i Liturgii jest kościół lub kaplica. Należy odstępować od celebrowania w salach gimnastycznych i pomieszczeniach szkolnych. Do należytej obecności na Liturgii można przygotować uczniów, przydzielając im różnorodne funkcje do spełnienia w trakcie jej trwania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Elektrośmieci dla misji

2024-04-18 09:03

Ks. Stanisław Gurba

Kolejne kilogramy starych telefonów, tabletów i baterii zostały przekazane do Fundacji Missio Cordis w ramach projektu „Zbieram to w szkole” realizowanego przez Szkolne Koło Caritas przy Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Ostrowcu Świętokrzyskim.

- Tym razem otrzymaliśmy wsparcie parafii Ćmielów i Szewna, bo tam młodzież licealna w okresie Wielkiego Postu zorganizowała kolejną już zbiórkę elektrośmieci. To właśnie dzięki temu, że do szkoły uczęszcza młodzież z różnych parafii możemy realizować akcję w różnych miejscach. Bardzo dziękuję księżom proboszczom za otwartość i umożliwienie realizacji akcji społecznych - mówił ks. Stanisław Gurba, koordynator projektu. Surowce zostały posegregowane i wysłane do Fundacji. Następnie trafią do firm recyklingowych, a pozyskane środki pieniężne zostaną przekazane na budowę studni w krajach misyjnych. Natomiast szkołom, które biorą udział w projekcie przyznawane są punkty, które potem można wymienić na drobne nagrody.

CZYTAJ DALEJ

Newsweek prawomocnie przegrał proces z biskupem świdnickim - oskarżenia były fałszywe!

2024-04-18 08:02

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

screen/Youtube

We wtorek 16 kwietnia w Sądzie Okręgowym w Świdnicy zakończyła się sprawa przeciwko "Gazecie Wyborczej" i dziennikarce Ewie Wilczyńskiej - zastępcy redaktora naczelnego wrocławskiego oddziału gazety o naruszenie dóbr osobistych biskupa Marka Mendyka. Bp Mendyk wygrał kolejny proces.

W sierpniu 2022 r. na łamach tygodnika „Newsweek” i portalu „Onet” pojawił się wywiad z Andrzejem Pogorzelskim, który oskarżył duchownego o molestowanie go w dzieciństwie. Mimo przedawnienia i braku dowodów informację szybko podchwyciły inne media, w tym „Gazeta Wyborcza”, wywołując poruszenie w opinii publicznej i falę hejtu wylewaną na biskupa świdnickiego.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję