Reklama

Rekolekcje wielkopostne „Gdzie jest twój brat?” (cz. V)

Przyjmij go, jak mnie (Flm)

Wśród wielu listów św. Pawła jest jeden, krótki, mało znany - List do Filemona. Jego przesłanie jest jednak niezwykle doniosłe. Dotyczy bowiem relacji społecznych w państwie zbudowanym na podbojach i niewolnictwie, którego istnienie w świecie starożytnym uzasadniali wielcy filozofowie. Arystoteles utrzymywał: „W naturze rzeczy leży, by niektórzy ludzie zostali niewolnikami dla usługiwania wyższym klasom społecznym”. W imperium rzymskim żyły miliony niewolników. Ich ucieczki i lokalne rebelie były na porządku dziennym.

Niedziela lubelska 14/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Paweł, jako obywatel rzymski, a zarazem uczeń Chrystusa staje wobec przypadku łamania przez chrześcijanina prawa, które stanowi ostoję państwa. Ma rozstrzygnąć o losie zbiegłego niewolnika. Niewolnik w tamtym świecie nie był traktowany jak osoba, lecz jako żywe narzędzie. Jego pan miał nad nim władzę absolutną. Pliniusz pisał: „Może obciąć mu uszy, albo zesłać do kopalni siarki, albo na wieś do pracy na roli. Może skazać go na porcję kijów, na chłostę albo biczowanie. Może wypalić mu piętno na czole, jeśli jest złodziejem lub zbiegiem, a jeśli się okaże niepoprawnym, ukrzyżować go. Np. niejaki Vediusz Pollio niewolnika, który stłukł kryształową czarę, kazał wrzucić do sadzawki na podwórzu, w której drapieżne minogi rozszarpały go na kawałki”. Podobnie Juvenalisz opisuje pewną panią, „która biła swoje służące dla kaprysu” i pana, „który rozkoszował się odgłosami chłosty bardziej niż śpiewem syren”. Jak okrutny świat przyszło chrześcijanom naprawiać!
Apostoł rozumie niewolnika, ale nie pochwala dezercji jako metody walki o lepszy, sprawiedliwszy świat. Ma świadomość, że nie może uczestniczyć w czymś, co będzie pełzającą rewolucją. Dodatkowo, mając klasyczne wykształcenie, zapewne pamiętał, czym skończyło się powstanie Spartakusa w 73 r. przed Chrystusem. Przy drodze do Rzymu (Via Appia) Kressus kazał ukrzyżować 6000 niewolników: „Nie był to sadyzm, lecz postrach, jak mniemano, konieczny” (Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian, s. 355). Ludzie oddali życie, a problem niewolnictwa pozostanie jeszcze na długie wieki.
Ucieczka nie jest więc żadnym rozwiązaniem, ale zemsta również. Stąd list ma dwóch adresatów. Onezym, uciekając szuka azylu u swojego Pasterza. Chce, żeby ten swoją powagą i autorytetem usankcjonował fakt jego ucieczki. By go usprawiedliwił, a najlepiej zatrzymał u siebie. Ale Paweł nie idzie na skróty, nie ulega emocjom, nie okazuje taniego współczucia. Wskazuje niewolnikowi i jego panu najtrudniejszy scenariusz. Onezym w imię wiary i posłuszeństwa ma wrócić do swojej rzeczywistości, do miejsca, z którego uciekł. Tam jest jego życiowy krzyż i tam właśnie ma wrócić. To jest rzeczywisty egzamin jego lojalności wobec decyzji Kościoła. Albo Onezym wróci i będzie dalej chrześcijaninem, albo zrobi co zechce i na swoją odpowiedzialność pożegna się ze wspólnotą wiary. Aż strach pomyśleć, jak trudną decyzję musiał podjąć Apostoł. Ile w niej ryzyka, ale i dojrzałości. Strach też myśleć, co czuł zbiegły Onezym.
Nie mniejsza próba czeka Filemona. Czy się okaże chrześcijaninem? Czy zwycięży w nim miłosierdzie, czy sprawiedliwość? Czy za wszystko wystarczy mu list Apostoła? „Może bowiem po to oddalił się od ciebie na krótki czas, żebyś go odebrał na zawsze, już nie jako niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jak brata umiłowanego. (…) Jeśli poczuwasz się do łączności ze mną, przyjmij go, jak mnie”. Tak radykalne wymagania płyną z wiary! Czy zbiegłego niewolnika można przyjąć jak Apostoła? Tu nie ma sentymentów. Tu nie ma względu na osoby. Ewangelia jest jedna dla wszystkich. Każdy musi się z nią zmierzyć w swojej słabości. Źródłem i sensem braterstwa jest więź z Chrystusem i Kościołem. Źródłem jest posłuszeństwo, a nie bunt. Posłuszny ma być każdy. To nie rewolucje, nie spiski i nie kolejne powstania ocalają ludzkość. Te scenariusze kończą się zawsze tym samym. Czymś, co ocala ludzkość jest miłość w wymiarze krzyża! Jest wybaczenie!
Pewnie czytający te słowa pomyślą, że to niemożliwe, że to istne szaleństwo w dzisiejszych czasach. Ale jakim szaleństwem musiał być ten list w tamtym świecie, w którym niewolnictwo uważane było za element prawa naturalnego, a jedna trzecia obywateli miała status niewolników! List do Filemona musiał wzbudzić konsternację i sprzeciw. Tamtym ludziom nie było łatwiej, było trudniej. Nie mieli żadnych praw. Byli w rażącej mniejszości. Byli obcym ciałem posądzanym o wszystko: „Zewsząd znosimy cierpienia, lecz nie poddajemy się zwątpieniu; żyjemy w niedostatku, lecz nie rozpaczamy; znosimy prześladowania, lecz nie czujemy się osamotnieni obalają nas na ziemię, lecz nie giniemy” (2 Kor 4, 8-9).
Tak naprawdę nikt nie wie, co się wydarzyło potem. Czy niewolnik wrócił i czy został przyjęty? Nad tą historią ciąży znak zapytania. To jest też jakaś tajemnica wiary. Czy w ogóle, a jeśli tak, to kiedy i jakie owoce wyda słowo Boże w człowieku i między ludźmi? Po grzechu pierworodnym nie ma żadnej gwarancji: nic nie jest pewne, a wszystko jest możliwe.
Słowem paralelnym i jeszcze bardziej radykalnym jest fragment Listu do Efezjan (6, 5-9), w którym Apostoł Paweł wzywa niewolników, by byli posłuszni swoim ziemskim panom jak Chrystusowi, widząc w tym wolę Bożą. Ostatecznie to Bóg stawia każdego w określonej rzeczywistości. To Bóg jest panem historii i każdej życiowej sytuacji. Nic nie dzieje się bez Jego wiedzy. Również właściciele niewolników otrzymują radykalne napomnienia: „Zaniechajcie groźby, świadomi tego, że w niebie jest Pan, zarówno ich (niewolników), jak i wasz, a u Niego nie ma względu na osoby”. Trudno być dobrym sługą (pracownikiem), ale nie łatwiej być dobrym panem (pracodawcą).

Wszelkie różnice i podziały są naszym dziełem. Stosujemy różne kryteria uczestnictwa i wykluczenia. U nas jest bliżej i dalej, bardziej i mniej. U nas są swoi i obcy. Dobrze, że u Boga wszystkim jest jednakowo blisko. Bóg jest jednaki dla wszystkich. Bóg kocha za darmo, pomimo wszystko. Bóg kocha Onezyma, Filemona, chrześcijan, Żydów, Arabów, masonów, komunistów, gejów, sekciarzy, feministki, gorszycieli, świadków, prostytutki, dziewice itd. Wszystkich kocha jednakową miłością! Przyszedł do wszystkich. Umarł za każdego, choć nie każdy to przyjmuje i nie każdy w to wierzy. Być może prawdą okaże się, że w niebie przeżyjemy trzy zdumienia: możemy spotkać tam tych, których się nie spodziewamy, możemy nie spotkać tych, których się spodziewamy. Ale największe zdumienie będzie własne: jakim prawem my tam weszliśmy? Bóg nie ma względu na osoby. To jedyne wytłumaczenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Jezu, uczyń serce moje miłosiernym tak, jak Twoje

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adrianna Sierocińska

Rozważania do Ewangelii J 6, 55.60-69.

Sobota, 20 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież przyjął premiera Belize

2024-04-20 14:43

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął 20 kwietnia w Watykańskim Pałacu Apostolskim premiera Belize - Johna Briceño, który następnie spotkał się z sekretarzem w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej ds. stosunków z państwami i organizacjami międzynarodowymi abp. Paulem Richardem Gallagherem.

Komunikat watykańskiego biura Prasowego po rozmowach w Sekretariacie Stanu stwierdza, iż były one serdeczne i w ich toku "wyrażono zadowolenie z dobrych stosunków miedzy Belize a Stolicą Apostolską". Poruszono zwłaszcza zaangażowanie Kościoła katolickiego w dziedzinie oświatowej i w zakresie troski o migrantów. Rozmawiano również o niektórych bieżących zagadnieniach społeczno-politycznych w tym kraju, podkreslając wkład, jaki Kościół katolicki i wartości chrześcijańskie, obecne w społeczeństwie Belize, mogą wnieść do dobra wspólnego ludności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję